Gå til innhold

Vurderer å kjøpe Pentax K200D


Anbefalte innlegg

Hei. Vurderer å kjøpe meg speilrefleks kamera, men er fortsatt ganske newbie på området. Har lest og søkt ganske mye å tror at Pentax K200D er kameraet for meg. Jeg leter etter et kamera som koster maks 9.000,- totalt inkludert det meste av ekstrautstyr. Prisen er eksludert mva, dvs. 25% billigere enn prisen som normalt står oppgitt.

Jeg er ute etter et nybegynnerkamera som:

 

- Er lett å bruke

- Kan ta bilder i RAW-format

- Er rask til å ta bilder

- Bildestabilisering

- Kan ta bilder i best mulig kvalitet (selvfølgelig)

 

Angående det siste punktet så vet jeg ikke så veldig mye hva jeg skal lete etter. Har skjønt at ISO, til en viss grad megapiksler og at et objektiv med bra blenderåpning spiller en rolle - ikke minst det siste. Jeg har ikke 100% skjønt hva de forskjellige funksjonene gjør og hvilket samspill de har. Om noen kunne klarert ut det hadde det vært flott.

 

Jeg har satt opp følgende liste over ting jeg har planer om å kjøpe (hvis det blir det Pentax-kameraet):

 

-----

Kamerahus

fra Fotomagasinet.no 6 695,-ink. mva.

 

Objektiv

Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC ASP Pentax 2 995,- ink. mva.

 

Kameraveske

Pentax kameraveske med god plass 595,- ink. mva.

 

Minnekort

Sandisk Secure Digital Extreme III 2GB SD-kort 379,- ink. mva.

 

Snorutløser

Snorutløser CS-205 480,- ink. mva.

 

Kamerarem

Kamerarem neopren SLR 300,- ink. mva.

 

AV-kabel

AV-kabel I-VC28 250,- ink. mva.

 

Stativ

???

 

Tilsammen: 11444,- ink. mva. (8583,- eks. mva.)

-----

 

Jeg vet jeg ikke har valgt en optimal linse, men jeg har ikke lyst på flere linser (til å begynne med ihvertfall). Derfor vil jeg ha en jeg kan bruke som en all-round linse.

Sigma linser er i plast, og ikke i glass, såvidt jeg har forstått. Hvilke bakdeler er det med plast kontra glass og er de store/merkbare for en amatørfotograf.

 

Jeg lurer også på hvor viktig live view egentlig er siden dette kameraet ikke har det. Er det noe man uten problemer klarer seg uten?

 

Ellers så er jeg åpen for endringer i listen om det er kamera eller minnekort :)

Takker på forhånd!

Endret av dudee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Sigma linser er i plast, og ikke i glass, såvidt jeg har forstått. Hvilke bakdeler er det med plast kontra glass og er de store/merkbare for en amatørfotograf."

 

Hva mener du med dette?

Sefølgelig er de i plast men Linsene som er inni objektivet er i glass... live view er ikke noe du trenger, folk har jo brukt søkern i totusen år. Av Kabel følger det nok med uansett, så den kan du fjerne.

Trenger du virkelig neopremrem?

Endret av solaas
Lenke til kommentar

Hei

Reknar med at du har studert tilbod på utgåande K10D og Samsung GX-10 (Tilsvarer K10D) som er eit litt meir avansert kamera enn K200D, til same pris eller billigare.

K200D er nok eit godt kamera for både nybegynnera og vidarekomne med mindre krav, og eg trur nok du vil bli fornøgd.

Har du vurdert pakketilbodet med Pentax sin 18-250 objektiv. Dette objektivet er likt med Tamron sin 18-250 som er blitt skamrost..

Elles ville eg ha tatt en telefon til Fovi og forhørt meg om en pakkepris på det du har lista opp, for det kan godt vere at det kan bli litt rimeliligare å kjøpe alt i en pakke.

 

Elles bør du tilføye battrilader og oppladbare batterie på lista di. K200D bruker vanlige AA batterier.

 

Trur nok du kan stryke AV-kabel og Reim frå lista di, då det følger kamera. Elles får du og tilsvarande minnekort til under halva av den prisen du har beskerevet..Sjekk produktguiden her på AKAM..

 

Når det gjeld LiveView så er det egentlig ut frå egne behov, og då gjerne til macrofotografering, eller bruk av stativ. Eit speilreflekskamera blir for tungt å holde framfor seg å studere skjærmen før fotografering som en gjer ved eit kompaktkamera, og det går for tregt, i forhold til å bruke vanleg søkar.

