Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forsikring av russebil


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Lurte på om noen hadde noe forslag på en god måte å skaffe en billig forsikring på russebilen.

Vi trenger jo ikke forsikring lengre enn fra 25. mars til 25. mai, altså 2 mnd.

 

 

Det jeg lurer på er om jeg bare kan bestille forsikringa via nettsiden til if.

Den sier at årsprisen blir på ca 12000 kr.

Deler jeg det på 12 mnd får jeg jo 2000 kr i mnd.

Bestiller jeg dette med betaling hver mnd burde det jo ikke være noe problem å kanselere den etter 2 mnd eller?

 

I tillegg kan vi benytte oss av nettbestillingen til if selvom det er til russebil?

Får ikke beskjed om noe forbehold rundt dette når jeg går gjennom bestillingsprosessen der, kan de da nekte oss det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4500,- for tre måneders russebilforsikring hos If (Ring forsikring). Ringte rundt og det var det billigste alternativet. Leverer man skiltene etter to måneder får man tilbakebetalt beløpet for den siste måneden (4500/3=1500,-).

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Leverer man skiltene etter to måneder får man tilbakebetalt beløpet for den siste måneden (4500/3=1500,-).

 

Den samme praksisen gjelder jo for vanlig forsikring..

Du kan jo bestille forsikring hvor du får regning hver mnd.

Koster da forsikringen 12 000 kr i året, betaler du 1000kr i mnd.

Sier du opp da etter 2 mnd betaler du jo kun 2000 evt. 3000 hvis du er uheldig...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg blir mektig provosert rundt dette. Jeg har nå ringt rundt til flere forsikringsselskaper og jeg spør hver gang hvorfor vi må forsikre bilen vår med en russebilforsikring og det eneste svaret jeg får er "fordi det er en russebil" :@ Men hva deffinerer en russebil? Hvorfor kan vi ikke ha en vanlig forsikring på bilen vår? Så sier de det at hvis vi forsikrer den som en vanlig bil vil det ikke dekke noe hvis vi får et uhell, men på hvilket grunnlag kan de si det? "Nei, alle store biler som er malt røde på våren med mange seter i dekkes ikke av vanlig forsikring". Noen som kan få meg mindre provosert her? :p

Lenke til kommentar
Jeg blir mektig provosert rundt dette. Jeg har nå ringt rundt til flere forsikringsselskaper og jeg spør hver gang hvorfor vi må forsikre bilen vår med en russebilforsikring og det eneste svaret jeg får er "fordi det er en russebil" :@ Men hva deffinerer en russebil? Hvorfor kan vi ikke ha en vanlig forsikring på bilen vår? Så sier de det at hvis vi forsikrer den som en vanlig bil vil det ikke dekke noe hvis vi får et uhell, men på hvilket grunnlag kan de si det? "Nei, alle store biler som er malt røde på våren med mange seter i dekkes ikke av vanlig forsikring". Noen som kan få meg mindre provosert her? :p

 

Det her høres jo ut som noe tull?

 

Jeg er russ i år, og har brukt bilen som min egen fra vi kjøpte den i august og frem til nå. Da vi kjøpte den forsikret jeg den med vanlig forsikring i mitt navn. Jeg sa ikke at dette er en russebil, og forsikringsagenten spurte heller ikke om dette.

 

Nå som russetiden begynner skal vi bytte til russeforsikring fra IF, og det er det bare én grunn til - dersom det skjer noe, så går ikke dette utover bonusen til den personen forsikringen står på. Vi kommer til å bytte på å kjøre bilen, derfor er det greit å sikre seg mot bonustap.

 

En annen grunn til at IF vil selge denne russeforsikringen er at den som oftest er dyrere enn vanlig forsikring - de tjener mer penger. Husk uansett at dersom bilen ikke er i forskriftsmessig stand, kan du få problemer med forsikringsselskapet i ettertid, om det skulle oppstå en ulykke.

 

Uansett, om du ønsker vanlig forsikring på bilen, er det bare å ringe et forsikringsselskap og be om forsikring på bilen. Hvorfor skal du fortelle at det er en russebil?

 

-------------

 

Til trådstarter vil jeg foreslå russeforsikring. Regner med dere er flere som bytter på å kjøre bilen, og da er det greit om det ikke går utover bonusen til den forsikringen står på, om det skulle skje noe. Russebilen er gjerne ikke den bilen man behandler penest, og russetiden er ikke den tiden man er mest forsiktig, heller...

 

Både IF og Gjensidige har greie priser på russeforsikring, lurer på om IF har ca. 1500 kr pr måned, og Gjensidige har ca. 3000 for 3 måneder. Ulempen med Gjensidige er at de krever at bilen er NAF-godkjent på forhånd. NAF-kontroll er uansett gratis for alle russebiler, (i hvert fall i Vestfold, ser jo ut som du er fra Horten), ring 06650 for å bestille time. NAF-kontroll kan jo forsåvidt også være greit å ha med seg hvis man ønsker å vite om russebilen har noen alvorlige feil.

 

Lykke til!

Endret av heismann
Lenke til kommentar
Uansett, om du ønsker vanlig forsikring på bilen, er det bare å ringe et forsikringsselskap og be om forsikring på bilen. Hvorfor skal du fortelle at det er en russebil?

 

To av selskapene jeg ringte til sa at forsikringa dekka ikke skaden hvis det var en vanlig forsikring på en russebil.

Lenke til kommentar

Men så lenge de ikke spørr om det er en russebil kan de jo ikke si det i etterkant. Det skal ikke være min jobb å finne ut det.

 

På gjensidige sin netttjeneste må man huke av at man godtar at bilen ikke skal brukes som russebil, det må man ikke på IF. Og det står heller ikke noe om det i vilkårene deres. Så den kan de dra lenger ut på jordet med!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Pratet med if på en sånn chat på hjemmesiden dems. De sluttet å svare meg :p

 

Det er jo veldig useriøst. Slik jeg ser det så prøver alle selskapene seg på en spansk en, de sier bare at man må ha russeforsikring på russebiler uten å si hva en russebil egentlig er fordi de vet at det ikke er så mye penger i å forsikre en russebil. Dette fører jo til at man bestiller vanlig forsikring, men vi er jo virkelig ille ut hvis det faktisk er noe i det forsikringsselskapene sier?

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
  • 1 år senere...

Jeg blir mektig provosert rundt dette. Jeg har nå ringt rundt til flere forsikringsselskaper og jeg spør hver gang hvorfor vi må forsikre bilen vår med en russebilforsikring og det eneste svaret jeg får er "fordi det er en russebil" :@ Men hva deffinerer en russebil? Hvorfor kan vi ikke ha en vanlig forsikring på bilen vår? Så sier de det at hvis vi forsikrer den som en vanlig bil vil det ikke dekke noe hvis vi får et uhell, men på hvilket grunnlag kan de si det? "Nei, alle store biler som er malt røde på våren med mange seter i dekkes ikke av vanlig forsikring". Noen som kan få meg mindre provosert her? :p

 

 

Ville du hatt bilen forsikret på deg selv da? Dersom du krasjer med bilen, så vil jo du selv måtte ta bonustapet. Russebilforsikring opererer uten bonus, slik at ingen av bilens brukere taper bonus om forsikring må benyttes.

 

Kan ikke se for meg at det er så kjekkt å knalle borti en annen bil med russebilen, få bonus tap på 30% - og deretter måtte starte med -10% i bonus når man anskaffer seg sin første egeneide bil (som ikke er russebil)...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...