Gå til innhold

Skal kjøpe første speilrefleks. Hva skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Har en god stund hatt interesse for å kjøpe speilrefleks. Liker å ta bilder, og

det kompakte digitalkameraet strekker ikke særlig til de bildene jeg ønsker.

Er rimelig fersk på speilrefleks ettersom dette blir mitt første, og ønsker da

noe som er brukervennlig for en nybegynner.

 

-Under 4000kr

-Gode erfaringer

-Brukervennlig for nybegynner

 

Så ettersom jeg har et stramt budsjett så kan jeg gå med på å kjøpe et brukt kamera, om det lønner seg.

Endret av Scotty
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har en god stund hatt interesse for å kjøpe speilrefleks. Liker å ta bilder, og

det kompakte digitalkameraet strekker ikke særlig til de bildene jeg ønsker.

Er rimelig fersk på speilrefleks ettersom dette blir mitt første, og ønsker da

noe som er brukervennlig for en nybegynner.

 

-Under 4000kr

-Gode erfaringer

-Brukervennlig for nybegynner

 

Så ettersom jeg har et stramt budsjett så kan jeg gå med på å kjøpe et brukt kamera, om det lønner seg.

Her er og nokre bra alternativ innafor ditt budsjett.

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=21530937

http://www.japanphoto.no/roverkjop-demovar...9ec9tusb9lbmjh2

http://www.japanphoto.no/product/digital-s...f-s-dx-18-55mm/

 

Stort sett blir det det samme kva du satser på, alle produsenter leverer gode kamera, som gir gode bilder. Av dei tilbod som eg har lista opp, ville eg ha satsa på Pentax, sidan der er innebygd bildestabilisator i kamera.

Endret av Kaffilars
Lenke til kommentar
Har en god stund hatt interesse for å kjøpe speilrefleks. Liker å ta bilder, og

det kompakte digitalkameraet strekker ikke særlig til de bildene jeg ønsker.

 

Med kompakt, mener du da flate lommekamera? Har du da også vurdert et av de store ultrazoomkameraene? I forhold til prisen får du da svært anvendelig optikk i et og samme objektiv. Selv om det da ikke er utskiftbart og dermed låst til dette får du da brennvidde fra god/moderat (modellavhengig) vidvinkel til lang/svært lang (også modellavhengig) tele i ett objektiv. Du nevner ikke noe om bruksområdene, men for egen del har jeg både speilrefleks og stort ultrazoom (faktisk større enn speilrefleksen..) og det er utelukkende ultrazoomen som er med ut på tur siden jeg ikke da gidder å drasse på minst 2 objektiver for å dekke ønsket brennvidde. Det begynner riktignok å komme stadig kraftigere brennviddeomfang i speilrefleksobjektiver, men skal de både være optisk gode og ikke koste skjorta har vi to selvmotsigelser vedr. dette.

Nå kan selvsagt ikke speilrefleks og ultrazoom direkte sammeliknes, da speilrefleks jo danker ut ultrazoom på ISO-egenskaper, men bortsett fra det er min teori at mange som kjøper speilrefleks egentlig hadde klart seg fint med et godt ultrazoom, da mange brukere allikevel ikke kjøper seg noe optikk utover standardobjektivet.

Iallfall verd å ta med i vurderingen.

Endret av Manskow
Lenke til kommentar

Mener bare et vanlig Nikon P4 digitaltkamera. Har du et eksempel av et ultrazoom kamera?

 

 

 

Kaffilars, Ut i fra linkene vil det være Nikon D40 og Pentax K100D Super som virker gode.

Pentax har jeg forøvrig aldri hørt om, i motsetning til Nikon. Er Pentax et godt merke? Er

D40 ikke noe særlig i forhold til K100D?

 

Det som er hele tingen er at jeg skal helst ha kameraet innen onsdag. Så det må være

mulighet til å dra innom enten japanphoto, clas ohlson eller noe slikt, og kjøpe det der.

Endret av Scotty
Lenke til kommentar
Kaffilars, Ut i fra linkene vil det være Nikon D40 og Pentax K100D Super som virker gode.

