Gå til innhold

Windows XP "henger" i flere min i oppstart


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Når jeg starter Win XP så "henger" det i flere minutter rett før velkomstbildet. Dvs skjermen blir svart (henger der i 5min) så kommer velkomstbildet.

 

Pc er reformatert, alt av drivere og oppdatering er ok.

 

Noen som har ideer om hva dette kan komme av?

 

Win Xp Pro

DFI Lanparty UT RDX 200 CF-DR

X2 4400

Saphire Radeon X1900XT

 

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du flere P-ATA disker/enheter ?

Sjekk isåfall at kabel konfig er riktig .(master/slave/Csel , ikke bland csel med andre settings , brukes csel må du ha det på begge enheter på samme ide port)

Sjekk også HD-Boot order i CMOS settings

Oftest er en slik delay relatert til disk konfigurasjoner.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Har du flere P-ATA disker/enheter ?

Sjekk isåfall at kabel konfig er riktig .(master/slave/Csel , ikke bland csel med andre settings , brukes csel må du ha det på begge enheter på samme ide port)

Sjekk også HD-Boot order i CMOS settings

Oftest er en slik delay relatert til disk konfigurasjoner.

 

hadde det hvert feil med master/slave/cable select på diskene hadde nok ikke maskinen startet i det store og hele...

Lenke til kommentar

Joda kan starte fordet.

Ett eksempel er WD disker.

Alene skal disse strappes for "master with no slave present" .

Er de strappet som kun master vil flere hovedkort/systemer "vente" på svar fra en "slave" på samme port.

 

Beklager å si det , men bootvis og defragmentering har ingenting med en oppstartsdelay

5 minutter å gjøre.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Joda kan starte fordet.

Ett eksempel er WD disker.

Alene skal disse strappes for "master with no slave present" .

Er de strappet som kun master vil flere hovedkort/systemer "vente" på svar fra en "slave" på samme port.

 

Beklager å si det , men bootvis og defragmentering har ingenting med en oppstartsdelay på 5 minutter å gjøre.

 

da skal jeg stappe fagbrevet mitt opp i rævva gitt..

 

jeg avventer forklaring ;)

Endret av Dewil
Lenke til kommentar
da skal jeg stappe fagbrevet mitt opp i rævva gitt..

 

Ja gjør det.

Hva ditt fagbrev har med dette å gjøre bør DU komme med en forklaring på.

En windows oppstart på det systemet der burde ligge et sted mellom 45- 70 sekunder siden det er en fresh installasjon, uansett om disken er fragmentert eller ikke.Er ikke mye fragmentering å snakke om på en nyinstallasjon forresten.

 

 

En annen ting dette kan komme av er en driver som lastes , som timer ut tilslutt.Dette kan dog bootvis hjelpe med å finne hvis man kjører kun en monitorert oppstart og sjekker hvilken driver som forårsaker delay etterpå.

 

Er det bad blocks på harrdisk vil man også få denne typiske 3-5 minutters xp boot delayen.

Lenke til kommentar
da skal jeg stappe fagbrevet mitt opp i rævva gitt..

 

Hva ditt fagbrev har med dette å gjøre bør DU komme med en forklaring på.

 

 

Siden du ikke veit hva mitt fagbrev er har du vel egentlig ikke stort du skulle ha sagt ang. dette.

 

jeg er Service elektroniker innen data og kontorsystemer.

 

Jeg er enig med deg ang. bad blocks på harddisken og treg lasting av drivere.

Men at en feil med oppsett av jumpere på disker har jeg tungt for å tro da systemet allerede har klart å boote. ;)

Endret av Dewil
Lenke til kommentar

Vel 5 minutters "heng" mellom "Loade indikatoren" og til du får startet Winlogon med GINA-grensesnitt? La oss ta en titt på hva Windows faktisk gjør på denne tiden:

 

1.Først og fremst er det SMSS som er ansvarlig for denne delen av Windows Boot'en den vil lage et objekt for LPC for å kunne feks starte et annet Subsystem enn feks CSRSS. Vil også ordne symboliske linker til MS-DOS enhetes-navn.

 

2.Om du bruker Terminal-tjenester vil den ordne plass i Windows Objekt håndtering for flere sesjoner.

 

3.Kjører programmer innunder HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\BootExecute (Typisk Autochk.)

 

4.Utfører utsatte fil-attributt operasjoner.

