Gå til innhold

Dyr PC - møkka lei elkjø|p PC-er


Anbefalte innlegg

Setter pris på alle tilbakemeldinger jeg kan få.

I gamle dager bygde jeg PC-er selv, men ting har skjedd de siste 15 årene :-)

Har i voksen alder nøyd meg med billig pakke-PC-er og nå er jeg møkka lei dem. De bråker, det er trangt, vifta uler...

 

Har nå tenkt å legge inn litt penger i PC, og få noe skikkelig jeg kan bygge på videre evt ha i noen år. Budsjett 20 000, men helst 15 000.

 

Tenkte å bestille alt fra Komplett.no og la dem skru det sammen for garantiens skyld.

Det er såååååå mye nye begreper, så alt av meninger mottas med takk. Vet ikke engang om delene passer sammen eller jeg mangler noe. PC-en skal brukes til alt! (spill, videoredigering, musikkbibliotek m.m.). Har prøvd å sette sammen noe selv her:

 

Kabinett: Cooler Master Cosmos

Begrunnelse: Dette så ut som å være et stort og flott kabinett. Regner med slikt er en engangsinvestering jeg kan få brukt i all fremtid...?

 

Hovedkort: Intel eller AMD? Jeg valgte Intel (fingern opp i været!).

Asus P5e fikk skryt og tålerer quad-kjerne

 

Prosessor: Firekjerners er fremtiden? Intel corr Quad 2,4 ghz. Jeg regner med at nå som dobbel og firekjerners blir mer vanlig, så kommer vel også spill til å bli skrevet slik at disse blir utnyttet?

 

Grafikkkort: XfX Geoforce 8800 GTS. Dette må vel også vare noen år?

 

Minne: 4 X Crucial DDR2 Helt grønn. Gode kommentarer på minne. 4 gb holder...?

 

Harddisker:

Samsun Spinprint T166. kan aldri få god nok plass...ser for meg 4 stk.

 

Lydkort: Asus Xonar D2x/Xdt

Føler at dette også må holde en stund? 7.1 lydsystem

 

 

Vista: Hvem velger man her? 32 bit, 64 bit?. Holder denne?

 

 

Andre småting:

Dvd brenner: Samsung

Mus: Intelligmouse. Hater trådløs mus.

Tastatur: Logitech.

 

Dvd/Cd-spiller...fant ingen på komplett....rart.

 

 

Er dette en "grei" pakke? Det er dyrt, men den må vel vare litt? (3-4 år).

Er det noe i sammensetningen som er alvorlig galt? Noe jeg har glemt? Noe som ikke harmonerer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skal du ha 4GB ram må du ha 64bit OS. Vista64bit er stabilt og fint.

lydkort er ikke absolutt nødvendig, hvis du ikke har helt spesielle krav da,, alle dagens hovedkort kommer med digital coax og støtte for lyd i 5-7 kanaler, og lydkvaliteten er bra

t166-diskene du har valgt er veldig bra, har to av dem selv.

av skjermkort anbefaler jeg Ati sitt 3870x2, det er utrolig bra og veldig stillegående. dessuten liker jeg å støtte ati litt i disse nvidia-tider.

har du litt tid på deg, kan det lønne seg å vente på q9450, den skal være litt bedre enn den aldrende q6600. ellers er e8400 et glimrende kjøp.

 

liker du ikke støy må du også vurdere en cpu-kjøler. de som følger med har en tendens til å bråke. noctua u12f er en släger i alle kabinetter =)

Lenke til kommentar

Husk at 64 Bit Vista ikke er kompatibelt med alle programmer, dvs du kan slite med å spille endel eksisterende/eldre spill, samt kjøre en del programmer.

 

Produkter som fremdeles "lever" vil selvfølgelig bli patchet opp til å støtte 64 bit før eller siden, men det er i hvertfall verdt en tanke.

 

3GB minne og Vista 32 bit, kan jo holde i noen år det også :)

 

Sjekk ut denne lenken for en oversikt over "problemet":

http://www.iexbeta.com/wiki/index.php/Wind...patibility_List

Lenke til kommentar

Har dårlige erfaringer rundt utvidbarheten til Dell PC-er. (Erfaringene stammer fra ca 3 år tilbake)

PSU'en har kapasitet til å drive PC-en slik den kommer, kanskje med 1 ekstra disk. Bytt til et nytt fett skjermkort og se hva som skjer. PSU'en har dessuten ikke nok tilkoblingskabler. På tidligere modeller i alle fall, har Dell PSU'er og Dell hovedkort spesielle power-kabler som gjør at du ikke uten videre kan bytte kun 1 av dem.

Forøvrig ser Dell sine PC-er svært ryddige ut innvendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...