P@rm@nn Skrevet 26. februar 2003 Skrevet 26. februar 2003 Advarer om en kansje litt lang post, men den er verdt det :wink: Kjørte win2k-pro og linux mandrake 9.0 i dual boot. Min hd er på 80Bg, og delte den opp i en primary © på ca 66Gb(NTFS) og en secondary(ca 10Gb)(hva nå mandrake valgte). Så fant jeg ut at jeg hadde for dårlig plass, og jeg valgte ut mandrake(fordi jeg er n00b på linux, og ikke har tid til å lære meg det). Tenkte først bare å formatere og konvertere secondaryen min med Partition magic, men så kom jeg på LILO, linux sin boot manager. Ville jo først bli kvitt den, slit at den ikke kom opp hver gang jeg startet. Så etter litt googling fant jeg ut at ved å skrive: fdisk /mbr fra en win98 startdisk, så slettet jeg boot sporet, og den brukte vist bootmanageren fra primary disken(C, win2k sin boot manager). Så jeg gjorde dette, og resultatet var deprimerende. Når jeg nå starter opp, får jeg bare {Bè_${Bè_$ der LILO før startet seg opp, og win2k helst skulle starte opp. Jaja tenkte jeg, får google litt mer. Så fant jeg blandt annet denne siden, om hvordan man repparerer bootloaderen. Har desverre ikke win2k Cd en tillgjengelig. Min far jobber i videregående skole, og den lisensen gjør det lovlig å innstalere win2k på hjemme pc en også, og ettersom pc en står i han er det fult lovelig. Men Cd en ligger desverre på jobben hans, så jeg må få gjort dette uten den. Har lastet ned win2k oppstartsdisket(på 4 disker), og kjører den. Der har jeg valget å reparere, og kjører den. Har prøvd å reparere boot sektoren, og så boot sektoren og oppstartsmiljøet. Har ikke bedt om å undersøke systemfilene, da win2k funker helt fint(om jeg først kommer inn). Men den spør da om win2k cd en. Kan trykke Esc på den, men da funker det ikke, får alikavell opp {Bè_${Bè_$ når jeg restarter pc en. Har også prøvd å trykke "F", som gjør alle reperasjonene, funker alikavell ikke. Spørs om det vil fungere med win2k cd en annyway, da det for meg virker som om den bare trenger den når den undersøker systemfilene, og det er jo ikke de som er noe i veien med. Ettersom hele windows ligger der, skulle det ikke være noe problem å kjøre den. Spørsmålet er how. Vil helst slippe å formatere, da det passer veldig dårlig i øyeblikket . Takker på forhånd for alle hjelp og tips.
P@rm@nn Skrevet 26. februar 2003 Forfatter Skrevet 26. februar 2003 Klarte å løse det selv(med god hjelp fra #hardware.no på efnett). Gikk inn i recovery console fra boot diskene, så spurte den om hvilken win2k versjon jeg ville administrere. Trykket 1, da jeg bare har en win2k. Så trykket jeg passordet, og så skrev jeg inn Fixmbr. Så spurte den om jeg ville gjøre det. Jeg sa ja, og alt fungerer.
Hårek Skrevet 26. februar 2003 Skrevet 26. februar 2003 Jeg trodde at fixmbr var nøyaktig det samme som fdisk /mbr. Men da kan det jo tyde på det ikke alltid er slik, takker for opplysningen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå