Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan "overhale" en girkasse?


Anbefalte innlegg

Hei hei,

 

Har en 1994 modell Hyundai Pony 1.5 LS. Girkassen i denne er ganske slarkete, dvs når jeg har den i 3. gir kan jeg bevege girstanga ganske langt, dvs rundt 1 cm, i hver retning... Hva kan jeg gjøre for å få girkasse mer tight?

 

Tusen takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
samme som jeg gjør for å "tighte" opp moren din =) eller så skrur du den opp, strammer et par skruer, og skrur den sammen igjen.. :roll:

 

Vet ikke helt hva du prøver å oppnå med den posten der, men hjelp ser jeg i alle fall ikke på den som...

 

Erik Braseth: Jepp, skal se på det... Men hvordan kan jeg forbedre dette? Bytte ut ledd og overføring? Eller er det noe vedlikhold jeg kan utføre?

Lenke til kommentar

Det er mest sannsynlig at årsaken til slarken du beskriver ikke ligger i selve gearkassen, men i overføringen fra gearspaken til gearkassen. Jeg aner ikke hvordan dette ser ut på en Pony. Alternativene dine er:

 

- Plukke fra hverandre og se hvor det slarker, prøve å finne nye deler, rep selv

- Sette på verksted og be de fikse

- Leve med dette, og sette ny bil på ønskelisten (sikkert det beste alternativet)

Lenke til kommentar

Okay, takker for svar.

 

Er i en liten knipe nå... EU-kontroll innen utgangen av april. Det jeg vet er gæernt med den er demperne. Jeg vil tro jeg må bytte alle 4 for å få den godkjent. Er dette en dyr affære? Hvor mye vil det koste for dempere/verkstedbesøk? Burde jeg prøve å bli kvitt meg med den før EU-kontroll så jeg slipper dette?

Lenke til kommentar

Ta eu først så du får oversikt over hele bilen.. Sikkert noen ruste bremserør og slarkete hjullagere også.

 

Alle ponyer jeg har kjørt har hatt slarkete overføring og det skraper og banker. Aldri sett på saken, men sku tro det var den foringen som fester girspaken til girstanga under bilen. Sitter over eksosen bak varmedeksler.

 

Bare be dem se på det under eukontrollen. Skal ikke ta lange tia..

Lenke til kommentar

Jeg vil tro verdien på en 1992 Hyundai Pony som ikke har bestått EU-kontrollen er +/- vrakpant.

 

Alle får 1 måneds utsettelse på EU-kontrollen, før det blir nedlagt bruksforbud og begjært avskilting. Hvis kontrollmåneden for din bil er april, så kan du trygt (for Statens Vegvesen) kjøre ut mai.

 

Å bytte 4 støtdempere kan være ganske dyrt. Bli ikke overrasket om det koster 2000 kr i deler og 2000 kr i arbeid.

Lenke til kommentar

På en så gammel bil bør man bytte fjærene samtidig, og da må man regne med 2000 til i deler (arbeidet blir ikke mye mer). Personlig anbefaling: Dersom bilen passerer PPK med litt småfeil som er enkelt å fikse, bruk den så lenge den går. Hvis ikke, er nok beste anbafaling å levere til gjenvinning.

Lenke til kommentar

Er veldig synd å vrake en bil som kun har gått 82000 km og nettopp byttet bremser....

Noen av dere som har byttet fjører/dempere på denne type bil før? Tenkte jeg skulle gjøre det selv i så fall... Blir uansett spennende å kjøre den gjennom en EU-kontroll, se hva som er galt. Det eneste jeg har hatt problemer med er dempere... Disse er svært myke, som er et tegn på at de bør byttes ut?

Lenke til kommentar

Selv om bilen er gått bare 82' km, må man se bilens omsetningsverdi i forhold til påkostninger. Min anbefaling for en bil i denne prisklasse er at en reparasjon på mer enn 50% av bilens verdi bør kvalifisere til vraking uansett. Selv om du utbedrer en ting, kan du få en ny feil neste uke som også koster mye å utbedre, og da har du betalt bilens verdi eller mer i reparasjoner på kort tid. Men så lenge bilen går og passerer PKK: Bruk den så lenge du kan bruke den billig!

Lenke til kommentar

Derfor du bør ta eu først. Surt og bytte alle 4 dempere på en bil som ikke blir godkjent pga et lass med andre feil. For alt du veit går også de demperne du har nå rett igjennom eu kontrollen og du kan bruke penga på evt. andre feil.

 

Du sier dem er veldig myke så de er sikkert ikke helt bra, men vent og se.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...