Pentax har jeg forøvrig aldri hørt om, i motsetning til Nikon. Er Pentax et godt merke? Er

D40 ikke noe særlig i forhold til K100D?

Pentax har vært med lenge. Så du kan trygt si at det er et godt merke. De kom litt sent igang med digital-kameraene, men er nå helt på høyden med de andre.

 

Tom

Lenke til kommentar

Hvor mye bedre er Pentac K100D enn Nikon D40?

 

Så er alle enige at jeg burde gå til innkjøp av Pentax K100D? Hvis de har det på lager såklart.

Og hvis de ikke har det på lager, så kjøper jeg heller D40 på japanphoto?

 

Åssen er det med objektiv? Er det noe jeg ikke trenger å gå til innkjøp av med en gang, og

bør heller drøye? Eventuelt hva annet kan være greit å ha i starten?

Lenke til kommentar

Brukt kamera er en dårlig idé. Kamerahus blir forbigått av nyere hus ganske raskt. Brukt optikk er derimot en bra idé - for optikk mister verdi mye saktere.

 

Olympus E-410 er lite. Da er det greit å ta med seg overalt. Det er dessverre ikke så mye brukt optikk der ute til Olympus, for four-thirds-standarden er ganske ny.

 

Pentax K100D Super er større, og har bildestabilisator. Det er mye brukt optikk der ute.

 

Nikon D40 er ganske lite, men det er ikke så mye brukt optikk der ute. (Nikon D40 krever AF-S-optikk dersom du vil ha autofokus)

 

Jeg nevner dette med brukt optikk siden du jo er på budsjett.

 

 

Men viktig: Ta deg en tur i butikken og prøv disse kameraene før du bestemmer deg. Speilrefleks er mer enn rene spesifikasjoner. Kjenn på hvordan de ligger i hånda, se i søkeren.

Lenke til kommentar
Brukt kamera er en dårlig idé. Kamerahus blir forbigått av nyere hus ganske raskt. Brukt optikk er derimot en bra idé - for optikk mister verdi mye saktere.

 

Hvorfor skal brukt kamerahus være en dårlig idè bare for det kommer nye hus etterhvert?

Det er jo ikke akkurat de nyeste modellene trådstarter kan velge mellom uansett så lenge han har det budsjettet han har.

Og hvorfor skal han absolutt ha det beste utstyret med en gang?

 

Synes bruktkamera må være ypperlig for en ny entusiast med litt trangt budsjett.

 

foto.no et et eksempel på et sted med mye bra brukt utstyr.

Verdt å sjekke ut...

Endret av Foxteren
Lenke til kommentar
Brukt kamera er en dårlig idé. Kamerahus blir forbigått av nyere hus ganske raskt. Brukt optikk er derimot en bra idé - for optikk mister verdi mye saktere.

 

Hvorfor er brukt hus er en dårlig ide? At huset mister verdien kjapt betyr jo bare at det blir rimeligere i innkjøp..

 

Eks:

D40 med 18-70mm kitlinse: 4990,- på japanfoto

D70s med 18-70mm kitlinse( brukt) 3500-4000

 

Med D70s får man større grep, flere innstillingsmuligheter (to hjul for lukker/blender) og innebygd fokusmotor som er en stooor fordel hvis man vil ha litt optikk å velge i. Og prisen da..

 

Ulempene er utgått garanti og liten skjerm..

Lenke til kommentar
Kaffilars, Ut i fra linkene vil det være Nikon D40 og Pentax K100D Super som virker gode.

Pentax har jeg forøvrig aldri hørt om, i motsetning til Nikon. Er Pentax et godt merke? Er

D40 ikke noe særlig i forhold til K100D?

Pentax er eit godt og etablert merke, ikkje så stor som Canon og Nikon, men på 80 tallet var dei størst, så det er ingen fare med å kjøpe det. Samsung kamera som eg linka til er utgåtte Pentax modeller av typen *istDL, så en kan og seie at desse og er Pentax..

