Gå til innhold

Trenger server til lagring og læring


Anbefalte innlegg

Hei, først vil jeg beklage at dette ikke er en server til bedrift, heller til meg selv her hjemme da jeg vil lære meg hva og hvordan ditt og datt på en server.

 

Valgte og poste her også da jeg tror det er mange som kan mye her inne også, som kanskje har mere erfaring med ferdig løsninger.

 

Jeg ser en server til lagring, dedikert spill server på lan osv, og gjerne litt prossesorkraft til folding @ home hvis mulig (sistnevnte er ikke så viktig, men er litt gøy og kunne hjelpe til)

 

Så jeg lurer på om det er noe ferdig løsning der ute som kan passe mine behov.

 

Helst Rack server, gjerne kunne ha 2TB+ lagring (ikke så viktig i starten da dette kan kjøpes etterhvert) samt en grei CPU, gjerne Dual/Quad Core

 

Og helst under 15 000 kr hvis mulig?.. Da jeg er lærling og er ellers ganske fattig.

 

Har sett litt på Dell PowerEdge og HP Proliant servere, men hver gang så går jeg meg bort i den jungelen av servere.

 

 

Hvis noen her kunne anbefalt meg en ferdig løsning av noe slag, så hadde jeg vært veldig takknemmelig :)

 

Og igjen, beklager om dette innlegget ikke passer her inn på bedrifts delen av forumet.

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går bra at dette ikke er til bedrift. Spørsmålet ditt kan være like relevant for en bedrift som skal lage et test miljø eller lignende.

 

Det første jeg ville gjort om jeg var deg var å lage en konkret liste med hva det er du skal bruke serveren til. Hvilke programmer du har tenkt å lære deg. For eksempel om du skal lære deg Exchange2007 så må du passe på at du har en 64x prosessor. De fleste programmer har minimums krav som du kan lett finne om du søker på nett.

 

Etter du har laget din liste og også satt opp minimums krav til din server så hadde jeg ringt litt rundt til firmaer som leverer servere (Dell, HP osv) og høre hvilke tilbud de kan gi deg. Husk å ha i bakhode at programmenes minimumskrav er det som står. Det virkelige minimum du trenger for å kjøre det. Om du skal få utnyttet det på best mulig så må du opp noen nivå fra dette.

 

Håper dette hjalp deg litt på vei.

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar :)

 

Jeg har ikke noe konkrete programmer som skal kjøre på den, annet enn at den skal kunne lagre store mengder data for og så gi hver pc her i heimen forskjellige tillatelser for å lese og skrive data..

Og så hadde det vært gøy om den kan være en dedikert spill server på deltid, med tanke på lan osv.

Eller kanskje satt opp ei enkel nettside med innlogging for å kunne henta lagret data på den.

Den burde også kunne brukes til å ta backup av samtlige pc'r i huset, som er 6 stk.

Så kan den på deltid settes opp som en Folding @ Home klient.

 

Men så langt som konkrete programmer har jeg ikke tenkt ut, ej heller hvilket operativsystem skal kjøres, blir vel enten Windows Home Server eller kanskje Linux om jeg tør prøve meg på det.

Lenke til kommentar

Du trenger egentlig ikke all verdens maskinvare for å trekke rundt en server til lek. Du nevner ikke et eneste ressurskrevende system du skal teste, og sånn sett er det spillene og forventet score i folding som avgjør hva du bør gå for. Personlig har jeg bygget en hjemmeserver av mid range desktopkomponenter som gjør alt det du har bedt om i tillegg til å kjøre Exchange og litt andre tjenester.

 

Fordyrende elementer for deg er rack dersom du ikke skal ha et standard 4U-towerkabinett med rackmonteringskit. Kombinerer du "ekte" rackkabinett (det er ikke gøy før 2U) med forventet lagringskapasitet begynner det virkelig å koste litt avhengig av ytelse.

 

Kjører du inn 4 x 500GB SATA har du 2 TB uten redundans til en rimelig penge. Det er dumt, så du må tenke diskplass til et par disker til, avhengig av RAID-konfigurasjon. Skal du opp et hakk snakker vi SAS og flerdobling av prisen både på disker og kontroller.

 

Fordelen med hjemmemekk framfor ferdigkjøpt er pris og konfigurerbarhet. Fordelen med ferdigkjøpt er at det følger littl ekstra med en ferdigkjøpt server. Man må lære seg en oppsettmetodikk, og jobbe med litt andre løsninger enn det man typisk ville kjøpt som hjemmebruker. Dette er kanskej litt mer relevant for en lærling. Slikt som SNMP er deu ikke garantert på hjemmemekk, men jeg vil absolutt anbefale deg å sette deg inn i et managementsystem, som gjerne følger i light utgave med ferdigkjøpt.