 

5.Åpner såkalte "Knowndlls" inn under HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\KnownDLLs

 

6.Setter opp støtte for ekstra Sidevekslingsfiler.

 

7.Initsialiserer registeret.

 

8.Lager miljøvariablene definert innunder HKLM\System\CurrentControlSet\Session Manager\Environment.

 

9.Laster inn win32ks.sys som bla overfører kontrollen fra bootvid.sys driveren til din egentlige driver. (Det er kanskje her problemet ligger?)

 

10.Starter Csrss

 

11.Starter endelig Winlogon som deretter kjører den spesifiserte GINA'en og viser velkomstskjermen!

 

Så et eller annet sted i denne prosessen skjærer det seg altså!

Og det er bare en driver som lastes inn i denne prosessen!

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar
Siden du ikke veit hva mitt fagbrev er har du vel egentlig ikke stort du skulle ha sagt ang. dette.

Jeg er en voksen kar på 46 og har jobbet med data/it siden begynnelsen på 80 tallet , og har fått med meg det meste fra data'ens barndom og opp til idag.

Sorry men ditt første utsagn om at bootvis fikser dette problemet hos trådstarters 5 minutters boot delay holder ikke , fagbrev "Service Elekroniker" eller ikke (ikke vondt ment). Blir man kanskje en MSCE på OS etter å ha tatt dette faget .

Eneste bootvis-optimise gjør er en "rundll32.exe advapi32.dll,ProcessIdleTasks" med refresh av prefetch og layout.ini og man kan like godt gjøre dette med cmd prompt.

 

Her er det klart en av disse tre årsakene:

1)Problemer i brukerens ntuser.dat (profildata) , hvis enbruker.

2)Boot/system driver eller annen driver som henger

3)Blokk feil på harddisk ( eller som nevnt før HD/CD..DVD oppsett , endel MSI kort jeg personlig kjenner til (erfart) gir disse symptomene)

Lenke til kommentar

ouch.. du biter til når du kan syar2003.

det eneste jeg har svart på er en mulig enkel løsning til trådstarter

og ikke at bootvis løser alt.

og at din hardware teori ikke kan stemme spesieltl godt. men jeg er ikke her for å krangle.. lykke til videre til trådstarter

Lenke til kommentar

Heisann, mange takk for alle svar. Har sjekket alle diskene for feil(alle ok) Kjører kun sata disker, så jumpere osv er ikke problemet.

 

Det jeg glemte å nevne i første post var at dette problemet oppstod også under instalasjon av XP, altså før alle drivere ol var lagt inn.

 

Vil gå litt nærmere inn på noen av de problemstillingene som er nevnt her, og i første omgang kjøre en monitorert oppstart for å se om det er noen drivere som forårsaker problemet, men for all del kom gjerne med mere konstruktiv info.

Lenke til kommentar

Last ned bootvis herfra. http://www.majorgeeks.com/download.php?det=664

Installer

Åpne og gå på "trace" i menyen

Velg next boot + driver delays + OK

La systemet reboote og vent til bootvis aut. starter igjen og loader trace fil til sin GUI.

 

Er det driver INIT problemer vil du muligens kunne se det i trace etter reboot i vinduet "driver delay".

 

Du kan også legge inn bootlogging i xp ved å legge til i boot.ini

sist på linjen /BOOTLOG

Eks:

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=alwaysoff /fastdetect /usepmtimer /BOOTLOG

 

Bootloggen ligger der etterpå som %SystemRoot%\Ntbtlog.txt

men den gir deg ikke noen tider , kun success/failure .

Lenke til kommentar

Heisann. Demonterte pcen min og bygde den opp igjen. Bootet opp og alt fungerte perfekt. Hvorfor? Hmm, begynte å tenke litt og gik over alt av komponenter samt tilkoblinger. Fant ut at jeg hadde glemt å koble til en USB card-reader jeg hadde. Monterte den og startet opp, pc fikk en 5 min delay igjen. Så tydeligvis så skapte denne problemet. Forstår ikke helt hvorfor.

Har kjørt Vista i ca 6 mnd, men pga stadige feilmld ol, valgte jeg å gå tilbake til XP intil Vista blir litt mere stabilt, evt til jeg får oppgradert pcen min. Så her kan det jo være snakk om kompabilitetsproblemer med USB readeren min. Men ikke at det er så nøye, er ikke ofte jeg bruker den.

 

Mange takk for alle svar, hyggelig å se at så mange engasjerer seg ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...