Gå til innhold

Hva skjer etter døden?


Anbefalte innlegg

Rent teoretisk så blir man velgjort om til energi som så blir brukt av andre. Så egentlig så er vi alle en stor samling energi. Så om jeg skal tru på no etter døden greier annet en ingen ting så blir det vel reinkanasjon som er mest sansynelig. Men jeg sier ikke at kristenne og andre religiøse tar feil. Hvis det er en gud så er alt mulig og da kan det jo hende det er noe etter døden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om jeg tviler på at det kommer en haug med lubbene englebarn med trompeter for å hente meg opp til G så er det et spennende spørsmål. Lurer veldig på hva jeg ville tenkt for noe om jeg var døende og bevisst.

Det kan bli kjedelig i himmelen om jeg dør ugift og det ikke er noen mulighet til å gifte seg der, en evighet uten sex må være ille. Bare å håpe den hellige (h)ånd er behjelpelig.

Lenke til kommentar

Det er mange fine (og kanskje litt ufine?) teorier her, ja, men det er ingen av oss som vet hva som skjer. Merkelig verden... Men det er det som gjør det veldig spennende også! Det er jo ikke sikkert at vi blir HELT borte? Jeg tror mer på den som Emfren sier, at vi faktisk kan ende opp som planter eller lignende. Tenk på alt det andre som dør rundt oss da, andre planter og andre dyr. Det går jo videre et sted til naturen! Men det at sjela forsetter å leve et eller annet sted, har jeg ikke så mye å si om. Hvem vet det da? Vi har våre troer...

Lenke til kommentar

Ingen kan vite det, men i all praktisk sammenheng skjer det ikke noe som du som person vil oppleve. Årsaken er at når hjernen dør, dør bevisstheten, fremtiden er da hvit maggott og til slutt er en rett og slett kompost, men dette vil en som nevnt ikke merke noe til.

Slik er naturen og vi er en del av den, tross alt er vi ikke annet enn en smule avanserte aper.

 

Sjøl vet jeg hva som skjer, siden jeg skal donere liket til forskning, hvis de da ikke anser meg for ubrukelig og hiver meg på dynga, det spiller ingen rolle for meg, jeg er jo ikke mer.

Jeg anser dyre begravelser som et hån mot mine medmennesker, det er skammelig å kaste bort tusenvis av kroner på dødt vev når det finnes mennesker som trenger verdiene som skusles bort på denne måten. Men det er meg da ;)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Jeg tenker at det må være noe etter døden, fordi det kan ikke være helt svart i det uendelige? Kanskje man blir gjenfødt som et menneske, kanskje et dyr på en fjern planet? Kanskje bare en bakterie? Har ligget våken mange netter i det siste å fundert og tenkt på dette..

 

Noe annet. Jeg er ikke det minste redd for døden. Eneste jeg tenker på om jeg skulle dø er hvordan personer i livet mitt ville ha det.. Noen ganger "gleder" jeg meg til å få vite hva som skjer etter døden. Er dette normalt?

Lenke til kommentar

Jeg tenker at det må være noe etter døden, fordi det kan ikke være helt svart i det uendelige?

Det er totalt umulig å vite, men om det er noe liv, så er det livet like naturlig som det livet vi lever. Uansett: De som ikke er blitt født, de opplever ikke noe mørke. Når vi dør, så vil vi ikke oppleve noe mørke, for vi har ikke noe å oppleve det med. Om vi opplever noe, så er vi ikke døde. Hvordan kan du se eller oppleve et mørke når du ikke lenger har noe sanseorgan du kan oppleve noe med?

 

Kanskje man blir gjenfødt som et menneske, kanskje et dyr på en fjern planet?

Hvorfor akkurat en fjern planet? Hvorfor ikke denne planeten? Hvis du skal bli født på ny, så må jo den materien du består av bli deg igjen, og den materien er jo noe som eksisterer her i denne verdenen. =P

 

Kanskje bare en bakterie? Har ligget våken mange netter i det siste å fundert og tenkt på dette..

Det har jeg gjort også... Veldig mye faktisk... Så jeg har laget en teori om hvordan evig liv er mulig. :)

 

Jeg tar utgangspunkt i reproduksjon (gjenproduksjon) og i det at alt i naturen på sett og vis gjentar seg selv... For eksempel kommer det snø hver eneste vinter... Er det "nytt" vann i form av snø, eller er det det samme vannet som blir brukt om igjen så det blir snø hver vinter?

 

Før vi ble født så skjedde det en prosess som gjorde at vi ble født, og derfor lever vi i dag. Er det utenkelig at denne prosessen kan gjenta seg?

 

Det er mange sånne spørsmål. Vitenskapen sier ingen ting om at dette ikke er mulig... Det er ikke noe vi vet... I alle fall ikke enda... Men det er mye bedre grunner til å tro på gjenfødsel enn det er å tro på himmel og helvete... Mens folk som tror på himmel og helvete, vanligvis tror at livet er linjært: At man fødes, dør, og står opp til et evig liv hvor døden totalt har opphørt, og dermed også innebærer en tro på det overnaturlige, så er gjenfødelses-troen, en tro på at alt, og da også livet; er en syklus, og innebærer så absolutt ikke noe overnaturlig. Nå er det jo mange forståelser av dette... Men dersom det er slik naturen fungerer - så kan man ikke "oppheve" denne syklusen, slik man lærer i hinduisme og buddhisme... For da er det slik naturen fungerer enten man liker det eller ikke, og man kan jo ikke forandre på det med "god eller dårlig karma" - det sier seg selv...

 

Evig liv i form av gjentakende: "fødsel, liv og død, gjenfødsel, liv og død (....)" - kan selvsagt være et mareritt for mange å tenke på. Eller det kan være en befrielse å tenke på. Men for oss her og nå, så har det ikke noe å si i det hele tatt... Det er uansett her og nå som gjelder... Det som eventuelt kommer etterpå, det får vi ta når den tiden eventuelt kommer. :)

 

Folk som tror at det etter døden aldri i evighet er noe mer, kan muligens sammenliknes med personer som trodde jorda var flat, og som trodde at dersom man gikk langt nok, så ville man komme til et stup (verdens ende), og der endte verdenen - mens sannheten var at jorda er og var rund, og at dersom man gikk/går lenge nok i en rettning, så ville man kommet dit man startet... Da vil enden være der begynnelsen er, og begynnelsen være der enden er. =P

 

Noe annet. Jeg er ikke det minste redd for døden. Eneste jeg tenker på om jeg skulle dø er hvordan personer i livet mitt ville ha det.. Noen ganger "gleder" jeg meg til å få vite hva som skjer etter døden. Er dette normalt?

Tja, jeg vet ikke. Men jeg "gleder meg ikke til jeg dør", men jeg frykter så absolutt ikke døden heller... Det livet vil bli ganske likt dette livet vil jeg tro.. Men det kan jo hende at verdenen er så utviklet da at vi kan kalle det for "paradis"... :p

Endret av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...