Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Zanussi vaskemaskin trenger hjelp til og feste reima fra trommel til motor


Anbefalte innlegg

Hei.

Vet ikke om dette er rett forum, men i nøden spiser fanden fluer.

 

Jeg har en zanussi f 1206 maskin der reima fra motor til trommel har løsna, og fått en ny reim fra forhandler som han påstår er rett. Det mangler 3cm uansett hvor mye jeg strekker og justerer så den er totalt umulig å få på plass. Så jeg kjører til forhandler og han sier reima er rett, men jeg må løsne på motoren, det gjør jeg, men det har jo ingen virkning for det er fortsatt ikke mulig å få den på.

 

Er det jeg som er helt korka eller er det noe magisk triks?

Endret av pahf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sikker på at det ikke er en strammeskrue til motoren e.l. du har oversett? Det er ofte en strammemekanisme i tillegg til selve festeskruene på slike reimdrevne systemer.

 

Har sett og lett, men klarer ikke finne noe som ligner på det, det er 4 skruer som holder selve motoren oppe, på venstre side er det mye kabler innblandet så der er jeg litt usikker på om jeg tør og skru opp uten og ødelegge noe.

 

Sikkert dumt spørsmål, men hvor vil en slik strammeskrue være på motoren? :)

Lenke til kommentar
Sikkert dumt spørsmål, men hvor vil en slik strammeskrue være på motoren? :)

Vel, den må jo trekke (eller skyve) motoren vekk fra det andre reimhjulet, slik at den antakelig må være plassert 90 grader i forhold til festeskruene. En slik strammeskrue er gjerne mye tynnere enn selve festeskruene da den kun har til hensikt å stramme.

 

Er det spor som gjør det mulig å skyve motoren "frem og tilbake" når festeskruene er løse?

Lenke til kommentar
Sikkert dumt spørsmål, men hvor vil en slik strammeskrue være på motoren? :)

Vel, den må jo trekke (eller skyve) motoren vekk fra det andre reimhjulet, slik at den antakelig må være plassert 90 grader i forhold til festeskruene. En slik strammeskrue er gjerne mye tynnere enn selve festeskruene da den kun har til hensikt å stramme.

 

Er det spor som gjør det mulig å skyve motoren "frem og tilbake" når festeskruene er løse?

 

Det er ingenting som tyder på at det skal kunne flyttes på motoren, 4 skruer er alt som holder den fast, ellers er det ingenting! Jeg er hellig overbevist om at reima må være for kort, men det er sikkert en eller annen finurlig ting som gjør det til en drøm!

Lenke til kommentar

Hvis det ikke finnes noen måte å forskyve reimskivene på må du antakelig ha et spesialverktøy for å dra reima på plass, for det må jo nødvendigvis være et visst spenn i reima når den er på plass. Det kan hende at det hjelper å varme opp reima (f.eks. i varmt vann) og at dette gjør den mer medgjørlig. Rart at de som solgte deg reima ikke kan gi noe råd. Prøv å ta kontakt med importøren eller et serviceverksted.

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problemet med en tørketrommel for et år siden.. Men etter mye om og men og mange dagers grubling, fant jeg ut at gummi ikke glir så lett.. Det gjør at en ikke får strammet reimen skikkelig opp rundt trommelen eller reimhjulet. Jeg smørte hele reimen inn med glidemiddel (for elektrikker).. og så klarte jeg å dra den på plass!

 

Så jeg vil anbefale å prøve det..

 

:roll:

Endret av PROuser
Lenke til kommentar
poenget med siste innleg var?

 

er nokk en stramme mekanisme der en plass som de andre sier:)

Poenget var nok at det kan være vanskelig å få strammet en gummreim skikkelig om den ligger på/rundt noe med god friksjon. Da får du bare strekt ut den siste biten av reima, slik at den blir for kort.

Som det står i innlegget, man kan smøre inn reima med "glidemiddel" slik at den glir bedre på trommelen og at man dermed får strekt den helt ut. Problemet med dette kan være at det er vanskelig å få rengjort den igjen (du ønsker jo helst at reima ikke skal skli på trommelen under bruk.. ;)

En annen måte kan være å montere reima mens den er strekt, dvs. å feste reima til trommelen og så "rulle den på" mens man strekker den så godt man klarer. Kan være vanskelig å få til (må få rullet trommelen med god kraft).

 

Hadde butikken noen råd (eller hadde du evt. fått feil reim) ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...