Gå til innhold

Olympus E-410 eller Nikon D40, hva bør jeg velge?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har egentlig lite peil på speilrefleks kameraer.

Men har likevel tenk på å kjøpe ett billig og greit kamera.

 

Jeg har tittet litt rundt å fant fram til disse to.

Nikon D40

Og

Olympus E410

 

Men er veldig usikker på hvilke av de jeg bør velge. Noen som kan anbefale noen av de?

Eller kanskje har andre alternativer som kanskje er bedre?

 

Tusen takk for svar:)

Mvh D3nnis

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge disse modellene er veldig bra i forhold til prisen.

Olympus E-410 (sammen med E-400 og kommende E-420) er markedets minste digitale speilreflekskamera. Dette er praktisk på turer og reise.

Nikon D40 er også et ypperlig valg som første DSLR, men pga. litt større sensor blir objektivene også litt større, tyngre og dyrere enn med Olympus (eller et annet alternativ innen FourThirds-standarden).

At D40 ikke har mer enn 6 Mpix. skal du ikke la skremme deg. Det er mer enn nok for utskrifter i både A4 og A3 gjort på riktig måte.

Uansett hva du måtte velge er det lurt å se på, holde, "testfotografere" i butikken (eller utenfor) før du bestemmer deg. Det viktigste er hva som passer deg best og ikke hva vi andre her i dette forumet måtte mene.

Lenke til kommentar

Dags får sagt det. Siden de alle er så gode nå, så blir det faktisk opp til din smak og behag. Jeg hadde lett klart å leve med begge to, selv om mitt eget kamerahus er langt mer avansert enn de to du vurderer. PT synes jeg E420 (kommer om en mnd) er mest nær mine behov og ønsker, men du er jo ikke meg. Den blir forøvrig også litt dyrere enn E410, som er utgående.

Begge to tar utmerkede bilder med den zoomen som følger med. Det finnes med andre ord ingen gode argumenter mot noen av dem, men de har nok lagt vekt på litt forskjellige kvaliteter.

Lenke til kommentar

Hvis du klarer å holde deg i ca to måneder, så vil Olympus E-420 gi svært, svært mye for penga. Den vil dele sensor med Olympus E-3 til 11 000 kroner - altså vil bildekvaliteten være helt topp i sin klasse. Liveview-funksjonen blir også bedret. Ikke at E-410 er dårlig, men E-420 vil være mer for penga. Det vil starte på 4600 kr med et 14-42mm objektiv.

 

Men ta deg en tur i butikken og klå. Om du liker grepet på D40 best, så er det vel egentlig det kameraet som er kameraet ditt dersom du ikke skal gjøre noe mer enn å knipse og være glad. Men tenk deg nøye om før du kjøper D40 og har litt ambisjoner og/eller dingsedilla - du får kun autofokus på AF-S-objektiver. Og som du ser på denne lista, så er det mye du går glipp av dersom du skulle ønske å kjøpe noen flere objektiver etterhvert.

Lenke til kommentar
Hvis du klarer å holde deg i ca to måneder, så vil Olympus E-420 gi svært, svært mye for penga. Den vil dele sensor med Olympus E-3 til 11 000 kroner - altså vil bildekvaliteten være helt topp i sin klasse. Liveview-funksjonen blir også bedret. Ikke at E-410 er dårlig, men E-420 vil være mer for penga. Det vil starte på 4600 kr med et 14-42mm objektiv.

 

Men ta deg en tur i butikken og klå. Om du liker grepet på D40 best, så er det vel egentlig det kameraet som er kameraet ditt dersom du ikke skal gjøre noe mer enn å knipse og være glad. Men tenk deg nøye om før du kjøper D40 og har litt ambisjoner og/eller dingsedilla - du får kun autofokus på AF-S-objektiver. Og som du ser på denne lista, så er det mye du går glipp av dersom du skulle ønske å kjøpe noen flere objektiver etterhvert.

Nå da, det finnes allerede et stort utvalg både fra Nikon, Sigma og etterhvert Tamron (nå er blant annet 17-50 føyet til på listen). Når du skriver etterhvert så må du altså mene den nærmeste tid, for tomrommene fylles ganske kjapt etterhvert.

Lenke til kommentar
Hvor lenge har man ventet på AF-S lyssterk fastoptikk til en grei penge? Nå skal vi ikke kimse av Sigma 30mm f/1.4 USM, men ellers er det skralt i budsjett-enden.

