Gå til innhold

OpenWRT vs DD-WRT


Anbefalte innlegg

Lurte på om noen hadde prøvd dem begge, og/eller vet hva forskjellen på de er (positivt, negativt)?

Slik jeg har forstått det så er openwrt mer som en liten distro og dd-wrt mer som en vanlig firmware ?

 

etter å ha søkt litt å ikke blitt så veldig mye klokere kom jeg over denne siden, og må si jeg ble litt skeptisk til dd-wrt etter å ha lest det.

 

(posten kunne kanskje vært under nettverk, men ville heller ha tilbakemeldinger på dette forumet, samt at den er litt foss relatert =])

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, jeg har brukt begge. Foretrekker klart OpenWrt, det er en fullblods linuxdistribusjon med pakkesystem og community. DD-Wrt er bygget på samme kode, men er et one-man-show (han kaller seg Brainslayer), og mangler både pakkesystem og velfungerende ssh interface. DD-Wrt har derimot en stor brukerbase som har laget en utfyllende og god wiki, mens OpenWrt fortsatt var for de spesielt interesserte. Med web-interfacen X-Wrt har derimot OpenWrt blitt minst like brukervennlig som DD-Wrt, og da forsvant siste argument for DD-Wrt for min del.

Lenke til kommentar
okay, da blir d definitivt openwrt =) hvilken router er å anbefale da med tanke på pris/ytelse ? er vel litt forskjellig ytelse på de forskjellige brikkene..

En god og gammel traver er jo Linksys WRT54GL, som selger ny til rundt 500,-

 

Denne er veldig trygg og god, så eneste ulempen jeg kommer på er at den begynner å dra på årene. Den støtter ikke høyere hastigheter enn 54Mb/s hvis man trenger det (støtter altså de etablerte B og G-standardene, men ikke N-draft)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Jeg har satt opp en rekke wrt54gl med suverent resultat hver gang. Skal visstnok være en Buffalo router som gir litt mer bang-for-the-buck, men jeg støtter gjerne Linksys videre. Min neste blir kanskje en wrt350n (OpenWrt gjør at jeg får lyst på en router med virkelig sprut i), men OpenWrt er ikke helt i mål på denne ennå.

Lenke til kommentar

hehe høres veldig spennende ut =) da blir det nok en wrt54gl i første omgang.

 

Bruker nesten aldri tråløst, så det spiller igrunn lite rolle ;)

er det enkelt å legge inn distron?, og ligger x-web og andre program i en enkel pakkebehandler ?

Endret av Krabba
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...