Lenke til kommentar

solaas: Hehe, her ser det ut til at jeg har misforstått ganske grovt ja :p

Jeg tenkte at det var plast inni objektivet istedet for glass. Bra det ble rettet fort.

 

Kaffilars: Ja, regner med at det følger med endel kabler når jeg kjøper kameraet. Jeg har overdrevet listen med vilje for å være 120% sikker på at jeg ikke glemte noe istedet for at jeg tok ting for gitt. Det pakketilbudet så fristende ut, men hvor har du funnet det? Angående det med K10D og Samsung GX-10 så vil jeg ikke gå for de pga. at jeg har hørt at menyene er beregnet for semiproffer og er derfor ikke særlig vennlige ovenfor nybegynnere.

Takker også for veldig godt svar.

 

Ellers er resten av opplysningene jeg har fått er notert og lagret :)

Flere synspunkt/utfyllinger eller ny informasjon settes fortsatt stor pris på.

Endret av dudee
Lenke til kommentar
Kaffilars: Ja, regner med at det følger med endel kabler når jeg kjøper kameraet. Jeg har overdrevet listen med vilje for å være 120% sikker på at jeg ikke glemte noe istedet for at jeg tok ting for gitt. Det pakketilbudet så fristende ut, men hvor har du funnet det? Angående det med K10D og Samsung GX-10 så vil jeg ikke gå for de pga. at jeg har hørt at menyene er beregnet for semiproffer og er derfor ikke særlig vennlige ovenfor nybegynnere.

Takker også for veldig godt svar.

 

De har værtetning som er en storfordel og de bruker lithium batterier(oppladbare batterier) istedenfor AA, men det med menyene betyr bare at det er en hardere læringskurv.

Lenke til kommentar
Angående det med K10D og Samsung GX-10 så vil jeg ikke gå for de pga. at jeg har hørt at menyene er beregnet for semiproffer og er derfor ikke særlig vennlige ovenfor nybegynnere.

Det er nytt for meg. Er det noe spesielt med menyene du tenker på, eller fikk du noen eksempler?

Lenke til kommentar
Kaffilars: Ja, regner med at det følger med endel kabler når jeg kjøper kameraet. Jeg har overdrevet listen med vilje for å være 120% sikker på at jeg ikke glemte noe istedet for at jeg tok ting for gitt. Det pakketilbudet så fristende ut, men hvor har du funnet det? Angående det med K10D og Samsung GX-10 så vil jeg ikke gå for de pga. at jeg har hørt at menyene er beregnet for semiproffer og er derfor ikke særlig vennlige ovenfor nybegynnere.

Takker også for veldig godt svar.

 

Fovi (Pentax.no) http://g4773348.flexiweb.no/productview/20055305/ men ring dei, og forhør om å få med veske og lader.

 

Elles når det gjeld menyane mellom dei forskjellige kamerane, så er nok dei bygd opp på samme lesten, men K200D har fått meir K20D grensesnittet, så den er nok litt enklare en ved K10D. Samsung er har litt anna grensesnitt, som eg ikkje har kjenskap til.

Når det gjeld forskjellen mellom K200D og K10D/K20D så er den største forskjellen utvendig på kamera. K10D/K20D er litt større og tyngre, men der er også lettare tilgang til funksjoner som ein må inn i menyen til K200D for å endre, sidan det har 2 hjul, og litt meir knapper.

Lenke til kommentar
De har værtetning som er en storfordel
K200D har også værtetning.

 

Ellers vil jeg også av egen erfaring anbefale K10D og GX-10. Mulig at menyene har blitt enda enklere på K200D, men du bør ikke ha noen problemer med menyene på GX-10 i hvert fall, K10D skal være _litt_ mindre intuitiv, men alt i alt er de svært like.

 

Når det gjelder optikk, vil jeg mye heller anbefale Tamron eller Pentax 18-250mm fremfor Sigma 18-200, rett og slett fordi det er et mye bedre objektiv. Ellers er ikke kit-objektivet dårlig heller, bare for å ha sagt det. Du vil ha mye mer igjen for å kjøpe god optikk enn dill som neopren-remmer, kabler og snorutløser. Sistnevnte får du for en slikk og ingenting på eBay, i hvert fall ikke finn på å la det gå på bekostning av optikk!

