Gå til innhold

MIST Economy Singel Rad


Anbefalte innlegg

Ang. fargen, så er det helt korrekt at svartfargen faktisk gjør at radiatoren gir fra seg varme raskere. Grunnen til at f.eks. radiatorer som brukes til oppvarming av hus er malt hvite er at det begrenser strålevarmen. Radiatorsystemer er stort sett seriekoplet, så det hadde vært kjipt om all varmen i vannet ble «brukt opp» av de første radiatorene i serien.

 

Dette kan jo lett oversettes til vannkjøling. En svart radiator vil helt sikkert gi fra seg mer varme enn en lakkert i en annen farge, og radiatorer befinner seg jo stort sett inne i kabinettet, så den vil jo ikke absorbere mye energi fra lys. Derimot er det sikkert en del strålevarme generert inne i et kabinett som radiatoren vil absorbere. På den andre siden, så er vel lakk isolerende, så om det er noen særlig vinning involvert i å lakkere radiatoren svart vet jeg ikke.

 

Når det gjelder valg av farge på radiatorer i hus, har nok det helt andre grunner enn det du nevner her. Fargen på et objekt har innvirkning på hvor mye objektet tar til seg varme fra lysstråler, av den grunn at hver "farge" har forskjellig energi. Hvitt lys består av alle fargene, et hvitt objekt vil oppfattes som hvitt fordi det er nettopp de reflekterte strålene øyet vårt oppfatter. Ergo vil en hvitlakkert bil bli forholdsvis mye mindre oppvarmet av sola enn en svart eller rød bil vil bli. Jeg nevner rød fordi det er den fargen med minst energi, og en rød og en svart bil blir omtrent like varm i sola.

 

Om fargevalg har noe å si for en radiator montert inne it et PC-kabinett, stiller jeg meg svært tvilende til. Her tror jeg at materialets varmeledningsevne er mye viktigere, og med mindre denne lakken leder varme bedre enn materialet radiatoren er laget av, ville det vært bedre å kutte ut lakken.

Endret av AO-Edhunter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Absorbasjon og ustråling av strålevarme har samme fysiske egenskaper når det gjelder farge, så en ting som absorberer bra stråler også bra. Og ja, det er en av grunnene til man maler radiatorer hvite (i tillegg til at malingen/lakken også hjelper på å gjøre det samme som fargen).

 

Om fargevalg har noe å si for en radiator montert inne it et PC-kabinett, stiller jeg meg svært tvilende til. Her tror jeg at materialets varmeledningsevne er mye viktigere, og med mindre denne lakken leder varme bedre enn materialet radiatoren er laget av, ville det vært bedre å kutte ut lakken.

 

Det er vel ganske nøyaktig det samme alle andre kom frem til.

Lenke til kommentar
Absorbasjon og ustråling av strålevarme har samme fysiske egenskaper når det gjelder farge, så en ting som absorberer bra stråler også bra. Og ja, det er en av grunnene til man maler radiatorer hvite (i tillegg til at malingen/lakken også hjelper på å gjøre det samme som fargen).

 

Er dette noe du vet helt sikkert? Jeg skal ikke påberope meg å være noen ekspert, men hvis dette er riktig så burde man jo heller male radiatorer svarte og heller minske størrelsen, og dermed spare inn på mengden vann i sirkulasjon. For det er jo varme disse radiatorene er ment å avgi.

 

Et lite tankeeksperiment helt på slutten:

Du er i et rom helt uten lys. I det samme rommet er det montert to panelovner på 500W hver. En er svart, den andre er hvit. Vil den ene oppleves som varmere enn den andre, eventuelt hvorfor?

Lenke til kommentar
Ang. fargen, så er det helt korrekt at svartfargen faktisk gjør at radiatoren gir fra seg varme raskere.

Når det gjelder varmestråling har fargen svært liten betydning, overflatebeskaffenheten er derimot viktig. En blank overflate reflekterer varmestråling (jfr. varmereflektorer, innsiden på thermoser etc.), med andre ord de avgir/opptar mindre strålevarme. En matt overflate avgir/opptar mere strålevarme.

 

Tabeller over emissivitetsfaktorer kan man google opp http://www.google.co.uk/search?hl=en&q=Emissivity Verdier nær 1 betyr at strålevarme opptas/avgis lett, verdier nær 0 betyr at mesteparten reflekteres.

 

Skal en radiator avgi strålevarme bør overflaten helst være matt og det må være mottakere i nærheten som også har matt overflate. Blankt stål/kobber/aluminium duger ikke. Dog, i denne sammenheng så spiller det nesten ingen rolle uansett siden temperaturforskjellene til omgivelsene er små og radiatorene har forsert luftkjøling.

 

I andre sammenheng kan overflaten ha betydning. Søk rundt på nettet og dere vil helst sikkert finne folk som har utstyrt bilene med forkrommede radiatorer, manifolder etc. og får så problemer med overoppheting under stillstand (køkjøring etc.).

