Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

"Datakjøringsforhindring" i windows XP


Anbefalte innlegg

Jeg reinstallerte min pc på tirsdag og maskinen fungerte som aldri før. Jeg hentet ned noen XP-oppdateringer fra MS bl.a., og lastet samtidig ned en del filmer fra bitlord. Da jeg skulle gå inn i målmappen fikk jeg feilmeldingen "Datakjøringsforhindring - windows har lukket programmet for å gi bedre beskyttelse for datamaskinen", og vinduet blir stående og henge.

 

Eneste utvei er å lukke vinduet, men det samme problemet kommer igjen og igjen...

Har kjørt F-secure og Ad-aware på alle mulig måter, men dette forhindrer ikke problemene.

 

Må jeg reinstallere på nytt, eller finnes det håp for å bli kvitt feilen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haha , her har vi nok et eksempel på hvorfor Norsk språk på windows stinker.

"Datakjøringsforhindring" er nok et program/driver som slår ut på NXbit/DEP.

Du må finne ut hvilket progra det er som slår ut og legge det i unntakslista. Eller du kan selvfølgelig slå av DEP helt og holdent (gjøres i boot.ini filen med parameter /noexecute=alwaysoff istedet for OptIn)

 

Wiki:

http://en.wikipedia.org/wiki/Data_Execution_Prevention

Lenke til kommentar
Du skal naturligvis IKKE slå av DEP. Men istedet prøve å feilsøke problemet skikkelig.

Det burde gå inn i detaljene og feilsøke kræsjloggen som Dr.Watson lager.

 

Ugh. Er skikkelig lite inne i dette. Har ikke snøring på hvordan man feilsøker etc. Finnes det noen nettsider med guide til dette, eller bør jeg rett og slett reinstallere hele greia på nytt?!

Lenke til kommentar

Jeg sliter fortsatt med problemet "Datakjøringsforhindring". Valgte å reinstallere hele maskina, men samme problem dukket opp igjen.

 

Jeg har kjørt Dr.Watson under kjør og får opp tre programfeil (to på windows media player og en på explorer), men vet ikke hva jeg skal gjøre videre. Fjernet dem sist, uten at det hjalp.

 

Feilen dukker opp spesielt når jeg går inn i mapper som inneholder filmer.

 

Noen som kan hjelpe?

 

Rille

 

Du skal naturligvis IKKE slå av DEP. Men istedet prøve å feilsøke problemet skikkelig.

Det burde gå inn i detaljene og feilsøke kræsjloggen som Dr.Watson lager.

 

Ugh. Er skikkelig lite inne i dette. Har ikke snøring på hvordan man feilsøker etc. Finnes det noen nettsider med guide til dette, eller bør jeg rett og slett reinstallere hele greia på nytt?!

Lenke til kommentar
Fjernet dem sist, uten at det hjalp.

Fjerne explorer,da går det dårlig ;)

 

Den raske løsningen.

Start->kjør->sysdm.cpl(enter)

avansert->ytelse->Datakjøringsforhindring

Gjør som på bildet ferdig.

 

Nå skal det sies at sikkerhet er blir litt dårligere på på explorer og media player.

Dep kom med xp-sp2 for og bedre sikkerhet når det gjelder virus-spyware.

 

Vil du ikke dette må du feilsøke som nevt over.

Blir den mye dårligere?nei du greier deg nok uten.

 

En ting kan prøve først er.

Start->kjør

Lim inn fet tekst regsvr32 /u shmedia.dll

 

Dette slår av mediapreviewfunksjon når du går inn i mappe med mye video(avi)

Dette kan gi feil på explorer(vanilg feil dette)

 

Kan se om du har noe grums som gjør dette.

Last ned HijackThis legg i egen mappe på skrivebordet.

Start programmet og velg "Trykk scan og save log" .

Loggfilen kopierer du og limer inn i posten din.

Helst med skjult tekst [1skjul] logg her [1/skjul] fjern 1 for skjult tekst.

post-53555-1206158805_thumb.jpg

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Hurra for norske datauttrykk heh... så "fint" å ha så kronglete uttrykk at selv dataeksperter har vanskelig for å forstå hvilken feature det egentlig refereres til. Så har jo vi med litt fritid litt å bite i liksom [/sarcasm]

 

DEP (Data Execution Prevention] er jo en sikkerheatsfeature hindrer kjøring av mulg farlige programmer (på CPU-nivå tror jeg?). Hva den slår ut på er jeg litt usikker på, men jeg tror det går på programmer som prøver å hente/endre data utenfor sine tildelte ressurser, og det er vel nettop det en del virus blandt annet gjør. Det kan fint bare være pga. en programfeil at det slår ut, men i uansett tilfelle er det best å feilsøke kilden til problemet heller enn å bare slå at DEP. Når DEP slår inn så er det tross alt noe som ikke er som det skal.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

DEP er en mekanisme laget for å forhindre at programmer skal kunne injisere prosessorinstrukser inn i minne som er merket som NX (Non-Executable) Mao skal dette området i minnet bare inneholde Data.

 

Så å slå av DEP åpner for Data-korrupsjon og er det noe galt med DEP synes jeg man bør feilsøke det istedet for å slå det av.

Lenke til kommentar

Takk for pm rille.

Så problemet er borte :)

 

Skulle likt og vite hva du gjorde.

 

En ting kan prøve først er.

Start->kjør

Lim inn fet tekst regsvr32 /u shmedia.dll

Var det denne.

 

Eller tok du dep bort fra explorer og mediaplayer.

Du kan jo ta bort en av dem,for og se hvem som lagde feilen.

Og kansje feilsøke litt videre.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Hei ja.

 

Jeg tok bort dep fra begge to, samtidig som jeg kjørte ad-aware og f-secure i alle varienter.

 

Problemet forsvant ihvertfall på harddisken på maskina(har ikke testet ut det med å fjerne den ene eller andre), men jeg har registrert at samme problem oppstår når jeg henter opp "backup"-mappene jeg har på en ekstern harddisk.

Det kan virke som feilen oppstår når mappene står i "miniatyrbilder" under visninger".

 

Uansett, så lenge harddisken på maskina fungerer som normalt så er jeg fornøyd.

 

Jeg er som dere sikkert forstår rimelig grønn på "problemer" ;)

 

Takker for all hjelp med dette problemet :)

 

Rille

 

 

 

Takk for pm rille.

Så problemet er borte :)

 

Skulle likt og vite hva du gjorde.

 

En ting kan prøve først er.

Start->kjør

Lim inn fet tekst regsvr32 /u shmedia.dll

Var det denne.

 

Eller tok du dep bort fra explorer og mediaplayer.

Du kan jo ta bort en av dem,for og se hvem som lagde feilen.

Og kansje feilsøke litt videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...