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar :)

 

Du sier det ikke er gøy før man har 2U, dvs en burde ha det eller større?

Angående diskplass så skal jeg nok ha en slags redundans på backup delen av serveren, angående den "vanlige" datalagringa så er det ikke store behovet for redundans der, da dette er DVD filmer som jeg selv eier og vil ha backup av.. Skulle en harddiske feile så har jeg fremdeles filmene på DVD..

 

 

Men du skriver at det følger en "light utgave" av managment med ferdigkjøpt server, hva vil dette si?

Beklager om dette er dumme spørsmål, er lærling i Automasjon og har ikke annen data erfaring enn det jeg har lest og lært meg til selv, og har vært altfor lite innen server området, noe som jeg vil gjøre om på nå, da jeg har en ganske brennende interesser for dette :)

 

Alt i alt skal dette kjøpes fordi jeg vil lære meg dette, og fordi jeg kunne ha bruk for det selv :)

 

Men kanskje egentlig burde bygge selv? Jeg veit ikke enda, derfor jeg spør om hjelp :)

 

 

 

Mulig denne her kan være svaret?

 

Eneste med denne er vel at man låser seg omtrent til Windows 2003.. Hva med Windows Home Server?

Endret av Ascubal
Lenke til kommentar

U er en måleenhet for rackmonterbart utstyr. 1U er vel omtrent 1,75" eller 4,4 cm. Skal utstyr plasseres i en serverhall betaler man gjerne pr U, så mindre er bedre. Standard desktopkabinetter er vel 4U, og den du linker til er 2U. Det er litt morsommere å fikle på, men ikke noe du demonterer på bare for gøy. Reservedeler kan være litt pes hvis du ikke benytter originale deler fra produsent, som gjerne er svindyre.

 

Management-programvare er en suite som følger serveren med overvåkningsmuligheter. Det er et smart å ha litt erfaring med slikt for å kunne drifte en server. I større miljøer kjøper man gjerne egne pakker og skreddersyr disse etter behov, men da snakker vi langt over ditt budsjett. Det som følger en grei server er som regel nok til å lære prinsippene rundt drift og vedlikehold av en server.

 

Jeg tør ikke komme med noen konkret anbefaling av ferdigkjøp da jeg stort sett har erfaring med et par leverandører, og HP er ikke en av dem. Det ser ikke ut som om serveren er levert med disker, men ellers ser spekken grei ut. Jeg vil anbefale å doble minnemengde og evt doble det igjen dersom du skal kjøre 64 bit.

 

Home server er en black box med et enkelt shell slik at bestefar skal kunne lagre sentralt og ta backup. Den er ikke verdt noe som platform for lek og læring. Hvis du er redd for å låse deg til Windows bør du nok se på ferdigbygg som er sertifisert for din valgte *nix-platform eller hva annet du nå vil lære deg. De finnes også, men er litt vanskeligere å komme over :)

Lenke til kommentar

Har tenkt litt over det med budsjettet osv, og tror jeg må nøye meg noe billigere til å starte med, men hva medDell PowerEdge R200?

 

Er den grei nok tror dere?

Kan man foresten installere Win Xp på denne? Har en lisens liggende :)

 

Kan man som privat person kjøpe en server gjennom Dell? For og se på servere så må man jo inn på "Små og mellomstore bedrifter"

 

 

 

På forhånd takk for svar :)

Endret av Ascubal
Lenke til kommentar

Vil bare syte inn at du garantert vil ha noe redundands på diskene. Disker ryker, det er helt sikkert. Og uten RAID ender du opp med en dau server hver gang som du må sette opp fra bunnen av (litt vhengig av hvordan du tar backup, selvfølgelig).

Hvis du ser på spesifikasjonene til en disk er det oppgitt en verdi for MTBF, mean time before failure. Altså en antatt gjennimsnittlig levetid for en disk målt i timer. Denne bruker å være en veldig høy verdi som tilsvarer ørten år, men det du må huske på er at dette er en *gjennomsnittlig* verdi. Noen disker lever i 4 dager, andre i 40 år.

Tommelfingerregelen er at du halverer MTBF-verdien like mange ganger som det antallet disker du har, og da sitter du ikke igjen med mange timer før du kan forvente kræsj.

Personlig setter jeg aldri opp et system uten RAID.

Lenke til kommentar

Joda, jeg veit at diskene kan til tider være ustabile og kræsje.. Men dette er en server for at jeg skal lære meg ting, så den kommer til å bli satt opp på nytt flere ganger før diskene kræsjer..

