Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skal bygge basskasse og trenger derfor noen mål.


Anbefalte innlegg

Jeg har en GAS PRO123 og trenger litt hjelp med størrelse på kasse(portet)

Har sefølgelig mista manualen til den.

Få håpe dette er nok informasjon til at dere skal finne ut hvor stor kassen skal være.

Tenkte på en tune på 30 hz vis det er mulig ?

 

Vas 60 liter.

Fs 30Hz.

Qts 0,56.

Qtc 0,79.

 

på brl står det bare at det skal være en lukka kasse på 33 liter.

 

Mvh stefan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

33 liter lukket kasse ser ut til å funke bra ut fra mine kalkuleringer.

Men bassreflekskasse var litt vanskeligere uten å gå over 60 liter, 30 hz tuning av porten vil være fornuftig. Ved 60 liter så blir portlengden ved forskjellige diametere ved 30 hz:

 

dia /lengde

6cm /11,31cm

7cm /16,25cm

8cm /22,06cm

9cm /28,27cm

10cm /36,31cm

11cm /44,47cm

 

Anbefaler å bruke så stor diameter som mulig på porten uten at det blir upraktisk med lengden.

Lenke til kommentar
Ville ikke lagt for mye arbeid og penger i en kasse til det elementet... spar heller pengene, og kjøp deg skikkelig sub ;)

 

Det kan jeg gjøre, maks pris er 2,5k, men da må jeg ha litt hjelp av hva som er det beste kjøpet til den prisen.

 

Mvh Stefan

Lenke til kommentar
Har ikke bilforsterker enda, men skal straks fikse meg det.

Har en PA forsterker som jeg kjører på bassfrekvenser (Behringer EP2500)

Er Dynabel DY9812 bra ? tenkte litt på inne bruk og sånn også.

Mvh Stefan

 

 

Har hørt DY 9215 og 9412. føles bra begge 2, men likte 92 serien bedre selv om dem trøkker dessidert minst.

 

Jeg har prøvd disse i ganske mange forskjellige kasser, og kom fram til att Eltek anbefaller alt for små kasser, spessielt til 9412.

 

Har testa dem i stv og sedan biler. Men også som sub til hjemmekino, der syns jeg 9215 var helt klart best.

Lenke til kommentar
Har nå fiksa plater til dynabel dy9812.

jeg har noen plater som det går an og bruke til trippel forntplate, burde jeg gjøre det for og få den enda mere stiv ?

 

 

det kan være fordel med å lime sammen plater. og når du har platene, så gå for det du. Men jeg trur ikke det er nødvendig å gå på tykkere en 50mm frontplate.

Lenke til kommentar
det kan være fordel med å lime sammen plater. og når du har platene, så gå for det du. Men jeg trur ikke det er nødvendig å gå på tykkere en 50mm frontplate.

 

Ok;) da tar jeg også tar dobbelbak plate også sånn at det blir litt stivere får jeg håpe:P

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

33 liter lukket kasse ser ut til å funke bra ut fra mine kalkuleringer.

Men bassreflekskasse var litt vanskeligere uten å gå over 60 liter, 30 hz tuning av porten vil være fornuftig. Ved 60 liter så blir portlengden ved forskjellige diametere ved 30 hz:

 

dia /lengde

6cm /11,31cm

7cm /16,25cm

8cm /22,06cm

9cm /28,27cm

10cm /36,31cm

11cm /44,47cm

 

Anbefaler å bruke så stor diameter som mulig på porten uten at det blir upraktisk med lengden.

hvordan utregninger brukte du da ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...