Gå til innhold

Hva var før Windows 1.0 ?


Anbefalte innlegg

Min pappa "eide" (kastet) en datamaskin.

Han tror han kjøpte maskinen i 1986.

Windows 1.0 kom ut i 1985 ?

 

 

Jeg husker at jeg måtte bruke 2 disketter for og starte opp maskinen (tror de var blå og grønn). Tror ikke det var harddisk på maskinen. Men ettervert oppgraderte fattern til en 2 megabyte harddisk til 2000 kroner..

 

Det er i alle fall ikke Windows 1.0 siden jeg har sett reklamen av det på youtube.

 

Dette nærmer seg, men det er heller ikke dette:

Det må ha vært gammlere...

 

 

I påsken skal jeg hjem, og kan da kikke på navnene til diskettene. Men som jeg husket er det forferdelig mange av de.

Fatern sier at det var OS'et som skulle bli windows...

 

PS: Noen som husker navnet på et spill der man måtte sperre figurer som så ut som H'er? Ved og presse ting og spise andre ting ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før måtte man klare seg med bios/dos.

Men de fleste private og mange firmaer holdt seg til Commodore i gamledager.

Workbench erstattet dos. Men de uten harddisk var mest avhenga av kickstart.

 

Så i "gamledager" brukte man kommandoer som f.eks dir, rename, cd. Nå trykker man på ikoner og slipper inntastingene.

Lenke til kommentar

Hva mener du? Allerede på 70-tallet utviklet de operativsystemer som fungerte uavhengig av BIOS-kretsen. UNIX er jo et eksempel på et slikt gammelt, men velkjent system fra 70-tallet. :)

MS-DOS er jo et annet kjent system fra 1981. Windows-serien helt opp til Windows ME bygget på MS-DOS, men Windows-versjonene før Windows 95 var i hovedsak bare et shell eller brukergrensesnitt til MS-DOS som fungerte mer som et program enn et operativsystem.

Lenke til kommentar
Jeg mener designet som bois og dos har. Det fantes vel egne programmer der som ikke var dos og bios men som var i stil med det.

 

Det var sikkert den tid det kun var grønn og mørk skjerm det vel?

Det må ha vært kjedelig og mer tidskrevende uten operativsystem.

 

Jeg er glad vi slipper å laste inn spill med kasettspiller. Jeg elsket å vente en halvtime, også kom meldingen om loading error :p

Lenke til kommentar

Det er ikke OS/2 siden det ikke ligner i det hele tatt.

 

Det var et slags paint program. Men den klokken husker jeg ikke noe av...

 

Måtte bruke 2 disketter når man skulle starte PC-en.

Skal hjem i morgen og i løpet av noen dager får jeg sikkert skjekka ut hvilket OS det er.

 

Tror ikke jeg trengte og bruke kommandoer. Bare når man startet noe. Seff...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...