Gå til innhold

Sende ut faktura fra enkeltpersonsforetak. Hva med skatt?


Anbefalte innlegg

Jeg underviser i perioder som trommelærer. Har flere ganger vært instruktør i et korps og har da betalt 36% skatt siden dette er en bi-inntekt. Nå har jeg opprettet et enkeltpersonsforetak som bl.a skal ta seg av dette. Hvordan gjør jeg nå med betaling? La oss si at jeg får 3000kr for en jobb. Tidligere ville jeg da fått 1920kr netto.(3000kr brutto minus 1080kr i skatt.)

 

Jeg skal ha samme betaling for en ny jobb. Sender jeg da ut faktura på 3000kr fra firmaet og ordner skatt selv, eller er det en annen måte å gjøre dette på?

 

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er riktig. Du sender faktura på 3000 kr. Når du får den så trekker du de 36% fra den summen og setter på en egen konto så du ikke ved uhell bruker dem. La de pengene stå der og la dem rente seg til du skal gjøre oppgjøret. De 1920 kr er din "lønn" som du kan bruke som du vil.

 

Det som eventuelt måtte legges til de 3000 er moms. Men jeg mener at kursing er momsfri.

 

Men la oss som eksempel bare si at du skal legge på moms da.

Da tar du de 3000 og legger til 25%. 3750 kr.

Når du får de inn så trekker du først fra momsen. 750 kr

Og så trekker du skatten fra de resterende 3000. 1080 kr

Og du sitter igjen med samme sum i "lønn".

 

Men har du utgifter til firma ditt så kan du trekke momsen av de innkjøpene fra din moms. Resten av innkjøpssummen kan du trekke av på skatten din.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Jeg bruker ikke moms, da jeg garantert ikke kommer over 50.000kr i år. Hvor ofte sender man oppgjør og hvordan fungerer dette? Har leitet på bedin.no men syntes det er ganske rotete å finne frem til svar der.

 

Firmaet ble opprettet for et par dager siden, så det er ingen utgifter eller inntekter ennå.

Endret av King-Nothing
Lenke til kommentar

Det er nye regler i år. I år får også enkeltmannsforetak ferdig utfylt selvangivelse. Så du skal bare trekke de 36% av fakturaene i hele 2008 og sette dem på en egen konto og GLEM DEM. Dette er veldig viktig!! Så når du får ferdigutfylt selvangivelse neste år for 2008 så bare fyller du inn inntektene/Utgiftene dine og så får du etterhvert en giro med hva du skal betale.

 

Utgifter kan være kursmateriell, reisekostnader, utstyr som du trenger for å lage kurs (PC feks) osv. Husk at ALLE KVITERINGER må taes vare på, og nummereres. Siden du ikke kan trekke moms, så må du fjerne momsen på det du kjøper inn og det som er igjen av summen kan du trekke av på din skatt.

 

Det morsome da er at kravet fra staten vil være en hel del mindre enn hva du har satt av. Så det betyr at når du har betalt skatten din...og det som måtte være igjen på kontoen er ditt!

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Takk for veldig gode svar! :)

 

Er det grenser for man man kan skrive av? Om man ikke har så mye inntekter, skal man uansett skrive av det som firmaet har av utgifter?

 

La oss si at jeg kjøper en ny pc til 10.000kr som jeg trenger for å kunne drive et diskusjonsforum (som også er en del av firmaet). Når jeg trekker fra moms`en er det 7500kr som jeg kan trekke av på skatten. Betyr dette da at jeg skal betale 7500kr mindre i skatt totalt i år? Det er vel ikke helt slik det fungerer?

 

Igjen takk for dine enkle og gode svar.

Lenke til kommentar
La oss si at jeg kjøper en ny pc til 10.000kr som jeg trenger for å kunne drive et diskusjonsforum (som også er en del av firmaet). Når jeg trekker fra moms`en er det 7500kr som jeg kan trekke av på skatten. Betyr dette da at jeg skal betale 7500kr mindre i skatt totalt i år? Det er vel ikke helt slik det fungerer?

 

Nei, er nok ikke slik det fungerer.

