Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva tåler egentlig et bilbatteri?


Anbefalte innlegg

Dette er saken.

 

I vinter parkerte jeg bilen min og lot den stå i en måneds tid, uten at jeg brukte den. Da jeg skulle få start på den for en ukes tid siden, var den steindau. Jeg fikk starthjelp og fant så ut at lysene i kupéen hadde stått på og at det antakeligvis var grunnen til at bilen hadde sluknet. Jeg kjørte et kvartér og ladet den opp, men allerede dagen etterpå da jeg skulle kjøre var den nesten like død igjen. Kun noen små tegn til liv, før den døde hen.

 

For et par dager siden fikk jeg på ny starthjelp og skulle denne gang kjøre litt lengre den første turen. Kjørte cirka en halvtime på motorvei og det skulle erfaringsmessig være mer enn nok til å få sving på batteriet igjen. Men nei, i går da jeg skulle bruke bilen kunne jeg høre et par halvhjerta forsøk på å starte, før den velkjente "klikk klikk klikk klikk"-lyden erstattet motorlyden.

 

Spørsmålet mitt er ganske enkelt. Hva skal jeg gjøre? Er den behandlingen jeg har gitt bilen min i vinter nok til å drepe batteriet fullstendig, eller spiller det ingen rolle hvor lenge bilen er parkert med tomt batteri en halvkald vinter? Liker ikke dette. Trenger bil, og jeg trenger den fort!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Batteriet ditt har nok tatt skade av behandlingen det fikk i vinter, ja.

Ett battteri skal aldri lagres tomt for strøm.

 

Eks: Hvis du har 30% strøm igjen på ett batteri og det lagres over lengre tid,

vil du miste de resterende 70% -ene uansett hvor mye du lader det (gjelder blybatteri).

 

Du har nok ingen annen valg enn å kjøpe nytt batteri.

Har du batterilader kan du prøve å sette på det.

Bør helst få stå på minst 1 døgn, helst 2.

Men tviler som sagt på at det vil hjelpe noe særlig.

 

Det som kan være lurt når en skal la bilen stå stille over flere mnd tid,

er å skru av + polen på batteriet.

De aller fleste biler trekker litt strøm (klokke, minne på radioen m.m.)

Over tid tapper dette batteriet også.

Lenke til kommentar

Et blybatteri skiller ut rent vann når det blir utladet. Dette vannet fryser dersom det er minusgrader, og det ødelegger batteriet. Det er ikke noe (rent) vann i batteriet når det er helt oppladet, og derfor ingenting som fryser dersom det lagres helt oppladet.

 

Det er ikke sikkert at batteriet er ødelagt. Det tar veldig lang tid å starte ladingen av et helt utladet batteri. Det kan dermed hjelpe å kjøre i et par timer før parkering. Når batteriet først starter normal lading, så går det fort før det er oppladet.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
Du kan evt. prøve med en ordentlig batterilader. Det tar lang tid å lade opp et tomt batteri. Om batteriet er på 60Ah (ganske vanlig størrelse) vil det ta ca. 10 timer om man lader på 6A. Kan være verdt å prøve om du har batterilader eller kan låne en.

Kan være verdt et forsøk ja. Men tviler på at det vekker liv i batteriet.

 

Men for all del, prøv. Et skikkelig batteri koster jo fort noen kroner.

Lenke til kommentar

-Shark- fordi at kansje den får liv igjen som 85% den ikke får igjen... Men verdt å prøve, Ny opplevelse. ;) D var bare en ide som kom opp... Teorien på kordan eg tenkr på det " Den er død 85% og kansje man kan få den til å funke av den 15% som er igjen" Men om den begynner å funke så vil den plage deg i fremtiden uansett tror eg. Og det spiller ingen rolle om du kjører bilen eller om den er på og ikke kjøre den. Om batt vil lade seg så gjør den uten å kjøre bilen. :yes: Rett opp hvis det noe feil shark...

Endret av Javad
Lenke til kommentar

Jaha, nlight?

 

Det er i allefall ikke tilfelle på min bil, og heller ikke noen annen bil jeg har målt på.

Ville jo ha vært utrolig domt om teorien di stemte.

Mange biler (vel og merke med dårlig batteri) som ville tatt kvelden ganske så hurtig

på tomgang. En motor som går dra ganske mange amperer. Vil tippe rundt 25 - 30 A,

alt etter hva som står på.

En dynamo til bil er konstruert for å lade like mye uannsett turtall

(mange som tror det motsatte).

Hvis du har startet en bil som er strømløs, skulle den ha stoppet med en gang etter at

du koblet ifra start kablene om teorien din stemmer. Noen den ikke gjør etter min

oppfatning.

Lenke til kommentar

Min bil klarer ikke å holde spenningen på tomgang. Går ned til 14,3V ca., men går øyeblikkelig opp til 14,7V når turtallet går over 1200rpm.

 

Teorien bak dette er at ved tomgang er frekvensen på spenningen fra dynamoen lav. Det er mye dødperioder (som følge av at det er en vekselspenning). Mellom disse periodene lader ikke dynamoen, og batteriet må forsyne elektronikken. Dette resulterer i at spenningen varierer mer og man vil se dette som lavere spenning.

Lenke til kommentar

Det er derfor man har batteriladere; For å slippe å kjøre i timesvis eller å la bilen stå å gå i timesvis for å få lada batteriet. Hvis du absolutt skal lade batteriet ved å la bilen stå på tomgang så slå av alt du kan av lys og andre ting som trekker strøm. Og ikke tro at det er fullada på en time. :p

Lenke til kommentar

Har ingen problem med å holde 14,7v på tomgang, men så har jeg en Toyota også da. Må du bruke batterilader på bilen for å greie å holde batteriet ladet, så kjører du enten alt for mange turer til kiosken eller så er det bilen det er noe feil med. Ingen av Toyotaene jeg har hatt har noen gang sett en batterilader, sort magi?. :p

 

Sulfaterte batterier er ikke nødvendigvis søppel, sulfatkrystallene kan du nemelig bryte opp ved å sende 15khz pulser inn på batteriet. Det finnes flere bokser der ute som du kobler på batteriet for å forhildere sulfatering på nye batterier og "reparerer" batterier der sulfatering allerede har startet. Jeg bruker en slik boks på arbeid i kombinasjon med en gammel 15A batterilader og har fått liv i mange batterier, bare de tar imot lading så greier jeg som regel å slå liv i dem igjen.

Lenke til kommentar

Tror du har missforstått, av erfaring så vet jeg at batterier som er nedtappet og blir stående slik over lengre tid blir sulfaterte (jobber i caravanbransjen) å koble på en liten 6A batterilader og forvente at den skal kunne vekke til live et helt nedtappet batteri blir ikke å resultere i noe som helst. Moderne batteriladerene krever en viss motstrøm for å lade, får de ikke det så lyser det som regel rødt, dette har jeg opplevd med flere automatiske ladere som leverer så mye som 45A. Det ender som regel opp med at jeg må ta frem den gamle 15A laderen (modifisert) og lade i et par timer før jeg kobler det opp igjen, og da greier de som regel å lade batteriet. Mao det er kun rå makt som nytter. Og ang det første avsnittet i min forrige post, så var det humoristisk ment (for de som ikke registrerte det).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...