Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

4 WD til maks 120 000

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg vurderer å kjøpe en 4wd og da gjelder det å få mest for pengene:-)

Driftssikkerhet, sikkerhet og drivstoffforbruk teller seff en del,samt at fremkommelighet teller, da det er

ille bratt der jeg bor og

vanskelige kjøreforhold på vinteren.(Har kommet meg frem med Golf diesel til nå, men er vel 10 dager, da jeg har mått låne 4wd.

Valget står mellom :

Subaru forester 1998-2000 model, denne er driftsikker og har alt , men er kanskje noe tørst og den koster litt mer enn de billigst 4wd?Er litt redd for å kjøpe denne med de drivstoffprisene som er i dag.

Skoda Octavia 4wd, denne er fin og grei og go driftsøkonomi, men er det bra 4wd på den?

Jeg kjører jo kun på veiene på østlandet.

Suzuki Grand Vitara 2,0 TD billig og grei uten for mye ekstra utstyr, men er den driftssikker?Disse er veldig rimelig i pris,som 2 seter

Kia sportage, diesel, rimelig bil og ser grei ut, men er den driftssikker?Disse er veldig rimelig i pris,som 2 seter

Daihatsu Terios 1998-2000 mod, denne har bra fremkommelighet, men er den drifsikker, dvs den er laget hos Toyota nå,

men jeg vet ikke når de overtok denne.

Kunne i grunn ha tenkt meg en dieselbil med 4wd, da de ikke er så tørste...Er det noen som vet om noen merker jeg ikke har nevnt her?

Grand Vitara og Kia sportage, er det 2 klasses biler som ruster og er mer på verksted enn på vei?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ikke velg Gammel terios... finnes nesten igne ting værre... men denne er å ambefale!

Land Rover Freelander 2000 1,8 liter ;)

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...amp;WT.svl=Link

Hvis du kjøper en Freelander blir i alle fall den lokale mekanikeren glad :)

Av de som er nevnt til nå ville jeg valgt Foresteren. Driftsikker og god å kjøre. Krabbegirene gjør den god opp og ned bratte glatte bakker. Eneste som trekker ned er som du nevnte den tørste boxer motoren. Biller du også kan ta en titt på er Mitshubitsi Pajero og Nissan Patrol.

Skrevet

Pajero og Patrol er vel noe overkill for å tusle rundt på veiene på østlandet da.

Har kjørt endel Octavia 4x4 som leiebil, og det funket bra. Dro seg fint frem opp bakkene her i Tromsø, og var passe leken om man fremprovoserte det. Ganske lavt forbruk på langkjøring (ca 0,5-0,6pr mil), har kjørt for lite bykjøring med den til å si noe om det.

Skrevet
Suzuki Grand Vitara 2,0 TD billig og grei uten for mye ekstra utstyr, men er den driftssikker?Disse er veldig rimelig i pris,som 2 seter

Grand Vitara og Kia sportage, er det 2 klasses biler som ruster og er mer på verksted enn på vei?

Du kan forvente at Suzuki lager meget driftsikre biler. Tviler derfor på at du har noe særlig å bekymre deg over. Når det gjelder rust har de norske utgavene i flere år fått tektylbehandling av understellet og skal være veldig lite plaget med rust.

Enkelte Suzukimodeller har også kjede slik at du slipper å bytte reimer i hytt og pine.

Skrevet

Kia Sportage er skikkelig fjellgeit med låsbare differ og 4wd høy- og lavserie.

Rust er ikke noe problem, driftssikkerheten er heller ikke et generelt problem, her har hvordan det aktuelle individet har vært behandlet langt mer å si. Slik er det forøvrig med de fleste 8-10 år gamle biler.

Skrevet

Hei!

Jeg kjøpte meg en 1998 Forester for ca 3 mnd siden. Bilen har, som noen påpeker her, et noe høyt forbruk, sammenlignet med mindre biler. Min bruker ca 0,8 på langkjøring og 1,1 på bykjøring. Det er en del, men ikke veldig gale med tanke på størrelse og at det er konstant 4wd. Såvidt jeg vet gjorde Subaru noen endringer på motoren i 1999, som førte til noe redusert forbruk på disse.

Disse bilene er dessuten nesten bestandig svært godt utstyrte og ikke minst driftssikre som få. Nytter ikke med lavt forbruk, hvis verkstedregningene hoper seg opp. Det er totalkostnadene man må se på. Vil også fremheve kjøreegenskapene. Bilen er lavt tyngdepunkt pga boksermotoren, og det gjør den meget god å kjøre.

Har prøvd Forester med både automat og manuell kasse. Automaten var nå vel slapp, synes jeg.

Skrevet (endret)
Du kan forvente at Suzuki lager meget driftsikre biler. Tviler derfor på at du har noe særlig å bekymre deg over. Når det gjelder rust har de norske utgavene i flere år fått tektylbehandling av understellet og skal være veldig lite plaget med rust.

Enkelte Suzukimodeller har også kjede slik at du slipper å bytte reimer i hytt og pine.

2,0td motoren mener jeg har reim og har skiftintervall på 105 000 km, tidligere var det 150 tusen, men har blitt kortet ned for å være helt på den sikre siden.

Rust er som nevnt vanligvis ikke noe problem på disse bilene. Serviceintervall er hver 15 000 km.

Endret av NoEvo
Skrevet

Toyota har hatt en hånd med i laget hos Daihatsu siden 1967, men tok ikke full kontroll før i 1999. Terios har hele tiden vært et sammarbeid mellom Toyota og Daihatsu så kvaliteten er god.

Skrevet

2,0td motoren mener jeg har reim og har skiftintervall på 105 000 km, tidligere var det 150 tusen, men har blitt kortet ned for å være helt på den sikre siden.

Rust er som nevnt vanligvis ikke noe problem på disse bilene. Serviceintervall er hver 15 000 km.

Jeg kom på en ting til: Deleprisene til Suzuki ligger midt på treet. Ingen overraskelser der heller.

Skrevet

Av de to ville jeg gått for Forrester og fått mest mulig personbil-aktige og trygge kjøreegenskaper på vei. Du skal vel ikke så langt ut i skogen at du trenger traktor (Grand Vitara) heller.

• 3 måneder senere...
Skrevet
Ble en Skoda Octavia 4x4 TDI og er meget fornøyd.

Veldig god bil å kjøre :roll:

Trur det kan være et bra valg både mht driftssikkerhet, økonomi og den dagen du skal selge. Disse bilene er rimelig populære på bruktmarkedet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...