Gå til innhold

Vil til GSV, men fryser lett.


Anbefalte innlegg

Jeg har fått brev om planlagt innkalling til garden. Nå er det ikke akkurat slik at jeg har så lyst til å dra i militære, men hvis jeg først skal, ønsker jeg en førstegangstjeneste som er krevende, utfordrende og som kan få meg i best mulig fysisk form.

 

Jeg har tenkt på om jeg skal skifte til GSV, men jeg har det problemet at jeg fryser lett.

Vil dette bli et stort problem for meg hvis jeg melder meg inn i GSV? Er det mulig å kle seg bra mot kulden uten at man får mye ekstra å bære?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har fått brev om planlagt innkalling til garden. Nå er det ikke akkurat slik at jeg har så lyst til å dra i militære, men hvis jeg først skal, ønsker jeg en førstegangstjeneste som er krevende, utfordrende og som kan få meg i best mulig fysisk form.

 

Jeg har tenkt på om jeg skal skifte til GSV, men jeg har det problemet at jeg fryser lett.

Vil dette bli et stort problem for meg hvis jeg melder meg inn i GSV? Er det mulig å kle seg bra mot kulden uten at man får mye ekstra å bære?

 

Ikke frykt din fiende, ta imot den med åpne armer og dere vil være frender fra den dag av :)

Lenke til kommentar
Jeg har fått brev om planlagt innkalling til garden. Nå er det ikke akkurat slik at jeg har så lyst til å dra i militære, men hvis jeg først skal, ønsker jeg en førstegangstjeneste som er krevende, utfordrende og som kan få meg i best mulig fysisk form.

 

Jeg har tenkt på om jeg skal skifte til GSV, men jeg har det problemet at jeg fryser lett.

Vil dette bli et stort problem for meg hvis jeg melder meg inn i GSV? Er det mulig å kle seg bra mot kulden uten at man får mye ekstra å bære?

 

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men opp i nord så er det hovedsaklig tørt og kaldt, ikke vått og kaldt.

Så lenge det er tørt å kaldt så er det ikke noe problem å kle seg sånn at man ikke fryser.

Det er verre hvis man er en plass det er varmere, men som har høyere luftfuktighet.

Lenke til kommentar

du blir vel vant til å være mye ute, og kle seg etter forholdene.

jeg har aldri hatt store problemer tidligere med at jeg fryser lett, men etter en stund hadde jeg ingen betenkligheter med å sove en times tid ute i kulden mens vi ventet på bussen etter en hard dag.

og under øvelser og slikt, så har man uansett med seg klær for alle anledninger, altså kan man kle godt på seg når man er ute, men erfaringen min tilsier ihvertfall at det er såpass mye fysisk aktivitet om dagen at man ikke trenger å kle seg veldig godt, på den værste øvelsen jeg var på(-20 grader og nesten snøstorm), så brukte jeg stort sett bare jakke og ingenting innenfor.

dy får også ett lite kurs i hvordan du skal kle på deg for å holde varmen og utnytte den varmen kroppen lager, det teller ganske mye hvordan du kler på deg også.

Lenke til kommentar
Jeg har fått brev om planlagt innkalling til garden. Nå er det ikke akkurat slik at jeg har så lyst til å dra i militære, men hvis jeg først skal, ønsker jeg en førstegangstjeneste som er krevende, utfordrende og som kan få meg i best mulig fysisk form.

 

Jeg har tenkt på om jeg skal skifte til GSV, men jeg har det problemet at jeg fryser lett.

Vil dette bli et stort problem for meg hvis jeg melder meg inn i GSV? Er det mulig å kle seg bra mot kulden uten at man får mye ekstra å bære?

 

Frysing blir det nok uansett, men om du tar tak, og orker å skifte undertøy i snøstorm osv, er det mange grep man kan ta for å unngå nedkjøling. Fryser lett selv, men det gikk fint, og som HV-I Bjørn West(?) er inne på, så er kulden en helt annen der oppe. Stort sett tørt og fint.

Lenke til kommentar

Man får god opplæring i hvordan man regulerer antrekk og man blir fort vant til kulden. Sleit litt med lite utlevert PBU, men når det kom på plass var det bra.. Husker jeg frøys som ett helvete i sivileklær på innrykket, men etter utlevert OP klær, div. ullfrotte'er og fotposer, gikk det mye bedre.. Frøs en del på skytebanen, men litt må man vel lide..

Lenke til kommentar

Klærne som vernepliktige får utdelt er utdaterte. Var selv i Garden og alle de yrkesmilitære som var våre sjefer hadde et lass med egetkomponert tøy under det ytre som også nettopp de vernepliktige fikk utdelt. Det er som om det er ment at man skal fryse.

 

Garden får deg i form. Garden er krevende og gir deg utfordringer. Ila. den værste vinterøvelsen jeg var med på i Garden ble det mildt sagt veldig kalt:

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article577343.ece

 

Tør ikke tenke på hvor kaldt det eventuelt kan bli oppi GSV...

Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig i at klærne er utdaterte. Hvis man bruker de riktig går det oftest bra.

 

Ang. den øvelsen i -25, det er ikke kun antall minusgrader det oftest står på, men andre værforhold kombinert med kulde. På vår kaldeste øvelse på gsv, det var alenedøgn på overlevelsen og -35, uten sovepose/jervenduk, var det kun en som fikk "begynnende frostskader" slik dere fikk på den garde-øvelsen. Dette var i mørketiden, og det var aldri over -20 på dagtid, kaldere om natta.

 

Den verste øvelsen på gsv de siste årene var da de hadde to døgn med øsende regn, slik at alt og alle var klissvåte, før det slo om til sprengkulde. De målte faktisk -42 på overlevelsen. Da er det for alvor kaldt, og lite annet man kan gjøre enn å holde liv i bålet.

 

Klimaet i øst-finnmark gjør også sitt til at -25 i oslo er noe helt annet enn der oppe. Nesten ikke sammenlignbart. Prøvde -18 og fuktig vind i oslo sentrum en gang, og har alltid etter hatt en enorm respekt for uteliggere. F*** for kaldt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...