Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppløsning av borettslag


GoldenBoys

Anbefalte innlegg

Noen som har noe innsikt i hvordan man går fram for å oppløse borettslag, med hensikt å gjøre om leilighetene til selveier leiligheter. Må man innkalle til møte med andelseierne for å vedta dette med flertallet av stemmer, eller har man rett til å gjøre om sin andel til selveier leilighet uten å få tillatelse av noen? vi er ett borettslag med bare 4 andels eiere. privat frittstående borettslag.

 

Takker på forhånd for seriøse tilbakemeldninger

Endret av basmann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg lurer mest på hvorfor dere vil oppløse det. Nye borettslagsloven sidestiller nå mere eller mindre borettslag med sameier. Og det er også flere praktiske grunner til at et brl er gunstig.

 

 

Ok, kan du forklare litt mer om hvordan den nye borettslagsloven sidestiller borettslags med sameier?.

Vi har lyst til å gjøre dette fordi mange av oss skal selge og det er vanskelig nå å selge borettslagsleiligheter med lavt innskudd og høy fellesgjeld, vi har heller ikke noen form for sikrings ordning mot mislighold av fellesgjeld og kan risikere å overta naboens fellesgjeld. er vi selveier leiligheter har vi ikke ansvar for naboens gjeld på noen som helst måte.

Lenke til kommentar
Jeg var kanskje litt kjapp med å si sidestiller, men forskjellen er mye mindre nå. Men dette med fellesgjeld er så klart en fare.

Ang det kan du lese her

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2008/...llesgjeldfellen

 

Så enkle søkeord som "borettslagsloven" og "borettslagslov" i google gir mange treff du kan lese på.

 

Jeg har jo selvsagt prøvd google først, men fikk ikke noen tilfredsstillende svar. Poenget med diskusjon.no er jo å diskutere, ikke henvise til google, det blir bare litt teit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingen selvfølge for mange å gjøre en egeninnsats, men dersom du skal bli furten på den eneste som har prøvd å hjelpe deg så langt tviler jeg du får mye hjelp.

Det er ikke innlysende for meg at du har søkt på nettet når du lurer på om dere bare kan si til de andre at dere ikke er med mere og over natten bare kan kalle dere en selveierleilighet..

Lenke til kommentar
Det er ingen selvfølge for mange å gjøre en egeninnsats, men dersom du skal bli furten på den eneste som har prøvd å hjelpe deg så langt tviler jeg du får mye hjelp.

Det er ikke innlysende for meg at du har søkt på nettet når du lurer på om dere bare kan si til de andre at dere ikke er med mere og over natten bare kan kalle dere en selveierleilighet..

 

Dæven du har over 1400 innlegg her, tror du har litt for mye tid på hendene. :hmm:

Lenke til kommentar

Apropos googling, her er noen som holder på med det samme:

 

http://einerveien.ning.com/

 

Forøvrig så kan det være en idé å ta kontakt med en jurist/advokat som har erfaring fra slike saker.

Obs, pass på at personen faktisk har gjennomført slike prosesser tidligere.

 

Ut fra litt googling ;) , så virker det som om det er fullt mulig og relativt grei skuring, men noe tidkrevende. Den mest kompliserende/tidkrevende faktor vil jeg tro er overføringen av fellesgjelden fra borettslaget over på enkeltpersonene. Her må sannsynligvis samtlige banker involveres. Sjekk evt linken ovenfor.

 

Edit:

eller har man rett til å gjøre om sin andel til selveier leilighet uten å få tillatelse av noen?

Svaret på dette vil jeg tro er "nei". Dette fordi det er borettslaget som faktisk eier leiligheten. Dermed er det borettslaget (ved medlemmene) som må bestemme seg for en oppløsning også.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Du må se i loven først;

http://www.lovdata.no/all/tl-20030606-039-036.html

 

Kapittel 11. Oppløysing av burettslag

§ 11-1. Vedtak om oppløysing

§ 11-2. Avviklingsstyre og generalforsamling

§ 11-3. Melding til Føretaksregisteret

§ 11-4. Kreditorvarsel

§ 11-5. Stillinga for laget under avviklinga

§ 11-6. Avviklingsbalanse o.a.

§ 11-7. Dekning av skyldnadene

§ 11-8. Omgjering av eignedelar til pengar

§ 11-9. Deling eller utbetaling

§ 11-10. Endeleg oppløysing

§ 11-11. Etterutlodding

§ 11-12. Ansvar for udekte skyldnader

§ 11-13. Omgjering av vedtak om oppløysing

 

For svar på: "Må man innkalle til møte med andelseierne for å vedta dette med flertallet av stemmer" se § 11-1 hvor det står "Oppløysing av laget krev vedtak på to generalforsamlingar etter kvarandre, med minst fire vekers mellomrom. På kvar generalforsamling må minst to tredjedelar av alle andelseigarane røyste for vedtaket. Den eine generalforsamlinga skal vere den ordinære generalforsamlinga"

Lenke til kommentar
Det er ingen selvfølge for mange å gjøre en egeninnsats, men dersom du skal bli furten på den eneste som har prøvd å hjelpe deg så langt tviler jeg du får mye hjelp.

Det er ikke innlysende for meg at du har søkt på nettet når du lurer på om dere bare kan si til de andre at dere ikke er med mere og over natten bare kan kalle dere en selveierleilighet..

