Gå til innhold

Problemer med admin-rettigheter


Anbefalte innlegg

Sitter en god del foran pc-skjermen, men er for all del ingen ekspert så jeg tyr til hjelp fra forumets flittige medlemmer.

 

Problemet mitt er at når jeg f.eks skal omlokere mapper og lignende på PC-en så står det at jeg ikke har tillatelse til dette ettersom det krever administratortillatelse. Greia er at jeg er på administratorbrukeren og skal i prinsippet ha fulle rettigheter. Noen som vet hva som er problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I Vista er Administrator et litt flytende begrep. :) Når jeg skal kjøre visse programmer må jeg f. eks. høyreklikke og velge kjør som administrator for at det skal funke.

 

Tingen er det at vinduet med det alternativet som regel popper opp, jeg trykker på godta, også popper det 2 sekunder senere opp et nytt vindu som er tilsvarende bare at jeg ikke har muligheten til å godta og det står bare at administratorrettigheter kreves.

Lenke til kommentar

Du blir ikke ordentlig admin før du slå av UAC.

Selv om du gjør dette er det flere mapper som du ikke har tilgang til som f.eks "System Volume Information" hvor kun SYSTEM ligger inne og er eier.

De må du isåfall adde administrators gruppen på for tilgang.

 

Det er dessuten en del "symbolske linker" som ikke er mapper men "redirects".

Eks. "Application Data" "Local Settings" "My Documents" osv.

Du ser dette ved at det er en "arrow"" på de i explorer.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Du blir ikke ordentlig admin før du slå av UAC.

Selv om du gjør dette er det flere mapper som du ikke har tilgang til som f.eks "System Volume Information" hvor kun SYSTEM ligger inne og er eier.

De må du isåfall adde administrators gruppen på for tilgang.

 

Det er dessuten en del "symbolske linker" som ikke er mapper men "redirects".

Eks. "Application Data" "Local Settings" "My Documents" osv.

Du ser dette ved at det er en "arrow"" på de i explorer.

 

Hvor følsom blir PC-en hvis jeg skrur av UAC? Er møkkirriterende at det står på, men det er kanskje ikke så altfor lurt å skru det av?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...