 

Dette med emissivitetsfaktorer er også viktig å forstå hvis man skal bruke infrarøde termometre. De er for eksempel veldig dårlig egnet til å måle temperaturer på blanke gjenstander. Stiller du deg foran et utespeil en kald vinterdag og måler der pannen din reflekteres i speilet så vil du i hovedsak måle temperaturen på pannen din, ikke temperaturen på selve speilet. Samme gjelder når hardware-sites skal måle temperaturen på blanke komponenter inne i kabinettet :-)

 

Malingen som benyttes på radiatorene er varmeledende og hensikten er å forbedre kontakten mellom rør og kjølefinner (mao samme funksjon som termisk pasta).

 

--

Microplex Norge AS

Hans Petter Faale

Lenke til kommentar

Viktig å påpeke at jeg snakker om radiatorer her som i radiatorer brukt i varmesystemer i eldre bygg, og ikke i biler/PC-systemer.

 

Er dette noe du vet helt sikkert?

 

Fysikken i det er jeg sikker på, men virkningsgraden og om det er den største årsaken er noe jeg leste på et fysikkforum for ganske lenge siden. Det kan godt hende at de tok feil på at det er hovedårsaken til at de er hvite (tok en kjapp googling nå, og får mye «myte» opp her), men hvite radiatorer overfører generelt sett mindre energi i form av stråling enn svarte. Spørsmålet er om det egentlig er signifikant (siden overføringen av energi ikke bare er snakk om stråling, og heller ikke bare snakk om farge, som Hans Petter sier). I de fleste andre radiatorer så er det jo snakk om et viftesystem i tillegg, det er det ikke i tradisjonelle hus-radiatorer, der står luften stort sett stille.

 

Når det gjelder varmestråling har fargen svært liten betydning

 

Vil ikke det være både og? Blank/matt er selvfølgelig en ting, men om vi f.eks. snakker om to matte farger, hvorav den ene er svart og den andre hvit, så vil hvit reflektere (og avgi) mer enn svart (selv om dette kun er i de synlige spektrum, og materialet i seg selv er mer viktig) Da uten å faktorere inn at det er et potensielt isolerende lag utenpå selve materialet her.

 

Jeg synes det høres ganske sannsynlig ut at gamle radiatorer ble malt med hvit maling som fungerte isolerende fordi de ville ha et jevnere uttak av energi per radiator. Om nødvendigvis hvitfargen var veldig sentral kan vi vel kanskje like gjerne legge fra oss, men at det var en grunn til at de malte de, og at det fortsatt er et eller annet logisk i det ser jeg absolutt ikke bort i fra.

 

hvis dette er riktig så burde man jo heller male radiatorer svarte og heller minske størrelsen, og dermed spare inn på mengden vann i sirkulasjon. For det er jo varme disse radiatorene er ment å avgi.

 

Mengden vann i sirkulasjon, er det egentlig et problem så lenge hele oppvarmingsprosessen foregår lokalt i mer eller mindre samme fysiske system? Vil anta at det er mer fordelaktig med en stor, relativt varm sak enn en veldig liten og mer varm sak - om det i det hele tatt er sammenlignbart (jeg tipper størrelse og overflate har mye mer å si enn noe annet).

 

Bla bla. Dette ble jo egentlig bare krøll, men om det finnes noen der ute som gidder å interessere seg, så værsågod.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Vil ikke det være både og?

Du finner en tabell over emissivitetsfaktorer her

http://www.omega.com/literature/transactio...missivityb.html

 

Ser du på "Paints, oil" så ser du at hvit faktisk har høyere emissivitetsfaktor enn sort.

 

Blank/matt er selvfølgelig en ting, men om vi f.eks. snakker om to matte farger, hvorav den ene er svart og den andre hvit, så vil hvit reflektere (og avgi) mer enn svart (selv om dette kun er i de synlige spektrum,

Det at en gjenstand er hvit (reflekterer lys i det synlige spektrum) betyr ikke at den også reflekter i det infrarøde spektrum og det er tross alt i det infrarøde spektrum, som er usynlig for oss, at varmestrålingen ved normale temperaturer skjer.

 

Hvordan "ser" så den infrarøde strålingen de forskjellige fargene i forhold til en blackbody? I følge tabellen så ser alle farger ganske mørke ut (= nesten samme emissivitetsfaktorer).

 

Jeg synes det høres ganske sannsynlig ut at gamle radiatorer ble malt med hvit maling som fungerte isolerende fordi de ville ha et jevnere uttak av energi per radiator.

Boligradiatorene jeg har sett er nesten alltid elfenbenshvite/grå/kremgule, en grei farge som glir ubemerket inn i de fleste miljøer. Omtrent som PC kabinetter for 10 år siden, alle var beige :)

 

--

Microplex Norge AS

Hans Petter Faale

Lenke til kommentar
Har selv vannkjøling, men synes vannkjøling har blitt har presset de siste årene, hvor mye bedre er denne enn en Scythe Ninja eller tilsvarende ribbe med samme vifte? Synes ofte disse småsettene ikke gir så nevneverdig mye bedre ytelse enn et godt luftbasert sett.

