Gå til innhold

Problem med garanti


Anbefalte innlegg

Hvor lang garanti har vi på xbox360? Jeg kjøpte min xbox360 ett par måneder etter release og har maskinen min inne på reprasjon nå. Men på support siden til xbox står det at garantien min går ut Garantiutløp: 6/4/2008 7:59:59 PM. Kan jeg bare glemme å få hjelp neste gang jeg får red ring of death da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Norge har du 2 års garanti.

 

Vanlige spørsmål om utvidet garanti for Xbox 360

 

Sp.: Hva er det nye dere lanserer?

 

Sv.: Selv om vi beholder vår ettårige garanti på konsollen (to år i enkelte land), utvider Microsoft vilkårene i Xbox 360-garantien til tre år for generelle maskinvarefeil som indikeres av tre blinkende røde lamper på konsollen. Dette vil gjelde for alle nye og eksisterende kunder. Vi vil retroaktivt tilbakebetale kostnader for reparasjoner som er gjort utenfor garantien for problemer som indikeres av tre blinkende røde lamper på konsollen.

 

Sp.: Hvordan skiller denne garantien seg fra eksisterende garantier?

 

Sv.: For øyeblikket dekkes Xbox 360 av en ettårig produsentgaranti (to år i enkelte deler av verden). Hvis konsollens garanti er utløpt, påløper det kostnader for å få den reparert. Den har deretter en reparasjonsgaranti på ytterligere ett år. Med disse endringene finnes det i praksis en treårig garanti uten reparasjonskostnader ved generelle maskinvarefeil som indikeres av en feilkode med tre blinkende røde lamper på konsollen.

 

Sp.: Gjelder dette over hele verden?

 

Sv.: Ja, disse garantiene gjelder over hele verden. De nye garantiene innføres nå i våre kundestøttesentre over hele verden, og det vil ta noen dager før de er fullstendig implementert.

 

Sp.: Når begynner garantiendringen å gjelde?

 

Sv.: Disse nye garantiene innføres nå i våre kundestøttesentre over hele verden, og det vil ta noen dager før de er fullstendig implementerte. De vil gjelde for alle nye og eksisterende kunder. For den nyeste informasjonen kan kundene gå til Xbox.com.

 

Sp.: Handler dette om helse- eller sikkerhetsproblemer?

 

Sv.:Dette er på ingen måte relatert til noen form for problemer med produktsikkerheten.

 

Sp.: Får jeg en tilbakebetaling?

 

Sv.: Ja, vi kommer til å tilbakebetale alle kunder med utgått garanti som har betalt for reparasjoner på grunn av problemer som indikeres av feilmeldingen med tre blinkende røde lamper. Kunder kan forvente å få en sjekk i løpet av ti til tolv uker.

 

Sp.: Hvordan påvirker dette min utvidede garanti som jeg har kjøpt av forhandleren?

 

Sv.: Du dekkes fortsatt av den eksisterende garantien ved problemer som ligger utenfor denne bestemte treårige garantien.

 

Sp.: Har du identifisert en rotårsak som kan føre til feil?

 

Sv.: Vi kan ikke peke på én enkelt årsak til problemet. Vi har testet produktet grundig, inkludert materialtestning, men konsollen er en komplisert konstruksjon siden den er et forbrukerelektronikkprodukt som består av over 1700 ulike komponenter og 500 millioner transistorer.

 

Det er flere scenarier som kan føre til en generell maskinvarefeil. Bare indikatoren (de tre blinkende røde lampene) er alltid den samme.

 

Sp.: Hvem kontakter jeg hvis jeg har flere spørsmål?

 

Sv.: Gå til kontaktsiden vår for å kontakte Xbox-kundestøtten der du bor.

 

Kilde: www.xbox.com

Lenke til kommentar

Om de sier du bare har 2 års garanti, så kontrer du med at du har 5 års reklamasjonsrett etter Norsk lov og rettspraksis, loven er ufravikelig og en garanti kan ikke gi dårligere vilkår. Jeg har tidligere limt inn en rettsavgjørelse som fastslår at en spillkonsoll er forventet å vare lengre en 2 år, og dermed har man automatisk 5 års reklamasjonsrett på slikt i Norge.

 

Dersom Microsoft nekter på dette, så kontakter du forbrukerrådet for hjelp, og de vil hoppe på Microsoft og fikse saken for deg på null tid. Forøvrig så er det bedre å kontakte de man kjøpte produktet hos en produsenten, selger har ikke lov (dette er lovfestet) å bare henvise deg videre om du sier at du vil DE skal ordne opp i en reklamasjonssak.

 

Det viktige er altså å skille mellom garanti og reklamasjon, om Microsoft sier at sorry du har ikke garanti lengre, så er de i sin rett til å gjøre det, men straks du kontrer med at dette er en reklamasjon, så vil de gi etter, og om de ikke gjør det, ta heller saken med originalt salgssted da de ofte er litt lettere å ha med å gjøre og spesielt om man truer med forbrukerrådet.

 

Arlendius

Lenke til kommentar
Om de sier du bare har 2 års garanti, så kontrer du med at du har 5 års reklamasjonsrett etter Norsk lov og rettspraksis, loven er ufravikelig og en garanti kan ikke gi dårligere vilkår. Jeg har tidligere limt inn en rettsavgjørelse som fastslår at en spillkonsoll er forventet å vare lengre en 2 år, og dermed har man automatisk 5 års reklamasjonsrett på slikt i Norge.