 

Først må du være MVA-pliktig og reg. hos Fylkeskattesjefen. Noe som innebærer minst 50.000,- omsetting pr. kalenderår. Først da vil du få rett til å beregne inn-og utgående MVA. MVA-loven er veldig streng og bør ikke overses på noen måte.

 

I regneskapet ditt kommer inntekter og utgifter frem. Det er din NETTO-inntekt som vil være skatteobjekt og som vil vise hvor mye du må betale skatt av som næringsdrivende. I tillegg vil lønnsinntekter være med i den totale skattbare inntekten. Disse to har noe difrensierte satser.(trygdeavgift osv.)

 

Ta kontakt med skattekontor(din kommune), da vil du få utlevert såkalte forskuddskatt-giroer som skal betales 4 ganger i året. Du vil også få hjelp til å begregne ut sånn ca. beløp du må betale, pr kvartal.

 

;)

 

ps *kortversjon*

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
La oss si at jeg kjøper en ny pc til 10.000kr som jeg trenger for å kunne drive et diskusjonsforum (som også er en del av firmaet). Når jeg trekker fra moms`en er det 7500kr som jeg kan trekke av på skatten. Betyr dette da at jeg skal betale 7500kr mindre i skatt totalt i år? Det er vel ikke helt slik det fungerer?

 

Nei, er nok ikke slik det fungerer.

 

Først må du være MVA-pliktig og reg. hos Fylkeskattesjefen. Noe som innebærer minst 50.000,- omsetting pr. kalenderår. Først da vil du få rett til å beregne inn-og utgående MVA. MVA-loven er veldig streng og bør ikke overses på noen måte.

 

Hei, er du sikker på at du ikke misforstod nå? Vi prater ikke om at han skal trekke fra moms, men hva han kan trekke fra skatten sin.

 

Som sagt over her så vil han ikke gå over 50 000, og trenger ikke å registrere seg i MVA registre. Så det jeg sa, og antok er korrekt, er at ett innkjøp på 10 000 kr kan deles i to summer. Moms på 25% og netto summen: 2 000 og 8 000 respektivt. De 2 000 kan han ikke bruke til noe, men de resterende 8 000 kan han vel så trekke fra sine skatt? Stemmer ikke dette?

 

Til trådstarter: Hvordan regne ut moms.

Det er en vanlig tabbe det du gjør å anta at 10 000 er 100% av summen og så trekke 25% fra det. Det er feil.

10 000 er faktisk 125% av det som var summen uten moms.

PCen koster 8 000 som man så ganger med 1,25 = 10 000 inkl mva.

For å regne ut momsen av det beløpet så må man dele 10 000 på 125 og så gange summen med 25. Da har du momsen.

 

AKIRA

Lenke til kommentar
Så det jeg sa, og antok er korrekt, er at ett innkjøp på 10 000 kr kan deles i to summer. Moms på 25% og netto summen: 2 000 og 8 000 respektivt. De 2 000 kan han ikke bruke til noe, men de resterende 8 000 kan han vel så trekke fra sine skatt? Stemmer ikke dette?

 

MVA er uvedkommende for trådstarter sålenge h*n ikke er MVA-reg. Altså ingen fradrag eller påplussing av MVA.

Innkjøp av driftsmidler kan direkte utgiftsføres til viss grad. I større sammenheng kommer avskrivinger inn i bildet.

 

I dette tilfelle vil trådstarter kunne direkte utgiftsføre en PC til 10.000,-

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

For det første så er ikke undervisning mvaplikitg, så mva blir aldri noe tema i ditt selskap.

 

Som sagt over her så vil han ikke gå over 50 000, og trenger ikke å registrere seg i MVA registre. Så det jeg sa, og antok er korrekt, er at ett innkjøp på 10 000 kr kan deles i to summer. Moms på 25% og netto summen: 2 000 og 8 000 respektivt. De 2 000 kan han ikke bruke til noe, men de resterende 8 000 kan han vel så trekke fra sine skatt? Stemmer ikke dette?

Nei, det stemmer absolutt ikke.

Er man ikke mvapliktig så kostnadsfører man hele summen utgiften kommer på, man trekker ikke fra mva slik som du foreslår her.

 

Kjøper du en PC til 10 000, så kostnadsfører du 10 000 og ikke 8 000.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...