 

 

Og kunne man vel slenge med et RAID kort der kunne man ikke det? :)

Lenke til kommentar

Den Dell PowerEdge R200 serveren blir vel den jeg går for hvis jeg skal kjøpe meg noe..

 

Men jeg har et par spørsmål i såfall.. Kan jeg bruke Win XP eller Vista på denne intil videre? Da en lisens på Windows Server 2003 er litt for dyrt for meg enda..

 

Den har 2 USB porter bak og 2 USB porter foran, kan jeg koble til eksterne hardisker til denne da? I så fall økes jo lagrings evnen betraktelig, samtidig som jeg kan bruke en ekstern til backup.

 

Burde jeg slenge med det interne RAID kortet? Koster jo "bare" 800 kr..

 

Dual eller Quad core? Quad Core frister jo når man først skal kjøpe noe ;)

 

Ram er svindyrt hos Dell, kan jeg bruke noe som jeg kjøper fra f.eks Komplett.no med samme specs? Har fra før av to supre Corsair brikker (De med aktivitets LED) og de vel greie nok?

 

 

Håper noen svarer på dette, og hvis det ser bra ut ringer jeg nok Dell og hører med pris osv osv.. Feriepengene må jo brukes til noe da jeg ikke skal på noe videre stor ferie.

 

 

På forhånd takk for all hjelp folkens, dette er et spennende tema ;)

Lenke til kommentar

Ingen som veit noe om dette?

 

Ellers takk for hjelp :)

 

 

Edit: Dell Poweredge 860 ser ut til og ha enda bedre ytelse vs pris når man kommer til Quad Core, samt TOE (TCP/IP Offload Engine)

 

Sistnevnte veit jeg ikke helt hva gjør annet enn at den reduserer CPU utnyttelsen i nettverksammenheng om jeg skjønte dette her riktig.

 

Ser at denne her har også USB porter bak, burde vel funke med USB disker dette? Grunnen til USB disker er pga at mye av det som skal lagres trenger jeg ikke ha så store hastigheten på..

Endret av Ascubal
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei igjen. Ser nå at Dell har satt ned prisen på R200 serveren, til 3199 uten MVA og frakt. Regner med at dette totalt kommer på 4500 kr.

 

Vil ikke det være en ypperlig mulighet til å lære seg servere til en ganske billig pris? Operativsystem må kjøpes etterhvert men..

 

 

R200

 

På forhånd takk for svar :)

Endret av Ascubal
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En server er i det generelle en pc, på samme måte som en pc er en pc. Eneste forskjell på en server og en pc/arbeidsstasjon er fokus på komponentene, avhengig av arbeidsoppgave.

 

Typisk så vil skjermkort i en server, være dårlig, sammenlignet med en arbeidstasjon, mens diskytelse i server vil være bedre enn på en arbeidsstasjon, og det samme for redundans.

 

Om du tenker å lære deg ditt og datt om servere, så glem xp og vista. Det har absolutt ingenting whatsoever å gjøre med servere.

 

Skaff deg lisens på windows 2003 server (ikke SBS om du vil lære noe), også er det bare å begynne i en ende.

DHCP

AD

DNS

FILESHARE

PRINT

NTP

BACKUP

også videre.

Ta for deg ett og ett tema. les manualer, hjelpefiler,. lag det ett lite oppsett med 3-5 brukere, og ett par arbeidstasjoner, og fyr løs.

Lenke til kommentar

Leke litt sier du? Det hele er litt avhengig av hva du egentlig ønsker å få erfaring med, men om du ønsker å få litt følelse med server-maskinvare fra en merkeleverandør samt tilhørende verktøy, og prøve ut en mengde forskjellig programvare;

 

Jeg ville sett i retning av en liten PowerEdge med RAID kontroller og mye minne. Kjør CentOS eller Ubuntu Server i bunn med VMware Server.

 

R200 kan være et greit valg, men legg merke til begrensningene på diskplass.

 

Om du har litt mer å rutte med ville jeg sett etter noe som er litt mer industristandard, f.eks. en PE1950 eller PE2950. Dette er maskiner du vil finne svært mye av ute i markedet. PE2950 har bedre muligheter for lagring og er noe stillere enn lillebroren.

 

Husk at du ikke har Dell-service på komponenter du kjøper fra andre, og at dette i verste fall kan påvirke garantien på hele serveren. På den annen side er du neppe alene om å handle minne og disk andre steder.

 

Som et siste alternativ kan du vurdere barebone servere fra SuperMicro. Dette er maskiner du skrur sammen selv (Instant server - tilsett CPU, minne og disk) og er faktisk også maskiner du treffer igjen hos kunder og arbeidsgivere.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...