Ut fra det trådstarter skriver så virker det som om en stor interesse for sær optikk (og lyssterk fastoptikk er veldig sært for omtrent 90% av alle slr-brukere i dag), så det å nevne det for ofte og med for stor kraft kan føre til at vi skremmer bort kjernepublikummet til dette glimrende kameraet. Jeg mener absolutt at man ikke bør gape over for mye første året man fotograferer, og innen 2009 tipper jeg de fleste behov er fyllt for D40-eierene. Det snakkes ofte om makro og D40. Det er faktisk slik at D40 er det kameraet som er mest kompatibel med flest mf-makroer som finnes på bruktmarkedet, i og med at den manglende fokusmotoren (og der til mangeldende mekanikk) gjør at man kan sette et makro-objektiv fra 1963 på, uten at det kan gjøre noen skade. Vi må ikke svartmale D40 så voldsomt. Nå har de også kommet med en D60 over samme lest, og det er en klar indikator på at det er et spørsmål om (relativt kort) tid før Nikon har skiftet ut all sin eksisterende optikk med AF-S og tilsvarende. Når D80 skiftes ut så blir det kun D300 og D3 som har innebygd fokusmotor på programmet, ser det ut for. Slik har det gått med alle Nikons generasjonskifter så langt tilbake jeg kan huske. Nikon F70 var det siste filmbaserte amatørkameraet som fikk full støtte for AI-S, og det er jo omtrent 69 år siden nå. Ehmmm. Ja, omtrent.

Lenke til kommentar

Selv liker jeg ikke å anbefale crippla kameraer som er crippla bare for å være crippla. Nikon kuttet først ut fokus-skruen, og så i etterkant har de nå begynt å rulle ut stadig flere AF-S-objektiver. Et skikkelig selskap ville ha først rullet ut nok AF-S objektiver til å tilfredsstille kundene sine, og så i etterkant ha kuttet ut fokusskruen. Jeg ser jo stadig vekk folk her inne som først har kjøpt D40 og så D80. Mens Simon Aldra virker jo rimelig fornøyd med sitt E-400... Det betyr for meg at det er for mange komprimisser og utelatelser i D40.

 

Menmen. I sound like a broken record on this issue. :)

Lenke til kommentar

Jeg synes det er en fare for læreprosessen når man ikke finner nok å vokse i etter et par måneder. Man må ta seg mye lenger tid til å lære seg basics før man skal investere i spesialutstyr for spesielle anledninger, mener da jeg.

 

Når det gjelder det med å rulle ut optikk før hus så følger Nikon den politikken de alltid har gjort. Er det noen som har gjort det bedre enn dem, sett bort fra Pentax? Både Olympus, Canon og Minolta byttet jo helt ut sine fatninger over natten ved deres generasjonsskifter. Nikon har tatt det skritt for skritt. På et punkt på de gjøre det, og det er nok valgt ut fra nøye kalkulerte bedriftsøkonomiske og markedsorienterte tidspunkter. Logikken er at nå har de nok å tilby nesten alle amatører som finnes, så tar vi den lille ekstra prosenten over et par år. Slike skifter må nødvendigvis legges på et tidspunkt, og det er ikke økonomisk forsvarlig å ha alt av optikk på plass først.

Lenke til kommentar
det er ikke økonomisk forsvarlig å ha alt av optikk på plass først.

Jeg er ganske enig i resten av det du sier. Men hvorfor er det økonomisk uforsvarlig å bygge bra med AF-S-optikk før man kuttet ut fokusskruen, det forstår jeg ikke. AF-S-objektivene fungerer jo på AF-mount.

 

Men ja, four-thirds-systemet var ikke akkurat fyldig i 2005. Så nå har jeg knust eget glasshus. Who's next?

 

Poenget er vel at jeg synes at vi gir kameraprodusentene "the benefit of doubt" når vi istedet burde gjøre matten og se at f.eks. Nikon gjorde denne endringen på D40 fordi det var win-win-win for dem fordi vi tilgir dem det meste, og det uansett genererer oppgradering til D80 samt gjør store deler av bruktmarkedet uinteressant for entusiastiske tenåringer og studenter på budsjett. De må istedet kjøpe ny optikk, fra Nikon. Eller oppgradere til D80.

 

Det var en strategisk avgjørelse for å skvise mere penger ut av budsjett-markedet via mersalg. (Sorry, D3nnis for å ha hijacka tråden din)

Lenke til kommentar
det er ikke økonomisk forsvarlig å ha alt av optikk på plass først.

Jeg er ganske enig i resten av det du sier. Men hvorfor er det økonomisk uforsvarlig å bygge bra med AF-S-optikk før man kuttet ut fokusskruen, det forstår jeg ikke. AF-S-objektivene fungerer jo på AF-mount.

 

Men ja, four-thirds-systemet var ikke akkurat fyldig i 2005. Så nå har jeg knust eget glasshus. Who's next?