 

Dæven du har over 1400 innlegg her, tror du har litt for mye tid på hendene. :hmm:

Om du kommer med den typen kommentarer får du i hvert fall ikke hjelp her. Prøv å være litt ydmyk, grunnen til at man får mange innlegg er at man hjelper utaknemmlige, late folk som deg.

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Du må se i loven først;

http://www.lovdata.n...06-039-036.html

 

Kapittel 11. Oppløysing av burettslag

§ 11-1. Vedtak om oppløysing

§ 11-2. Avviklingsstyre og generalforsamling

§ 11-3. Melding til Føretaksregisteret

§ 11-4. Kreditorvarsel

§ 11-5. Stillinga for laget under avviklinga

§ 11-6. Avviklingsbalanse o.a.

§ 11-7. Dekning av skyldnadene

§ 11-8. Omgjering av eignedelar til pengar

§ 11-9. Deling eller utbetaling

§ 11-10. Endeleg oppløysing

§ 11-11. Etterutlodding

§ 11-12. Ansvar for udekte skyldnader

§ 11-13. Omgjering av vedtak om oppløysing

 

For svar på: "Må man innkalle til møte med andelseierne for å vedta dette med flertallet av stemmer" se § 11-1 hvor det står "Oppløysing av laget krev vedtak på to generalforsamlingar etter kvarandre, med minst fire vekers mellomrom. På kvar generalforsamling må minst to tredjedelar av alle andelseigarane røyste for vedtaket. Den eine generalforsamlinga skal vere den ordinære generalforsamlinga"

Ja, det er en haug med papirer som må ordnes opp i før slikt kan skje. Og listinga var jo grei over her.

Kommunen må kontaktes med ny oversikt over alle arealer på det som skal overskipes til selveier.

Ny selveier lov må utarbeides, finnes også på nett- å legge til rette for den nye formen.

Disse dokumenter må leveres hos kommunen der du bor. Så når alle formalia er i orden, så skal det sendes inn til statens kartverk på Hønefoss for tinglysning. Der er det et begyr a kr 1060 pr nese å betale for tinglysningen. Der er detaljert info på Statens kartverk:

 

http://www.statkart....e-fast-eiendom/

 

Det største sluket ved et Borettslag er regnskapsførselen, og spesielt da de er pålagt revisor. Revisor alene er kr 15.000 pr revidering. Og et års regnskap i kroner utgjør fra 10.000,- til 40.000,- kr i året. Efter hvor stort regnskapet er og demed også Borettslaget, 3-6 enheter eller 20-50 enheter.

Med 3-10 enheter lønner det seg å ha samie, dvs eierseksjonssameie og ikke Borettslag.

 

Dermed har ikke store Borettslag noe å tjene på å skifte til sameie, fordi over 11 seksjoner blir krevd å ha Revisor, også i et sameie. (Eierseksjonsameie). Så slik er loven. Det er også et annet moment her, og det er at ved selveierseksjonering, så må hver enkelt svare for lånene. Og det er enda en bøyg, og det er at Bankene mister sin 1. prioritet, derfor får man ikke kollektivt lån til et sameie, som for et Borettslag- fordi Banken mister sin (1. prioritet) sikkerhet i lånet ved en seksjonering.

 

Derfor får ikke selveiere (sameie) slike lån som man har i Borettslag.

Men små Borettslag kan tjene gode penger på å skifte, da fra 2- til 11 seksjoner, da det ikke kreves Revisor ved små selveierseksjoneringer. Over 11, så kreves det revisor.

 

Jeg er imot denne pengekarusellen som kalles Borettslag, fordi det er utrolig hva midler som går i "søppelkorga" ved slike foretak. Jeg mener at systemet har laget seg en inntektskilde de luxxxe her, fordi revisor er statens mann. Eg berre sp...sier de på vestlandet.

 

For året 2011 mai mnd var det mulig å lage små as og slippe revisor, men det er ikke mulig nå lenger. Så dere ser FANDEN har lukket dørene, slik at det skal blir dyrt og dyrere.

I 1998 var det A/L som gjaldt. Det var levende for alle, bla våre kraftselskaper. Men de ble fjernet av griske myndigheter, les det GLOBALE helvetet made in ROME/ USSR og AP.

 

Ellers når det kommer til kommunale avgifter, så reguleres vann og koakk avg etter areal på leilighetene. Renovasjon er det samme på alle. Disse avgifter vil det ikke være noen forskjell på, Borettslag eller selveier, har jeg brakt i erfaring. Det deles i stedet på hver enkelt. Og hvis man ønsker å pusse opp sin blokk, så må hver enkelt kontakte banken for å få et lån til felles løft på husværet, blokka, (rekkehus) i et selveid sameie.

 

Så er det også en fordel å ha sameie, da man slipper å stå registrert i Brønnøysundregistrene og den papirmølla ved altinn osv. (under 11 seksjoner)

 

Og den siste postitive effekten ved sameie- er jo at alle som har råd, kan betale ut hele lånet på sin del :) og bli skyldfri. Ved å kutte kostnader, så vil man følgelig over tid kunne benytte disse midlene til vedlikehold i stedet. Noe alle burde være tjent med.

 

BmOnline

 

 

 

 

 

 

Hovedgrunn for å skifte fra Borettslag til Selveier seksjons sameie er denne:

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...