Gå til innhold

7,200 rpm kontra 15,000 rpm på server

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Skal kjøpe en server (HP DL185 G5).

På C: hadde jeg tenkt å kjøre 2 X SAS 146 GB speilet, med hastighet på 15 000 rpm.

På D: hadde jeg tenk å kjøre 5 X 500 GB SATA 1,5 GB 7,200 opm. (Raid 5)

D: disken blir for det meste fillagring, users mappen osv osv.

Det jeg lurer på om det utgjør veldig mye å "oppgradere" til feks 5 X 300 GB 3 Gbps 15 000 rpm?

Det at jeg "mister" GB er ikke noe problem, kan bare kjøpe til mer etter hvert. Tenker mest på hastighet osv.

-V-

Videoannonse
Annonse
Skrevet

uten å ha veldig peil så burde du heller vurdere mtbf verdiene (mean time before failure), det er kanskje her du kan spare inn noe ved at 15k disker er laget for å stå på 24/7 over tid, noe ikke satadisker har.

Du vil også få lavere latency, men så lenge det er litt størrelse på filene eller du har bittelitt tålmodighet er ikke det noe problem.

Ang hastighet så er det ikke vits å tenke på da mest sansynlig nettverkskortet vil sette begrensingen på hva som går ut. Raid5 selv med satadisker kan gå veldig kjapt når det er riktig konfigurert.

Til slutt, husk at raid5 ikke er for backup eller sikkerhet, det er for å utvide oppetiden. Du trenger derfor et annet sted å ta backups til. Og når vi først snakker om opptid må du vurdere om det er såpass viktig at maskinen må stå på når du skifter en død disk. Da trenger du hotswapopplegg.

Skrevet

Takker for svar.

Skal koble en tape stasjon til serveren... store gutter tar ikke backup, men de gråter ofte :)

Serveren skal stå i et GB nettverk, noe serveren også får.

SAS disker, har de MTBF verdier.. eller er det kun SCSI disker som har dette?

Skrevet

alle disker har mtbf i spesifikasjonene (de jheg har sett så langt i alle fall), med fem disker i raid fem og noen lunde store filer som skal overføres så vil selv satadisker makse gbit. Men som sagt latencyen er det du må spørre deg om du trenger for der er scsidiskene en del bedre, noe som merkes bedre ved raid 5. Du burde nesten google opp noen tester for å se hvor stor forskjell det er.

Selv kjører jeg 5 satadisker i linuxraid 5 (med mdadm), noe som fungerer supert med lite load.

Skrevet

MTBF er uansett et tall du ikke kan ta for god fisk, og gir ingen garanti på hvor lenge en disk skal vare.

Så fort du har flere disker i et array er også dette tallet ugyldig for hele arrayet (sannsynligheten for at en av fem disker i et array dør er høyere enn for at en singel disk skal dø).

2x146GB i raid1 høres fornuftig ut

Ville dog hatt en hotspare disk til de 5x500GB i raid5, så har du litt å gå på før du må inn i serverrommet for å bytte disker, prøv også å få tak i disker fra forskjellig batch, kanskje tilogmed forskjellig leverandør, for å minske sjansen for at mer enn en disk er berørt av evt. samme produksjonsfeil.

Hva slags kontroller(e) skal du ha?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...