 

Poenget er vel at jeg synes at vi gir kameraprodusentene "the benefit of doubt" når vi istedet burde gjøre matten og se at f.eks. Nikon gjorde denne endringen på D40 fordi det var win-win-win for dem fordi vi tilgir dem det meste, og det uansett genererer oppgradering til D80 samt gjør store deler av bruktmarkedet uinteressant for entusiastiske tenåringer og studenter på budsjett. De må istedet kjøpe ny optikk, fra Nikon. Eller oppgradere til D80.

 

Det var en strategisk avgjørelse for å skvise mere penger ut av budsjett-markedet via mersalg. (Sorry, D3nnis for å ha hijacka tråden din)

Din iirritasjon over D40/D40x/D60-s mangel på autofokus er snart like legendarisk som Øyvind Dahles anbefaling av Sigma 50-150mm f/2.8. Den dukker alltid opp :)

 

Men det er nå slik en gang at 90% (eller mer) av kundemassen som kjøper disse kameraene gir beng, da de kjøper kun et eller to objektiver - alle AF-S zoom. Og de bytter sannsynligvis heller ikke kamera før det gamle har gått istykker. Jeg er rimelig sikker på at Nikon ikke har gjort det for å lure kunder over på D80, men for å spare kroner ved å utelate en mer eller mindre unødvendig komponent (sett i forhold til tenkt kundemasse). Jeg vil overhode ikke bli overrasket om D90 også mangler autofokus motor når den kommer. Snarere tvert imot.

 

Men når det gjelder valget mellom de to kameraene som trådstarter forslår, så er jeg enig med deg at det vil være en god ide å vente til E-420 kommer på markedet. Det tror jeg blir en kjempeslager.

 

Tom

 

edit:leif

edit: Herr Dahle heter Øyvind - ikke Øystein

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Din iirritasjon over D40/D40x/D60-s mangel på autofokus er snart like legendarisk som Øystein Dahles anbefaling av Sigma 50-150mm f/2.8. Den dukker alltid opp :)

 

Og da burde du, i likhet med meg, ha oppdaget at bokeh-fantasten heter Øyvind (ikke Øystein). Jaja, godt du legger merke til de viktigste tingene hvertfall. :)

 

Ellers synes jeg E-420 virker veldig spennende. Med pancake-objektiv til under 5000 er dette kanskje svaret på spørsmålet: Hva skal jeg ta med meg når ikke er sikker på om jeg kommer til å knipse noe? Tidligere har svaret ligget i enten vanlig digitalkamera eller en svær speilrefleks hvor begge valg har hatt sine svakheter. E-420 ser ut til å treffe perfekt i midten.

Lenke til kommentar
Din iirritasjon over D40/D40x/D60-s mangel på autofokus er snart like legendarisk som Øystein Dahles anbefaling av Sigma 50-150mm f/2.8. Den dukker alltid opp :)

 

Og da burde du, i likhet med meg, ha oppdaget at bokeh-fantasten heter Øyvind (ikke Øystein). Jaja, godt du legger merke til de viktigste tingene hvertfall. :)

 

Beklager - Øyvind er det selvfølgelig.

 

Ellers synes jeg E-420 virker veldig spennende. Med pancake-objektiv til under 5000 er dette kanskje svaret på spørsmålet: Hva skal jeg ta med meg når ikke er sikker på om jeg kommer til å knipse noe? Tidligere har svaret ligget i enten vanlig digitalkamera eller en svær speilrefleks hvor begge valg har hatt sine svakheter. E-420 ser ut til å treffe perfekt i midten.

Jeg vet ikke om pancake objektivet er spennende for trådstarter, men det er for en del av oss andre. Så det kan benyttes som et argument for Olympus E-4x0. Du kan kjøpe noen morsomme objektiver som man ikke kan hvis man kjøper Nikon D40. En annen Olympus klassiker er jo 50mm f/2 Macro.

 

Tom

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Unnskyld for så sent tilbake melding, men uansett takker jeg for alle svar som har blitt skrevet her:)

men ble til slutt Olympys E-410 som slo ann denne gangen.

Fikk kamera for en 2 ukers tid tilbake,å er meget fornøyd med det. Så det har blitt en del bilder siden den tid:)

 

Jeg har tittet litt rundt å fant fram til disse to.

Nikon D40

Og

Olympus E410

Tusen takk for svar:)

Mvh D3nnis

 

Hei! Fant akkurat en svært god pris på E410 her.

2.995,- m14-42mm må jo sies å være gunstig! Nesten fristet selv...

Takker for at du fant en fin pris på kamera også :)

 

Mvh D3nnis

Endret av D3nnis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...