Målt i en testbenk med fri tilgang til friskluft fra alle kanter er ikke forskjellen nødvendigvis så stor, men montert inne i kabinettet har nok i praksis vannkjøling fordeler som gjør at temperaturforskjellen i forhold til luftkjøler blir større.

 

a) Radiator m/vifte bidrar med å pumpe luft inn eller ut av kabinettet.

 

b) Hvis radiatorviften blåser luften ut så transporteres varmen direkte til utsiden av kabinettet.

 

c) Radiator m/vifte kan plasseres vekk fra PSU så den ikke konkurrerer med PSU om kjøleluften.

 

d) En luftkjøler kan lett bli stående å arbeide i et område med dårlig luftutskiftning.

 

e) Med vannkjøling er det i mange tilfelle lettere å få til en god luftflyt gjennom kabinettet.

 

f) Vekten er lavere. En topp heatpipe basert kjøler veier gjerne 600-700 gram eller mer, en vannblokk veier godt under halvparten.

 

g) Enkelt (og forholdsvis rimlig) å ekspandere med en vannblokk til kjøling av skjermkortet også.

 

h) Rimlig å oppgradere til ny sokkeltype da alt annet enn vannblokk(ene) kan beholdes.

 

--

Microplex Norge AS

Hans Petter Faale

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Kjøpte dette settet fra Microplex i mai i år. Fungerte glimrende, og "all" støy forsvant. Men etter ca tre uker var det over. Da stoppet vannpumpen/tanken. Eller det var egentelig ikke den som stoppet heller, men den stoppet hele maskinen. Virker som pumpen kortslutter PSU'en i maskinen. Har testet pumpen på en egen PSU, og det skjer det samme.

 

Vil vel ikke anbefalle dette settet umiddelbart, da det ikke holdt en måned en gang for min del.

 

Kan dessverre ikke si meg kjempefornøyd med Microplex i etterkant heller. Pumpen ble sendt i retur, men jeg har enda ikke hørt noen i etterkant. Det har nå gått to uker, og jeg har enda ikke fått noe godt svar på når jeg kan vente meg en ny/reparert pumpe. Jeg har sendt forespørsler på mail, og snakket med de på telefon. Fremdeles like klok. De kan ikke engang fortelle meg om de har mottatt pumpen.

 

Dette holder til karakteren stryk på service for Microplex...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

STYR UNNA

 

Hold deg langt unna dette settet.

Pumpen/tanken holder ikke mål. I dag streiket min andre tank siden mai. CPU'en var varm som aldri før. Håper bare at den ikke har gått dukken.

 

Pumpen stopper bare uten noen form for forvarsel. Ganske skumle greier. I tillegg har denne pumpen lekket vann. Og det er ikke fra noen av koplingene, men fra selve tanken.

 

Det er sjelden jeg opplever så dårlig kvalitet fra en "anerkjent" leverandør.

 

Så igjen. STYR UNNA dette settet. Det vil i verste fall ta knekken på CPU +++

 

Skammelig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

De gode nyhetene er at Microplex rydder opp. Det er i alle fall ikke noe å si på. De har brukt litt lang tid, men det får gå. Tanken med pumpe byttes i en annen løsning. Det er helt ok for meg. Det er fremdeles en annbefaling å finne en annen løsnign for vannkjøling enn dette settet. Det er nok for puslete for den oppgaven det skal gjøre. Får håpe at det kommer en bedre løsning snart.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

da er vi 2...eller flere som har samme problemet med dette settet. dvs. det er vannpumpa/tanken som er problemet her. blokkene er fin fine, men jeg har også fått samme problemet.. 2 ganger nå. pumpa stoppa sånn helt uten videre. sjekka med en annen strømforsyning, og det viser seg at hele driten har kortslutta. det virker som om tettinga mellom tank/pumpe ikke er no videre, bra. sente en mail til netshop/micrplex i kveld. vil ha igjen en løsning der tanken er laangt unna elektronikk. vann + volt= vææææ.

får se hva netshop sier nå. på bildet ser dere min "lille" :new_woot:

post-35991-1219790372_thumb.jpg

 

jeg har snakka med netshop nå som solgte dette settet, og det hørtes ut som om de var klar over feilen. Det som jeg trenger hjelp til nå er å finne en løsning der vanntank / pumpe er adskilt og som passer inn i mitt Lian-Li pc-A10b kabinett. forslag mottas :yes:

Endret av knut ivar berg
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 2 måneder senere...

Hei mikkel 10,

Desverre så leverer de fortsatt den samme pumpen...

Kjøpte den for 3 måneder siden og har allerede fått 3 nye pumper, den første stoppet plutselig, noe som førte til veldig høy CPU temp.:eek:, den andre hadde lekkasje (skummelt :scared:) og den tredje går, men bråker for mye og har sprekk i plastikken :mad:

Skal kjøpe noe sånt: http://www.performance-pcs.com/catalog/ind...16789b37a395196

Det ser ut til å være bedre kvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...