 

Vil du ha best mulig optikk for pengene, bør du dog velge 16-45mm f/4 i stedet, evt. Sigma 18-50 f/2.8. Mindre brennviddeomfang, men spe heller på med Pentax/Samsung 50-200mm til en tusenlapp for å få tele - mye bedre løsning, bortsett fra at du må skifte objektiv...

Lenke til kommentar
De har værtetning som er en storfordel og de bruker lithium batterier(oppladbare batterier) istedenfor AA, men det med menyene betyr bare at det er en hardere læringskurv.

 

No er no K200D like værtett som K10D og K20D.

 

Når det gjeld AA batterier er det både fordeler og bakdeler, AA er råd å få som oppladbare lithium batterier, og gir ei levetid på 1100 bilder med 2500 mAh batterier på K200D, elles er AA batterier råd å kjøpe overalt, om ein skulle gå batteritomme, eller ta med seg, om en er på tur uten oppladningsmuligheter.

Lenke til kommentar
Pentax har en trådløs ir FJERNKONTROLL Fsom er liten og hendig: den virker både foran og bak kameraet.

Trur nok det er berre på K10D og K20D den virker frå baksida.. Men det er en kjekk sak, rekkevidde ca 5 m..

 

Men trådløs blitsstyring er innført på denne modellen i likhet med K10/K20, om en skulle finne på å kjøpe en blits som støtter denne funksjonen.

Lenke til kommentar
Pentax har en trådløs ir FJERNKONTROLL Fsom er liten og hendig: den virker både foran og bak kameraet.

Trur nok det er berre på K10D og K20D den virker frå baksida.. Men det er en kjekk sak, rekkevidde ca 5 m..

 

Men trådløs blitsstyring er innført på denne modellen i likhet med K10/K20, om en skulle finne på å kjøpe en blits som støtter denne funksjonen.

 

Ja du har rett; jeg sjekket nærmere og ser at "remote control receiver" kun er på forsiden av huset. Jeg har brukt min fjernokontroll på kompakt siden 2003 og batteriet i den holder enda.

Lenke til kommentar
Trenger du virkelig neopremrem?

Ingen trenger silkepysj heller, men gå mann kor deilig det er. Neoprenreim er veldig komfortabelt. Du kjenner knapt vekten av kamera. Når noen bruker over 10 store på kamera og utstyr så er det ingen grunn til å ikke bruke 300 på klart forbedret komfort.

 

I tillegg er K100D-reimen ganske smal og vond. Jeg vet ikke om det gjelder større og nyere modeller, men jeg hadde i alle fall skiftet ut den.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Mtp at du ikke skal betale mva regner jeg med dette er et kjøp som går gjennom bedrift med momsavskriving. Da vil du ikke ha 5års reklamasjonrett (siden den kun gjelder ved private kjøp). Da kan det være vel så interessant å kjøpe fra utlandet eller nærmere bestemt Hong Kong.

 

Jeg kjøpte min Sony A700 fra Digitalishop på ebay. Da fikk jeg med 1 års internasjonal garanti (Sony Norge har bekreftet at den er gyldig i Norge).

 

Med A700 får et kamera som veier det samme som K200D, men har vesentlig bedre byggekvalitet, og er mye raskere.

 

Du trenger ikke å tenke å ekstra reim, den som følger med er veldig bra. Det følger med gratis trådløs utløser og tv-kabel. I tillegg har det tilkoblingsmuligheter for HDMI-tv.

 

Pris for A700 er £556

Pris for Sony 18-250mm (samme som Tamron) £250

 

Porto regner jeg med vil koste ca £50.

 

En Lowepro Slingshot vil koste deg $89

 

Totalt kommer dette da på:

8900,- for kamera og objektiv

Lenke til kommentar

Følger det med neopren, kimare? Neopren er mye deiligere enn en vanlig, god og brei reim. Bruker neopren på Rolleiflexen. Det ser litt corny ut, men deilig er det.

 

Følger det med neopren, kimare? Neopren er mye deiligere enn en vanlig, god og brei reim. Bruker neopren på Rolleiflexen. Det ser litt corny ut, men deilig er det.

Lenke til kommentar
Med A700 får et kamera som veier det samme som K200D, men har vesentlig bedre byggekvalitet, og er mye raskere.
At A700 er raskere betviler jeg ikke. Men at den har bedre byggekvalitet? Er dette noe du antar, eller har du tatt og følt på K200D? Eller enda bedre, har du forsøkt å gi den juling?

