Gå til innhold

Dumpe Canon 30D for Nikon D300?


Anbefalte innlegg

Som en eller annen toppsjef i Nikon svarte da han i sin tid ble spurt om hva en D70 tålte av vær:

 

"Mer enn du tror, mindre enn du skulle ønske." :)

Kloke ord å leve etter.

Det minner meg på årsaken til at jeg var skeptisk til Canons moderne/elektroniske speilreflekser i sin tid. Selv om en av mine beste venner brukte det ypperlige T90, så var mitt syn mer preget av T70. Den spesielle modellen fungerte overhodet ikke når det ble bittelitt fuktighet i luften, og sank temparaturen under null med noen få grader var det god natt for batteriet. Kjedelige saker for de som da ikke hadde en A1 eller noe slikt i bakhånd. Utrolig stygt var det også, men det er jo en smaksak.

 

Uansett så er dagens aparater så bra at man bør ikke være redd for å bruke dem i dårlig vær, selv om det ikke betyr at man skal stille det fullstendig åpent for vær og vind.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hehe, er vel kanskje litt vel forsiktig, hadde riktignok kameraet ut på skitur i minus 10-15c. og det gikk jo bra det. husker bare en kompis som hadde sitt 350D med på en lignende tur, kameraet ble helt ubrukelig til han fikk det i hus og tørket det pga det kom kondens i kameraet, han hadde kameraet innenfor jakken når han ikke brukte det. Kanskje pga svetten? Det henger nok litt igjen akkurat det der.

 

Veldig dum idé å ha kameraet under jakken i minusgrader ja, er vel selv oppskriften på å bygge opp kondens. Et ekstra batteri mot kroppen derimot er lurt :) Det kan forresten godt ha vært batteriet som sviktet pga kulden, når det blir varmt igjen så gir det på nytt strøm...

 

Ute i kulda har jeg kameraet hengende løst eller i vesken, slik at det holder seg til lufttemperaturen. Snødrev i 15 minus skaper uansett ikke fuktighet i kameraet, bare å børste bort. Før du går inn i varmen bør du enten putte kameraet i kameravesken eller i en tett plastpose, og la det akklimatisere seg før du tar det opp/bruker det (går raskere i plastpose). Da vil ikke kondens danne seg. Selv bruker jeg å ta ut minnekortet før jeg går inn (så jeg kan putte det rett i pcen), og la kameraet være i vesken.

 

I fht. regn prøve jeg å unngå for mye av det, men litt lett regn er bare å tørke bort. Regner det mye kan du kjøpe regntrekk, eller lage et "gratis" med en gjennomsiktig plastpose (klippe ut hull til objektivet, feste til solblenderen, lite hull til okularet som festes med øyemuslingen, åpningen i plastposen ned, så du tar hendene opp gjennom denne for å holde kameraet; voila!)

Lenke til kommentar

Dette med kulde og ha kameraet under jakken var neppe altfor lurt, nei. Som han over meg sier, så er en tett plastikkpose tingen her, når du går utenifra og inn. Kondensen legger seg da på plastposen, og ikke på kameraet.

 

Et tips til trådstarter som er redd for å ta med kameraet ut i vær og vind: Verdigjenstandsforsikring

 

Man må som oftest ha flere typer forsikringer fra før (ikke bare f.eks. innboforsikring), men da er man sikret mot det meste. Har ikke fått ny regning enda (har jo kjøpt 30D), men mitt gamle 350D + et par objektivet + litt småutstyr kostet ca. 300,- i året å forsikre. 10% egenandel ved skade, minimum 500,-. Dette i Gjensidige.

Lenke til kommentar

Tipset jeg har til trådstarter er å selge sin Canon 30d og kjøpe en Zenit, dette kameraet tåler så å si alt av dårlig vær, selv bruker jeg det i fossregnet her i Bergen. Ulempen er selvsagt at det er filmpassert og helt mekanisk, men noen ofre må man ta sansynligvis kan man ta bilder under vann med det (vel å merke ferskvann).

 

PS. Jeg overhørte en samtale i en fotobutikk for mange år siden der en kvinne hadde mistet kameraet sitt i saltvann, og hadde det fått det tilbake fra reparasjon uten at verkstedet kunne gjøre noe. Hun hadde tydligvis blitt spurt om hun hadde mistet det i saltvann eller ferskvann når hun leverte det inn, noe han i butikken var klar på. Men kvinne hadde løyet og sagt hun hadde mistet det i ferskvan fordi hun mente det var så kort tid hun hadde hatt kameraet i saltvann, at det ikke kunne gjøre noe, og nå skjelte hun at stakkaren i disken for at verkstedet ikke kunne reparere kameraet. Maken til ignorant menneske skal man lete lenger etter, når de i butikken sier at et kamera som har hvert i saltvann er beyond all hope er det kanskje greit å høre på ekspertene, og ikke lure dem til å forsøke å reparere det.

Endret av modin
Lenke til kommentar
Dette med kulde og ha kameraet under jakken var neppe altfor lurt, nei. Som han over meg sier, så er en tett plastikkpose tingen her, når du går utenifra og inn. Kondensen legger seg da på plastposen, og ikke på kameraet.

 

Når du skriver tett plastikkpose, holder det da med en vanlig gjennomsiktig brødpose som du knyter igjen når du kommer inn?

Lenke til kommentar
Dette med kulde og ha kameraet under jakken var neppe altfor lurt, nei. Som han over meg sier, så er en tett plastikkpose tingen her, når du går utenifra og inn. Kondensen legger seg da på plastposen, og ikke på kameraet.

 

Når du skriver tett plastikkpose, holder det da med en vanlig gjennomsiktig brødpose som du knyter igjen når du kommer inn?

 

Jepp. Det skal holde det. Men knyt den igjen før du går inn. :) Så lenge posen er tett, skal hva som helst av poser fungere.

Lenke til kommentar

Jeg har et Nikon d80 og kjøpte et kata regntrekk. Det ble brukt EN gang. Det er noe dritt å ha på kamera, og det dogger noe helt for jævlig. Så nå har jeg kamera i sekken, drar det fram og knipser litt (selv om det bøtter ned)...

 

Så ikke vær redd for å ødelegge det av litt vann. Det blir som å kjøpe seg bil og aldri kjøre den i frykt for å bulke....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...