 

Dersom Microsoft nekter på dette, så kontakter du forbrukerrådet for hjelp, og de vil hoppe på Microsoft og fikse saken for deg på null tid. Forøvrig så er det bedre å kontakte de man kjøpte produktet hos en produsenten, selger har ikke lov (dette er lovfestet) å bare henvise deg videre om du sier at du vil DE skal ordne opp i en reklamasjonssak.

 

Det viktige er altså å skille mellom garanti og reklamasjon, om Microsoft sier at sorry du har ikke garanti lengre, så er de i sin rett til å gjøre det, men straks du kontrer med at dette er en reklamasjon, så vil de gi etter, og om de ikke gjør det, ta heller saken med originalt salgssted da de ofte er litt lettere å ha med å gjøre og spesielt om man truer med forbrukerrådet.

 

Arlendius

 

Det kan du jo tru...

Skal du få gjennom en reklamasjon så er dette mye "arbeid" og kan fort ende i retten.

Det er både dyrt å slitsom og jeg tror Microsoft har råd til dette ;-)

Lenke til kommentar

Arlendius

 

Det kan du jo tru...

Skal du få gjennom en reklamasjon så er dette mye "arbeid" og kan fort ende i retten.

Det er både dyrt å slitsom og jeg tror Microsoft har råd til dette ;-)

 

Forbanna rørepreik.

Jeg har kjørt så mange reklamasjonsaker at jeg har mistet tellinga.

Har hjulpet mange, som bare står der med lua i handa og godtar alt mulig en duste selger trøkker i trynet på en.

 

Om du vet rettighetene dine, og kan snakke for deg. Er det overhodet ikke noe problem.

 

Men noen foreteninger er verre og ha med å gjøre enn andre. F.eks ElKjøp.

Men jeg har bestandig fått ordnet det der også.

Lenke til kommentar
...

Arlendius

 

Det kan du jo tru...

Skal du få gjennom en reklamasjon så er dette mye "arbeid" og kan fort ende i retten.

Det er både dyrt å slitsom og jeg tror Microsoft har råd til dette ;-)

Vet du hva. Det er folk som deg som gjør at det ligger en masse ødelagte konsoller rundt forbi fordi garantien er gått ut og brukerne ikke skjønner at de har 5 ÅRS REKLAMASJONSRETT på en vare som er ment å vare så lenge. Det er også delvis pga folk som deg at MS tar sjansen på å shippe en 360 som har rævva byggkvalitet. Les litt før du slenger rundt deg med vås.

 

Vi får ta dette enda en gang:

Kjøpsloven i Norge er svært sterk i forbrukernes favør.

Den er stort sett bedre enn enhver garanti du måtte bli tilbudt og sier enkelt fortalt at hvis du har kjøpt en ny vare i Norge har du krav på reparasjon eller ny ting hvis tingen skulle gå i stykker etter normal bruk.

Kjøpsloven finner du her

 

En sentral del av kjøpsloven er dette:

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år

 

En viktig ting; Det er selger av varen som plikter å følge kjøpsloven. Siden de færreste av oss kjøper konsollene våre rett fra Microsoft så er det stort sett butikkkjeder som Elkjøp, Lefdal, Expert o.l. vi har å forholde oss til.

Ofte kan det bli en tvist mellom selger og kunde om hvorvidt ting er ment å vare vesentlig lengre enn to år, men i en del tilfeller har vi rettskraftige avgjørelser. Dette gjelder bl.a. konsoll (PS2) og mobil(Nokia).

 

Elkjøp tapte så det sang i forbrukertvistutvalget angående playstation 2. Link

For ordens skyld; når en sak tas opp i forbrukertvistutvalget har den først vært innom forbrukerrådet. Blir den avgjort en gang i forbrukertvistutvalget og den ikke ankes betyr det at partene bøyer seg for dommen. Ettersom Elkjøp ikke anket til forbrukertvistutvalget så kan altså alle og enhver regne med 5 års reklamasjonsrett på PS2 hos Elkjøp.

Det er ingen grunn til å anta at Elkjøp (eller noen andre) gidder å prøve seg med at noe annet gjelder for xbox 360 (eller andre konsoller). Såvidt jeg vet er det heller ikke noe problem å reklamere på en xbox 360 hos Elkjøp heller.

 

Nokia tapte forøvrig en liknende sak ang. mobiltelefoner.. Link

 

For å oppsummere (og dette har vært sagt før):

Hvis du har problemer med xboxen din, og du har kjøpt den i Norge, og det er under 5 år siden den ble kjøpt; Lever den inn til butikken du kjøpte den! Du har krav på å få den reparert!

 

Om MS heller vil ha den direkte så gjør gjerne det, men om MS ikke godtar dette pga at garantien er gått ut, så lever den der den er kjøpt og ta gjerne en utskrift av linken jeg sendte. Det er selger du i utgangspunktet skal forholde deg til.

 

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Kjøpsloven sier også noe om at butikken plikter å fikse tingen innen rimelig tid. Hva som er rimelig tid er selvsagt også diskuterbart, men over to uker er i mine øyne ikke rimelig tid. Spør dem når du leverer dem inn hva de mener er "rimelig tid" i henhold til kjøpsloven. Vær også klar over at du burde ha krav på erstatningsboks hvis dette tar lang tid da det neppe koster butikken så veldig mye og følgelig er "rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...