Gå til innhold

pola multi coated vs slim mount (mc) vs kaeseman


Anbefalte innlegg

har prøvd å skjønne litt mer av dette med polafilter, men trenger litt råd ang. forskjellene?

 

eksempel fra tittel er fra B+W, men jeg antar at det vil være noe likt hos andre merker?

hva vil man merke av forskjeller?

 

f.eks:

 

B + W 77mm Circular Polarizer Multi Coated Glass Filter, 131 dollar (eksempel fra amazon, må selvfølgelig sjekke ebay osv men her er det kvalitetsklasse jeg er ute etter og en sammenlignbar pris fra samme sted)

 

har skjønt at man bør ha "multi coated" glass, og jeg har forstått det slik at dette merket og prisklasse skal være OK. men så er det:

 

B+W 77MM Circular Polarizer Slim Mount Multi Coated Filter, 144 dollar

 

hva betyr slim mount? jeg kan forstå at det er "slimmere", men hva vil det si i praksis? lettere å bære på? :S prisfoskjellen er jo ikke allverden, er det verdt det? hvorfor/ikke?

 

og så til slutt:

 

B + W 77mm Kaesemann Circular Polarizer Coated Glass Filter, 157 dollar

 

... hva betyr DET? antar at kaesemann er et ord som b+w bruker for å beskrive noe high-end...filteret har fått bra kritikk og igjen er ikke prisforskjellen så stor.. men er det verdt det? hvorfor/ikke? og dette er vel ikke sånn "slim" ?

 

 

og hva er tilsvarene på andre merker? ser at det er mange som anbefaler hoya og heliopan også.. hvilke tilsvarende titler/kvalitetsklasser er det på desse?

 

jeg har også forstått det slik at det er noen filter man kan bruke sammen med solblender, andre ikke... har dette også noe med prisklasse/navn å gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slim er vel bare tykkelsen på selve monteringen - man kan få problemer med vignettering av for mye filter på enkelte objektiv.

 

Man finner brukbare filter fra flere merker, hoya er jo store på glass. En av de største på filter og brilleglass faktisk. Med filter går det ofte bra om man passer på å få tak i ett med god multicoating til digitalt bruk, og unngår de aller billigste alternativene.

Lenke til kommentar
Med filter går det ofte bra om man passer på å få tak i ett med god multicoating til digitalt bruk, og unngår de aller billigste alternativene.

 

ja jeg har skjønt såpass, men nå står det gjerne "multicoating" på filter fra 50-300 dollar, så for en som ikke har så mye peiling så er det greit å få vite litt mer konkret hva man skal se etter.

Lenke til kommentar

Kaesemann (Käsemann) er en produsent av polariseringsmateriale. Schneider Kreuznach Optics eier både Käsemann og B+W. Det virker som de bruker det navnet på de dyreste filtrene av høyeste kvalitet. Om det er verdt de ekstra pengene er vanskelig å si, det avhenger av behovet. I denne prisklassen er nok alle gode nok til all vanlig bruk.

 

Slim mount filtre er spesielt tynne og det er en fordel på noen objektiver sånn at man ikke får vignettering på grunn av at filteret skygger for lyset i hjørnene. De har ofte heller ikke gjenger i front for å montere flere filter utenpå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...