Gå til innhold

Spørsmål om kjøp av Canon EOS 450D

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Mitt gamle kamera Canon Powershot IS S1 har begynt å svikte og jeg lurer på om jeg skal gå over til digital speilreflakskamera. Jeg har sett litt på Canon EOS 450D men jeg leste i en omtale av forgjengeren (EOS 400D) and linsen som fulgte med ikke var den beste. Er det samme tilfelle for 450D? Bør jeg bare kjøpe selve kamerahuset og heller kjøpe en linse seperat?

Mvh

Gard

http://gardkarlsen.com - reisebrev og bilder

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke samme objektiv.

Det nye objektivet 18-55 har IS og er av bedre kvalitet.

Dem sier her på forumet at det skal være fornuftig og kjøpe med det.

Skrevet (endret)

hei, er på litt ustø grunn her nå, men sånn jeg forstår det er det så å si eksakt samme objektivet, med samme tvilsomme byggekvalitet og optikk, men med IS som KAN være en forbedring i noen tilfeller, men som hjelper deg fint lite med fotografering av beveglige objekter.

du kan jo ta en titt på disse erfaringene i prisguiden:

https://prisguiden.no/product.php?product...iew=userReviews

konklusjonen er at det er nok et helt greit objektiv, men tror nok du ville blitt enda mer fornøyd med å kjøpe bare kamerahus og et litt råere objektiv for seg!

Endret av SirAmp
Skrevet

En kombinasjon av de to forrige innleggene så er vi der. Ja, byggkvaliteten på 18-55 IS er mer eller mindre like kjip som 18-55 (den gamle), men optikken er enormt mye bedre enn forgjengeren!

Ville anbefalt det objektivet uten å stusse, så får du heller avansere til mer lyssterkt, bedre konstruert OG dyere optikk senere. Men betydelig bedre skarphet enn det du får med denne zoomen, får du faktisk ikke i noe objektiv til en 'fornuftig' pris.

Les omtale f.eks her http://www.photozone.de/Reviews/Canon%20EO...-report--review

"All-in-all the optical aspects are impressive and that's not only regarding the low price tag. The image stabilizer is quite efficient with a real world "gain" equivalent to about 3 f-stops"

Skrevet

Med en såpass effektiv IS er jo objektivet strengt tatt "mer lyssterkt" i praksis enn et annet objektiv som vi anbefaler svært ofte, 17-40 L. Jeg ser ingen annen motforestilling til kjøpe dette enn feelingen av billig plast, noe som jeg hadde klart å overse. Ihvertfall nok til at jeg hadde vært fornøyd. Det er bedre å kjøpe et slik og en lyssterk 50mm til headshots. Legger du en 50mm f/1,8 så får du ingen toppkombinasjon, men en kombinasjon som for mange vil inneholde alle egenskaper de trenger.

Skrevet
Legger du en 50mm f/1,8 ...

Er ikke dette objektivet en liten vits på f1.8?

Hva er vitsen med å anbefale et såkalt lyssterkt som er "ubrukelig" på f1.8.

"Kit"-objektivet er jo skarpere på full åpning.

Se testen her på Akam og andre steder.

Jeg mener at skal en ha topp kvalitet (les skarphet) på sine bilder, så må en også koste på optikken litt mer.

Har lagt merke til her på forumet, at kamerahuset skal og MÅ være det dyreste og siste modell, men mange stiller spørsmålet; "Forslag til BILLIG objektiv til mitt kamera??"

meg beskjent er det objektivet som gir kvaliteten på bildene.

Påstand:

En Canon 300D og 50/f1.4 gir bedre bilder enn Canon 450D med "billig" objektiv.

Eller det å kjøre rundt i en Porche med "strikkmotor"

Skrevet (endret)
Legger du en 50mm f/1,8 ...

Er ikke dette objektivet en liten vits på f1.8?

Hva er vitsen med å anbefale et såkalt lyssterkt som er "ubrukelig" på f1.8.

"Kit"-objektivet er jo skarpere på full åpning.

Se testen her på Akam og andre steder.

Det er selvfølgelig et poeng i å få den smale dof'en du får med f/2,8. Den er litt myk fremdeles på den blenderen, men det kler portretter ganske godt. Du vil aldri få en dybdeskarphet som er like smal med en zoom med f/5,6 som største blender. Min normalzoom har også bedre oppløsning enn min 50mm på full åpning, men f/5,6 holder ikke til mine portretter. Eller andres, for den slags skyld. Oppløsning på største blender er helt irrelevant når største blender ikke er stor nok, og du i praksis får en god nok oppløsning til portretter på f/2,8 med en 50mm. De kunne godt ha sperret for blendere under f/2,8 for min del, for uansett vil det gi mer lysstyrke og smalere dof enn samme brennvidde på f/5,6. Det eneste du kan kritisere 50/1,8 for i den sammenheng er den harske bokeh'en, men en kan ikke regne med å få alt for 900 kr.

Endret av PMnormal
Skrevet (endret)

Hei

Takk for tilbakemeldingen så langt. Jeg må innrømme at jeg ikke vet veldig mye om f tall, lysstyrke etc. Hva er anbefalt dersom jeg skal ha en god linse til allround bruk? På kamera som jeg har idag har jeg 10x zoom noe som er ganske så praktisk i mange tilfeller. Finnes det en allround linse som også tilbyr zoom?

Mvh

Gard

http://gardkarlsen.com - reisebrev og bilder

Endret av gardkarlsen
Skrevet

Skal ikke påstå at jeg har peiling jeg heller men etter hva jeg har forstått er zoomen max brennvidde delt på den minste, dvs mitt 18-55 IS er lik 3x zoom. har det på et EOS 30D og er fornøyd med bildene jeg tar så langt da jeg ikke har erfaring i det hele tatt med foto. Har forøvrig fått låne et par objektiver av en kompis slik at jeg kan lære mer om hva jeg trenger.

Skrevet

Ja, det finnes zoomer som har 10x zoom til speilrefleks, men de fleste er ikke å anbefale. Nikons versjon 18-200 VR regnes som et greit objektiv, siden det har innebygd antishake i tillegg til å ha ok optisk kvalitet. Kvaliteten i den lange enden er nok ikke like god som den vide enden, men det er uansett bedre enn et vanlig kompaktkamera med 10x zoom. Tamron har en 18-250 som har blitt anbefalt av mange testere, men det objektivet har ikke antishake. En del produsenter tilbyr nå antishake innebygd i kamerahuset, hvis du føler at det er nødvendig for deg.

Skrevet

Hei Gard.

Kan trygt anbefale et av de følgende to som normalobjektiv:

Tamron 17-50 f2.8

Sigma 18-50 f2.8

De er begge lyssterke og med ca 3x zoom. Mer zoom enn dette ville jeg for all del unngått da større fleksibilitet = dårligere optisk kvalitet.

Er bedre å kjøpe et allroundobjektiv som nevnt over og så senere kjøpe en telezoom eller liknende. F.eks en 70-200.

Skrevet
Hei Gard.

Tamron 17-50 f2.8

Sigma 18-50 f2.8

De er begge lyssterke og med ca 3x zoom. Mer zoom enn dette ville jeg for all del unngått da større fleksibilitet = dårligere optisk kvalitet.

Er bedre å kjøpe et allroundobjektiv som nevnt over og så senere kjøpe en telezoom eller liknende. F.eks en 70-200.

Har både Canon 400D, og 450D, liker bedre 400D.

Skrevet
Hei Gard.

Tamron 17-50 f2.8

Sigma 18-50 f2.8

Tviler jeg på, 450D er ikke i salg enda.

Skrevet (endret)
Hei Gard.

Tamron 17-50 f2.8

Sigma 18-50 f2.8

Tviler jeg på, 450D er ikke i salg enda.

Han bestilte den..

Det finnes på nett:

http://www.pixmania.com/no/no/r/eos-450d

http://www.japanphoto.no/product/digital-s...-55-f3-5-5-6-is

Nå blir det litt blanding her, det er 2 personer som bruker denne kontoen..

Endret av Fight4Lov3
Skrevet
*snip*

Han bestilte den..

Det finnes på nett:

http://www.pixmania.com/no/no/r/eos-450d

http://www.japanphoto.no/product/digital-s...-55-f3-5-5-6-is

Nå blir det litt blanding her, det er 2 personer som bruker denne kontoen..

Pics or it didn't happen.

Den er ikke på lager på noen av de butikkene du lister opp der, så det blir jo på sett litt vanskelig å tro. Klart nettbutikkene legger den inn i listen over hva de får inn, men det er ikke dermed sagt at du får kjøpt det.

Synes du skal ta bilde av kameraet samt en håndskrevet lapp med dagens dato. :p

Skrevet

hehe som jeg sa, 2 stykker bruker denne kontoen, jeg bor i Oslo, mens onkel bor i Elverum. + Det kan jo hende at han har bestilte den fra et annet sted.. Men han har den, det vet jeg!

Skrevet (endret)

Det bildet må nok lages i Photoshop tenker jeg...

Endret av GOH
Skrevet

Av hjemmesiden din ser det ut til at du reiser mye, og da vil jeg tro du verdsetter at kamerautstyret er så kompakt som mulig.

400D og 450D er ganske kompakte, og med 18-55 IS objektivet har du en kompakt pakke som yter godt.

En STOR ulempe med xxxD serien til canon er at man ikke kan ta i RAW og liten JPG samtidig.

Kun RAW og stor JPG, og en jpg-fil på 7-9 MB er ikke veldig anvendelig om man vil sende hjem noen bilder og kun har tilgang til trege internettkafe-PC-er.

Man kan selvfølgelig ta noen bilder i den minste jpg-kvaliteten, men det er kjedelig å få et stjerneskudd i kun 2 megapixler.

40D har mulighet for å ta i alle kombinasjoner samtidig, men dette kameraet er ganske mye større og tyngre.

Derfor vil jeg anbefale deg å se på andre kameramerker også.

Olympus har et veldig kompakt og lett system på grunn av mindre bildebrikke, og må være idéelt for en som reiser mye.

Pentax har mulighet for raw-konvertering i kameraet, så hvis du har et bilde du gjerne vil sende hjem konverterer du det til en liten jpg-fil som du kan sende hjem.

Pentax har også endel kompakte pannekake-objektiv som er av strålende kvaltitet.

Skrevet

Det bildet må nok lages i Photoshop tenker jeg...

wtf, kødder dere med meg nå?

Tror dere ikke det finnes i utlandet?

Livet deres er Photoshop (Fakeshop) Men ikke mitt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...