steingrim Skrevet 24. mars 2008 Skrevet 24. mars 2008 Begge de burde være enkle ja... Prøv å forstå problemet og fortell deg selv hva som må gjøres. I den første skal du finne summen av alle tall som er delelig med 3 eller 5 under 1000. Hva må du gjøre da? Begge ble løst med en linje Python her.
GeirGrusom Skrevet 24. mars 2008 Skrevet 24. mars 2008 (endret) for(int i = 0, sum = 0; i < 1000; sum += ((i % 3) == 0 || ( i % 5) == 0 ? i : 0))i++; En linje C# Endret 24. mars 2008 av GeirGrusom
steingrim Skrevet 24. mars 2008 Skrevet 24. mars 2008 (endret) Når jeg mente EN linje så mente jeg HELE programmet da Alle euler-problemene jeg har løst skriver dessuten ut svaret som eneste utputt. Her er min løsning av problem 1: print sum(x for x in xrange(1000) if x % 3 == 0 or x % 5 == 0) Kanskje vi burde starte en Project Euler tråd? EDIT: Strengt tatt er ikke mine på en linje ettersom jeg har med #!/usr/bin/env python øverst DOH! Endret 24. mars 2008 av steingrim
GeirGrusom Skrevet 24. mars 2008 Skrevet 24. mars 2008 Kanskje bare én linje, men du har langt flere iterasjoner.
steingrim Skrevet 24. mars 2008 Skrevet 24. mars 2008 Så lenge det er så få så spiller det null rolle. Pragmatisk.
GeirGrusom Skrevet 24. mars 2008 Skrevet 24. mars 2008 Hehe Et godt eksempel på at lite kode != god ytelse
DaddyYankee Skrevet 27. mars 2008 Forfatter Skrevet 27. mars 2008 HeheEt godt eksempel på at lite kode != god ytelse Jeg tror jeg ikke har skjønt noe.. Som jeg sa jeg er helt ny begynner med programmering, og de kodene dere skrev, skjønte jeg ingenting av =(..
steingrim Skrevet 27. mars 2008 Skrevet 27. mars 2008 Vi er ikke nybegynnere, så vi lager ikke nødvendigvis "nybegynner-løsninger" Prøv å løse oppgavene selv, på en måte som DU forstår Programmering er uttrykke seg i et språk, og det finnes heldgvis mange måter å uttrykke det samme på!
GeirGrusom Skrevet 27. mars 2008 Skrevet 27. mars 2008 x for x in xrange(1000) if x % 3 == 0 or x % 5 == 0 Her lager python et array med tall fra 0 til 1000, og utelater alle som ikke lar seg dele med 3 eller 5 sum funksjonen summerer alle verdiene i arrayet, og print skriver resultatet til skjermen % betyr modulo, det denne operasjonen returnerer er resten etter en divisjon.
steingrim Skrevet 27. mars 2008 Skrevet 27. mars 2008 x for x in xrange(1000) if x % 3 == 0 or x % 5 == 0 Her lager python et array med tall fra 0 til 1000, og utelater alle som ikke lar seg dele med 3 eller 5 *pirkepirke* Nei, den lager ikke en array. range() lager en liste, men xrange() returnerer en generator.
DaddyYankee Skrevet 27. mars 2008 Forfatter Skrevet 27. mars 2008 Jeg er glad, jeg begynner å bli dum snart.
Haughty Skrevet 7. april 2008 Skrevet 7. april 2008 Kan være litt vanskelig å hoppe rett inn i slike oppgaver om man ikke helt tenker i riktige baner. Programering er som nevnt bare et verktøy du bruker til å løse oppgavene med. Ville anbefalt deg å kjøpe en java for dummies e.l bok som tar for seg det helt basice og litt utover. Når du har det på plass. Slipper du bekymre deg så mye for den delen og kan heller bryne hjernen på selve oppgaven =) Kan virke veldig uoverkommelig om man både lurer på programmering OG oppgavene sammtidig.
Haughty Skrevet 8. april 2008 Skrevet 8. april 2008 Det er mulig. Har ikke helt oversikt over hvem bøker som er anbefalt eller ikke. Men tenkte på en slags bok som gir en god innføring i java e.l. Husker jeg leste c++ in 21 days og en dummies bok for php som gav meg god nok forståelse av det, slik at jeg kunne søke meg frem på nettet osv etter mer spesifikke ting jeg lurte på. Programmering kan virke ganske stort og rotete med en gang man begynner å se på det.. med alle de forskjellige språkene osv. Så tenkte mer på å få tak i en bok som gir en basis forståelse av et språk =)
Arne Skrevet 8. april 2008 Skrevet 8. april 2008 Hmm, ja, har berre inntrykket av at -for dummies-bøkene er alt for noob-aktige, som "Turn on your computer by pressing the button at the front of the case".
Haughty Skrevet 8. april 2008 Skrevet 8. april 2008 Skal ikke lage dette til en diskusjon om bøker siden jeg ikke har noe grunnlag for å mene stort om forskjeller =) men de to bøkene jeg har lest har vært veldig kurrante. De tar for seg det generelle, men lærer deg det via noen helt kurrante eksempler som godt illustrerer bruken av de. Det er klart.. de første kapitlene er veldig nybegynner aktig hvor de forklarer litt om hvordan en pc fungerer osv for å forstå litt hva det er man egentlig gjør når man programmerer... er vel derfor de heter "for dummies" =) Men sett bort fra det helt første er det streighte bøker. Men er nok mulig andre bøker er bedre. Var bare et eksempel =) -e
siDDis Skrevet 8. april 2008 Skrevet 8. april 2008 Om nokon skal lære seg programmering så anbefaler eg ofte Head First bøkene i valgfritt språk. Java, SQL, C# eller Javascript. Dei er veldig lettleste og har masse teikninger! Kombiner det med ein referansebok så er du godt på veg
GeirGrusom Skrevet 8. april 2008 Skrevet 8. april 2008 En fin måte å lære å programmere på kan også være å kikke mye på programmer andre har skrevet i språket du har valgt. Les kommentarer og prøv å endre programmet og se hva som skjer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå