Gå til innhold

46db til 50db stor forskjell?


Anbefalte innlegg

Hei litt utenom det vanlig men skal ha meg oppvaskemaskin, og går ut ifra det er her jeg får best svar på støymålinger..

 

Lurer på om det er noen som har noe peiling på om det vil virke endel roligere med 46db på en oppvaskmaskin enn en 50db.. da 46db er 1-2k dyrere..

 

Takk for svar! hjelper godt på veg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
bråker og irriterer like mye, så si ingen forskjell ville jeg tro! når en heavy metal konsert er 110 DB sånn ca til vanlig, kan du tenkte deg og ha halvparten av det på kjøkkenet. Ikke vært og slippe de 4 DB, du klarer nesten ikke å hviske så lavt.

Du har misforstått ganske bra. Som Llandari sier, så er skalaen logaritmisk. Ergo blir ikke støynivået halvert fra 110 dB til 55 dB! Stor forskjell!

 

Det en heller kan tenke på, er hvor standariserte slike målingsmetoder er. Maskiner fra ulike produsenter har vel ikke helt samme måte å måle dette på?

 

Goscinny ;)

Endret av Goscinny
Lenke til kommentar

Kanskje litt sent nå, men som nevnt over, en økning på 3dB er en dobling av lyd intensitet, videre vil en 6dB økning oppfattes som en dobling av oppfattet lydnivå, så du vil merke stor forskjell på de to maskinene og om det er verdt prisforskjellen avhenger av hvor mye du tror maskinen vil bli brukt og om du har en åpen kjøkkenløsning eller om det er lytt mellom kjøkken og rom du oppholder deg i når den kjører. Isåfall hadde jeg ikke stusset et sekund på velge den på 46dB...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...