Gå til innhold

Jobb i spillbutikk - Hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er en 18 år gammel kar som snart er ferdig med videregående. Har tatt en beslutning på å utsette studiene et år for å jobbe og tjene opp litt startkappital. Lurer på å prøve meg på å få en jobb i en spillbutikk, type Game eller Eb Games. Da kan jeg drive med noe jeg liker samt tjene til salt på maten.

Det jeg lurer på er om det er "mulig" å få seg en jobb i en av disse butikkene i Oslo. Eller er dette dødt løp grunnet enorm pågang og konkuranse? Kompetansen skulle det vel ikke være noe å si på :!:

Er det noen her som har erfaringer med dette, kanskje litt intern viten fra en som jobber i en slik butikk?

Håper på svar, kan ikke gå et år å henge ...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det holder i hvert fall ikke å bare være interessert i spill.

Man skal tross alt være selger og kundebehandler i tillegg, så da gjelder det å kunne yte service og være oppmerksom overfor kunden.

Mange spillbutikker sliter med ansatte som er alt for opplukt i sin egen lille verden, og jeg går som regel alltid misfornøyd fra møter med denne bransjen. Her finnes det mange amatører.

Tenk at det er kunden du er der for, ikke for din egen spillinteresse sin del.

Skrevet

jupp, viktigste er nok å være serviceinnstilt. spillbutikker er gjerne ikke så veldig store, så viktig og ta seg tid til hver enkelt kunde. Hilse på de når de kommer inn døra, spørre om de trenger hjelp ect. Også viktig og ikke så sperra inne bak en disk, vær ute i butikken med kunden.

spillinteresse er selvfølgelig grunnleggene for å kunne svare på spørsmål om spill. viktig da og kanskje lære seg om det generelle/main streeme og ikke bare det man liker selv:)

Det er utrolig moro og jobbe i spillbutikk og det kan lett anbefales:)

Skrevet

Tydligvis noen av dere som allerede jobber i butikk. Hvordan fikk dere jobben? Bare leverte en søknad på stedet, eller undersøkte dere etterspøselen først?

Skrevet

Ble headhuntet selv, det er viktig å være hyggelig mot kunder, å kunne svare på spørsmålene deres, selvom de innimellom er rare og uforståelige (type polakker som skal ha vietnamesisk språk på en Nokia N95.). Ellers gjelder det samme som for alle andre serviceyrker, ha peil, vær hyggelig og yt kundeservice! Så vidt jeg vet er det vel ikke noe vanskeligere å få jobb i spillbutikk enn noen andre steder? Er det ledig, er jo alle søkere like aktuelle, så lenge de har den nødvendige kompetansen! :)

Skrevet

I service og butikkyrker er det oftere viktigere å få en person med en gitt personlighet, framfor en "nerdete" og innadvendt person som har faglig kunnskap. Kunnskap er noe man kan lære seg, mens det er en smule vanskeligere å lære seg og være utadvendt og serviceinnstilt

Skrevet (endret)
I service og butikkyrker er det oftere viktigere å få en person med en gitt personlighet, framfor en "nerdete" og innadvendt person som har faglig kunnskap. Kunnskap er noe man kan lære seg, mens det er en smule vanskeligere å lære seg og være utadvendt og serviceinnstilt

Er dog ikke alle som klarer å ta til seg denne "kunnskapen", men som står der som noen nek og ikke forstår hva man spør om.

Vet om noen sjapper der de aldri sier et pip når man kommer inn døra, de sitter bare bak kassa og later som ingenting. Har heller aldri kjøpt noe der :)

Endret av Bjohansen
Skrevet

Gjør som alltid anbefales. Skriv en kick ass søknadd, legg med fine vedlegg hvis du har, gå dit du vil jobbe og spør etter daglig leder. Si at du vil jobbe der, og gi han søknadden med et smil. Da har du mye større sjans enn bare å sende mail.

- Det krever litt gøtts, og det er derfor det er bedre.

Skrevet
Gjør som alltid anbefales. Skriv en kick ass søknadd, legg med fine vedlegg hvis du har, gå dit du vil jobbe og spør etter daglig leder. Si at du vil jobbe der, og gi han søknadden med et smil. Da har du mye større sjans enn bare å sende mail.

Hør på denne mannen. Brenner du virkelig for å få jobb på et spesifikt sted, så bør du gjøre det lille ekstra og møte opp der ansikt til ansikt. Husk at hvis du skal levere søknaden selv, så kan det være greit å kle seg litt ordentlig, det og et smil som sagt ovenfor, vil gjøre et godt inntrykk. Be confident and don't forget to shake hands!

Skrevet

Takk for mange gode svar. Å søke jobb er jeg i og for seg kjent med fra før, så det er ikke noe problem. Det jeg egentlig lurer på er om jeg vil komme i en situasjon hvor jeg leverer en søknad til sjefen personlig, hvorpå alle ansatte i butikken bare ler og rister på hodet. Altså at slike jobber, grunnet det lille antallet, er så populære og oversøkte at det er umulig å få noe jobb.

Litt på samme måte som å komme en måned etter bilettsalget har startet for Led Zeppelin-reunionen, med tro på at en skal få en bilett.

Skrevet
Takk for mange gode svar. Å søke jobb er jeg i og for seg kjent med fra før, så det er ikke noe problem. Det jeg egentlig lurer på er om jeg vil komme i en situasjon hvor jeg leverer en søknad til sjefen personlig, hvorpå alle ansatte i butikken bare ler og rister på hodet. Altså at slike jobber, grunnet det lille antallet, er så populære og oversøkte at det er umulig å få noe jobb.

Litt på samme måte som å komme en måned etter bilettsalget har startet for Led Zeppelin-reunionen, med tro på at en skal få en bilett.

Dra på forskjellige butikker og prøv da vel, skader jo ikke å prøve. Uansett, lykke til! :thumbup:

Skrevet (endret)

Beste måten å få jobb på er å ha et nettverk av folk du kan bruke, har hjulpet meg mye.

Kjenner du noen på arbeidsplassen så be personen anbefale deg til sjefen.

[min erfaring]I slike jobber er det lett å legge igjen lønna på arbeidsplassen[/min erfaring] :p

Jeg fikk jobb i bransjen via og være snill gutt.

Det funker overasskende bra.

Hjelper å være bekjent av sjefen også :)

Endret av PantZman
Skrevet

Få jobb i spillbutikk er vel samme som å få seg jobb på en matbutikk, på shell etc. Bare gå inn, spør sjefen fint, så får du jobben om de trenger.

Gjerne legg til at du vet en god del om spill osv. Søknad trenger du vel egentlig ikke om du spør personlig :)

Skrevet

Kan råde deg til å ikke legge på "mange fine innlegg". Bruttern er selv daglig leder, og han får konstant CVer der folk skryter seg selv oppi skyene, selvom de egentlig ikke kan en dritt.

Aldri skriv noe du ikke kan forsvare, for da er det rett ut innen kort tid.

Skrevet (endret)

- Ved mange fine VEDlegg mener jeg et vitnemål (hvis det ikke er råttent et), gode attester fra tidligere jobber, referanser osv. HVIS man har noen. Man skal selvfølgelig ikke dikte opp egne.

Endret av ak50224
Skrevet

jeg ble også "headhunted" riktig nok av en jeg hadde jobbet med på elkjøp tidligere. Jobbet som spillansvarlig der så har grei erfaring som selger og kundebehandler. Det skader heller ikke at jeg digger spill:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...