Gå til innhold

Det å være ydmyk - tilhører det historien?


Anbefalte innlegg

Etterhvert som jeg har møtt flere mennesker, og lest flere innlegg i diverse foraer, har jeg lagt merke til en ting: Folk er så lite ydmyke! For meg virker det veldig merkelig at folk ikke oppfører seg bedre, eller rett og slett er litt mer ydmyke generellt sett.

 

La meg ta ett eksempel: Jeg var nettopp inne på et motorsykkelforum, hvor det var en poster som startet en ny tråd hvor vedkommende "klaget" på innhold i en brukt-mckatalog. Det var ingen form for spørsmål, men heller ren hyling i form av store bokstaver og aggressive ord. "Hvorfor klarer dere ikke lage en ordentlig katalog hvor riktige opplysninger kommer frem!!!! Det er forferdelig dårlig av dere å ikke respekterer oss fremtidige kjøpere bedre". Dette var et mildt eksempel. Poenget mitt er bare det at jeg synes verden har blitt mye mer brutal og vi tenker mindre på andre mennesker. Ettersom jeg er en ydmyk person selv (håper jeg da =)) vil jeg jo høre med dere andre om dette er noe dere også har merket, eller om det bare er meg.

 

Jeg har alltid vært bastant og sagt ting jeg mener, men alltid på en fin måte. I stedet for å si "du har feil, jeg har riktig" velger jeg å si "jeg tror du tar feil her, jeg har en annen mening om saken selv om også jeg kan ta feil". Igjen så er dette satt litt på spissen, men dere skjønner hva jeg mener.

 

Hva mener dere? Har vi blitt mindre ydmyke ovenfor andre mennesker? Jeg er agnostisk kristen om jeg kan kalle det det, men allikevel gjør jeg mot andre hva jeg vil andre skal gjøre mot meg", til en viss grad. Er det noe riktig i hva jeg sier, eller er det jeg som er uheldig med hvem jeg har møtt? Eller er jeg helt på vidda? =)

 

På forhånd takk =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt enig i det du skriver, det virker som det er veldig viktig å være "tøff i tryne" for mange. Det er liksom ikke snakk om å være ydmyk i det heletatt.

Nå tror jeg det er mange som er "tøffere" når de er på nette, fordi da har man ingen blikk eller kroppsspråk og forholde seg til, så man får ingen umiddelbar respons på det man sier/mener. Dermed er det enklere å blåse seg opp og rope høyere.(?)

 

Men sånn gjenerelt i hverdagen har jeg inntrykk av at de aller fleste har en del ydmykhet og respekt ovenfor andre, men man legger jo fortere merke til dem som roper høyt og kommer med skråsikkre påstander.

Når det gjelder å diskutere med folk som alltid har rett, tenker jeg som så at stakkaren bare må tro det, det er ikke mitt problem, for jeg veit jeg har rett. :p

 

Personlig prøver jeg være ydmyk, men nå har jeg ikke noe behov for å ha rett hele tiden. Mange av dem som går rett i angrep når de skal diskutere tror jeg er redd for å ta feil. For Angrep er det beste forsvar vet du.

(Aggresive folk gjenerelt tror jeg er usikkre)

Endret av The Norwegian Pikie
Lenke til kommentar

Jeg er fullstendig enig. Jeg er veldig fan av britene. Uansett hva de skal si, så sier de det på en nogelunde høflig måte. "Excuse me, Sir. You are making a scene". Mens hvis du i Norge prøver å ordlegge deg på lignende måte oppfattes du som svak og folk forsøker å overkjøre deg fullstendig.. Og det er som regel disse menneskene som utrolig nok klarer å lykkes i arbeidslivet. Dette gjelder spesielt med tanke på hvordan konflikter håndteres. I Norge er det oppskrytt å ordlegge seg på en objektiv og nøytral måte.

 

Når det gjelder nettet virker det som folk tror/vet de kan si hva som helst fordi de ikke trenger å stå til ansvar for ord eller handlinger utført på nett.

 

Enkelte kan si at denne slags høflighet er falsk vennlighet, men det er jo fullstendig feil! Å braute seg frem er jo direkte uhøflig og kvalmt.

Lenke til kommentar

Enda et eksempel sakset fra en diskusjon ang. hvorvidt foreldre burde få lov til å bestemme om barnet deres skal være døvt ved fødselen eller ikke (fra sol.no):

 

"de kan ikke bestemme at de skal ha et døvt barn, la ungen få noe ut av livet det også.. bare fordi de ike hører en dritt trenger ikke de la det gå utover ungen sin!!! mye fucka mennesker ute i verden as"

 

Helt greit at ens meninger kommer frem, men man behøver da ikke late som at noen andre er dumme i hue å sånne ting? Slike ting provoserer meg... Hva mener dere når dere leser ett slikt innlegg og ser slike svar?

Lenke til kommentar

Det handler om foreldre skal få lov til (kunstig befruktning) å bestemme om barnet skal være døvt. Altså, foreldrene vil ha et døvt barn, skal de få lov til å bestemme dette selv?

 

Diskusjonen er her. Selv om det ikke er det som er poenget da :p Syns bare folk svarer så "uhøfflig", om det er rette ordet :p Dette er bare ett eksempel ut av mange...

 

Noen flere meninger?

Endret av w3p
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...