 

Personlig har jeg null førstehåndskunnskaper om K200D. Men jeg har god kjennskap til K10D og vet hva det tåler. Kort fortalt, så tåler K10D det meste.

Jeg har mista det i myr, mista det fra sykkel i høy hastighet, utsatt det for mye vær og vind osv. Ingen problem, bortsatt fra at det nok ikke tålte å havne på 400 meters dyp i Barentshavet. Om det fungerer nå, kan du eventuelt spørre Frk Hyse om ;) Men akkurat det er jeg skeptisk til.

K200D tåler neppe like mye, men jeg vil ikke tro at byggekvaliteten er dårlig på der.

 

Ellers, så vil jeg tro at det er fullt mulig å finne K200D til Hong Kong priser. Så at A700 er billig i Hong Kong er vel strengt tatt ikke noe argument for det ene kameraet på bekostning av det andre.

 

MaritimTim

Endret av fototim
Lenke til kommentar
At A700 er raskere betviler jeg ikke. Men at den har bedre byggekvalitet? Er dette noe du antar, eller har du tatt og følt på K200D? Eller enda bedre, har du forsøkt å gi den juling?

 

Personlig har jeg null førstehåndskunnskaper om K200D. Men jeg har god kjennskap til K10D og vet hva det tåler. Kort fortalt, så tåler K10D det meste.

Jeg har mista det i myr, mista det fra sykkel i høy hastighet, utsatt det for mye vær og vind osv. Ingen problem, bortsatt fra at det nok ikke tålte å havne på 400 meters dyp i Barentshavet. Om det fungerer nå, kan du eventuelt spørre Frk Hyse om ;) Men akkurat det er jeg skeptisk til.

K200D tåler neppe like mye, men jeg vil ikke tro at byggekvaliteten er dårlig på der.

 

Ellers, så vil jeg tro at det er fullt mulig å finne K200D til Hong Kong priser. Så at A700 er billig i Hong Kong er vel strengt tatt ikke noe argument for det ene kameraet på bekostning av det andre.

 

MaritimTim

 

A700 er basert på magnesium mot K200D som har stål. Ok vesentlig bedre byggsforskjell var vel å ta litt hardt i, men bedre? Ja.

 

Jeg ville påpeke at man kan få mer for pengene og i mine øyne et bedre kamerra ved å kjøpe i Hong Kong.

Lenke til kommentar
A700 er basert på magnesium mot K200D som har stål. Ok vesentlig bedre byggsforskjell var vel å ta litt hardt i, men bedre? Ja.

 

Jeg ville påpeke at man kan få mer for pengene og i mine øyne et bedre kamerra ved å kjøpe i Hong Kong.

Materialvalg sier egentlig ikke så mye.

Men, magnesium er fine greier det. Det er plast også, men nå bare tullekverulerer jeg ;) Bare så det er sagt, så har jeg ingen grunn til å tro at A700 ikke er solide saker.

 

Poenget mitt var egentlig at byggekvalitet er vanskelig å vurdere skikkelig, ved bare å ta og føle på godsakene. Enda vanskeligere er det ut fra brosjyrer og produktomtaler.

 

Når det gjelder den siste delen om Hong Kong priser så virker det som jeg feiltolka deg. Beklager.

 

MaritimTim

Lenke til kommentar

Ja, her var det endel å svare på.

 

IR fjernkontroll ville jeg ikke ha fordi det bare har en rekkevidde på 5m kontra utløsertråden sin på ti ganger så mye.

 

Jeg må kjøpe fra Norden så Hong Kong er dessverre ikke et alternativ.

 

Jeg skal sjekke ut K10D/K20D og Sony A700 :)

Lenke til kommentar

Pentax K20D og Sony A700 er for dyre alternativer.

 

Jeg har sjekket litt og valgene begynner å bli mindre nå. Jeg står mellom 3 kameraer jeg har lyst å kjøpe og hadde satt stor pris på å få vite fordelene og bakdelene med de kameraene. Samt hvem dere mener er generelt best, selvfølgelig med en begrunnelse. Setter pris på om dere kan finne et bra objektiv til også. Husk at prisen til sammen ikke kan bli mer en ca. 9000,- (eks. mva.) inkludert ekstrautstyr. Altså rundt 12.000,- vanlig butikkpris.

 

Pentax K200D vs. Pentax K10D vs. Canon EOS 450D

Who is the winner?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...