 

Her er forøvrig en samanlikning mellom dei forskjellige modellane i dette segmentetet. Gjer deg oppmerksom på at det er Nikon D40X varianten (dyrare) som er brukt i denne samanlikninga. http://www.ephotozine.com/article/Canon-EO...-against-rivals

Lenke til kommentar
Da har jeg holdt av et Pentax K100D på clasern, så drar jeg ditt senere idag og tar

en titt på det, sjekker åssen det føles å holde etc. Så om jeg ikke liker det, så tar jeg

turen over til japanphoto og prøver D40. Høres det ut som en grei plan?

Smart plan hold i dem trykk å føl hvordan du mestrer de 2 kamera.

deretter følg det du syntes ble best for deg ,.

lykke till med fot turen til de forskjelige kamera.

 

Lenke til kommentar
Da har jeg et Pentax K100D liggende foran meg. :) Veldig fornøyd med kjøpet.

Leser manualen nå, er nok av funksjoner man må kunne. Takk for all hjelp.

Gratulerer med nytt kamera. Nærstudie av manualen er alltid smart. Ulempen er at man fort kan bli litt matt av all informasjonen som står der. Kan også anbefale fotokompendiet som finnes på forumet og/eller en god fotobok; som f.eks. Magnar Fjørtofts Digital Fotografi i Praksis.

 

Tom

Lenke til kommentar
Åssen er det med objektiv? Er det noe jeg ikke trenger å gå til innkjøp av med en gang, og

bør heller drøye? Eventuelt hva annet kan være greit å ha i starten?

Hei og gratulerer med nytt kamera, dette var no ein kjapp handel...

Skal eg anbefale noko så må det vere oppladbare batterier og lader, for standard AA batterier holder ikkje meir en 80-100 batterier, og lithium batterier blir dyre.

 

Elles anbefaler eg at du handler objektiver når har funne ut kva du treng, elles er kamera du har fått deg, kompatibel med "eldgamle" Pentax objektiver, og det kan vere at det dukker opp nokre greie manuelle objektiver til en bilig penge om du holder deg litt orientert...

Lenke til kommentar
Skal eg anbefale noko så må det vere oppladbare batterier og lader, for standard AA batterier holder ikkje meir en 80-100 batterier, og lithium batterier blir dyre.

Regner med at du mener 80-100 bilder :)

 

 

Er litt dumt at det ikke er med lader ja. Hvor får jeg kjøpt lader til dette kameraet isåfall?

 

Og er det noen batterier som utpeker seg iforhold til andre, eller er det bare å kjøpe noe?

Selger ikke Clas GP batterier med lader? - det skal jo være OK.

 

Det er en y trend i oppladbare batterie, hvor du kan kjøpe de ferdig oppladbare; som f.eks. Sanyo eneloop. De sal visstnok være gode i tillegg.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Er litt dumt at det ikke er med lader ja. Hvor får jeg kjøpt lader til dette kameraet isåfall?

 

Og er det noen batterier som utpeker seg iforhold til andre, eller er det bare å kjøpe noe?

 

Her har vore nokre tråder ang. lader og batterier tidligere så du kan no gjere eit søk. Elles er CR-V3 batterier aktuelle og, desse er råd å få på E-bay for underkant av $30 pr 6 stk. Mi erfaring på *istDS (En Pentax variant før K100DS) er at dei holder 800-1200 bilder på eit sett.(2 batterier) Det koster litt i lengda, men det er veldig avslappande å tenke på å lade batterier.

Lenke til kommentar
Skal eg anbefale noko så må det vere oppladbare batterier og lader, for standard AA batterier holder ikkje meir en 80-100 batterier, og lithium batterier blir dyre.

Regner med at du mener 80-100 bilder :)

 

 

Er litt dumt at det ikke er med lader ja. Hvor får jeg kjøpt lader til dette kameraet isåfall?

 

Og er det noen batterier som utpeker seg iforhold til andre, eller er det bare å kjøpe noe?

Selger ikke Clas GP batterier med lader? - det skal jo være OK.

 

Det er en y trend i oppladbare batterie, hvor du kan kjøpe de ferdig oppladbare; som f.eks. Sanyo eneloop. De sal visstnok være gode i tillegg.

 

Tom

Så det er best å kjøpe vanlig batterilader til batteriene, og ikke en nettverksadapter som jeg plugger inn i kameraet?

Endret av Scotty
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...