Gå til innhold

Jobbintervju med Statoilhydro


Anbefalte innlegg

Heisann! :)

 

Idag fikk jeg invitasjon av en ansatt i Statoilhydro om å møte på intervju i Bodø 14. Mars. Dette blir mitt første jobbintervju EVER, så akkurat nå koker det med sommerfugler i magen min.

 

Har lett en del på nettet om hvordan man burde oppføre seg på intervju ol.

Men er det noen her som har noen tips til meg ang. intervjuet? Er det noen andre som skal på samme intervju (var visstnok 6 stykker som skulle bli intervjuet den dagen)?

 

EDIT: Er om jobben som elektrikerlærling, litt viktig å få med det ;)

Endret av gromit190
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, for at akkurat du skal få jobben er du nødt til å skille deg ut på en positiv måte i forhold til de andre.

 

Kle deg skikkelig. Finn fram ei fin skjorte e.l. Fiks på sveisen så du ikke ser ut som en lasaron, så har du nok bedre sjanse en de fleste.

Lenke til kommentar

Ok, her er det du burde gjøre på et lærlingeintervju (etter min mening).

 

Husk at du skal nå på intervju. Det betyr at statoilhydro mener at du kan utføre jobben. Du skal nå overbevise dem om at du er en person som ville passet fint inn i statoilhydro

 

- Få fram at du er i stand til å jobbe selvstendig, men at du også kan jobbe i team.

- Vis dem at du er genuint interessert i jobben

- Gjør research på hva Statoil hydro driver med, og prøv å finn ting ved deres virksomhet som du lurer på. Spør om dette på intervjuet!

- Gransk deg selv og finn ut hva dine sterke sider er, fremhev disse! Vær også obs på dine litt mer negative sider, dette er det lurt å være ærlig om, er du ærlig og sier ting som de skal være teller dette bare positivt

- Spør deg selv hvorfor de bør ansette deg, dette spør de seg selv under intervjuet.

- Statoilhydro ejakulerer hvis de hører du bryr deg mye om HMS (helse miljø og sikkerhet) (hvis du i tillegg er utlending er du garantert jobb)

- Finn ut hvorfor du vil ha jobben, men husk å si svada som "jeg føler jeg kan utvikle meg her / HMS / mener statoilhydro er en bedrift som tar den ansatte på alvor bla bla bla".

- Si at du er veldig fleksibel mtp eventuell overtid og ekstra utkallelser.

- Si at du kan tenke deg å være hos dem så lenge du føler du utvikler deg, og kan stå inne for hva SH driver med

 

Ja dette + mye mer.

 

Lykke til

Lenke til kommentar

StatoilHydro har alltid en faglig del på jobbintervjuene dems, bare slik at du vet det. Du kan også få spørsmål om f.eks hva du synes om ett spesifikt bilde som henger i rommet o.l. Jeg har ikke vært på intervjue der selv, men fagspørsmålene skal være tålig overkommelige vist du har fulgt med i timene ;)

 

Mitt andre tips. Ikke pugg på svar før intervjuet. Da vil du bli alt for fokusert på hva du har øvd på før intervjuet og det vil virke falskt. Svar heller direkte, det finner jeg personelig mye lettere.

 

Les om firmaet og se hva de legger stort fokus på. De vil også mest sannsynelig spørre deg om hvorfor du velger dem. Les litt om hva statoilhydro tilbyr de ansatte og hva slags tilbud de har om videre utdanning o.l.

Endret av Vbrattla
Lenke til kommentar

Hjertelig takk for alle rådene turbz :D

 

Vbrattla; ja jeg hørt om det der. Tror nok det skal gå bra så lenge de spør om noe jeg har hatt om. Føler de kan sette meg litt fast når det kommer til sluttkontroll av anlegg. Selektivitetsmåling ol. men dette skal jeg få lærern min til å forklare meg nå i løpet av uken.

Endret av gromit190
Lenke til kommentar
Hjertelig takk for alle rådene turbz :D

 

Vbrattla; ja jeg hørt om det der. Tror nok det skal gå bra så lenge de spør om noe jeg har hatt om. Føler de kan sette meg litt fast når det kommer til sluttkontroll av anlegg. Selektivitetsmåling ol. men dette skal jeg få lærern min til å forklare meg nå i løpet av uken.

 

Husk at det er industri det er snakk om. Det som er relevant er sikkert din ferdighet når det kommer til å forstå og lese tegninger. Kan ta eksempel fra automatiker intervjuet; Kandidatene fikk en skissetegning og beskjeden om at anlegget hadde stoppet. De måtte da komme opp med de mest sannsynelige grunnene til driftstans.

Lenke til kommentar

Eg har vore på akkurat same intervju i SH, ein gang som elektrikarlærling og ein gang for fast jobb. Kan ta det faglege først, trur eg fekk tre spørsmål på lærlingintervjuet. Kva er viktig å tenke på ved montering av downlight i taket, kvifor er 30mA merkestraumen på dei fleste jordfeilvern og eitt til som eg har gløymd. Det var riktignok ikkje noko stor vekt på fagdelen, dei veit jo kva karakterar du har, ingen kjem til intervju utan å ha gode karakterar.

 

Få fram at du er interessert i å utvikle deg innan faget og ta utfordringar, i SH har du meget gode mogelegheiter til kursing og vidare utdanning. Som nevnt over, HMS, og det å følge prosedyrer er alfa og omega i SH. Du skal leite lenge for å finne ein arbeidsoperasjon som ikkje er godt forklart i ein prosedyre. Viktig å ta imot og gje kritikk, være åpen med sone kollegaer og bidra til eit godt arbeidsmiljø.

 

Dress er etter min meining litt i overkant, men ta på deg ei fin bukse og genser, ikkje noko hullete og stygt. "Dresskode: Pent".

 

Eg ville lagt meir vekt på forbereding av den generelle delen enn den faglege. Dei er ute etter oppegåande ungdom som er inspirert og arbeidslystne, men samtidig innstillt på å følge alle prosedyrer og retningslinjer innanfor jobben. Sidan sikkerhet er svært viktig innanfor elektrobransjen bør du kjenne til kva forskrifter som finnes og litt generelt om korleis me er beskytta mot t.d. elektrisk støt.

Lenke til kommentar

At ein må fjerne litt isolasjon og bruke kasser over for å la varmen få spre seg ut og ikkje varme direkte i isolasjonen sidan det kan føre til brann. I tillegg må ein tenke på at dersom det er snakk om eit tak med uisolert loft vil du fjerne ein del av ytterveggisolasjonen og det bør difor legges ekstra isolasjon over kassen for å unngå kondens. Med jordfeilbrytaren er det fordi 30mA er "grensa" for at ein straum kan være livsfarleg, sjølvsagt med visse forbehald.

 

Som du ser fekk eg to spørsmål som gjekk på sikkerhet, derfor er det viktig å være fokusert på det. ;)

 

Du kan sjøvlsagt få spørsmål om kva som helst.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Ok, her er det du burde gjøre på et lærlingeintervju (etter min mening).

 

Husk at du skal nå på intervju. Det betyr at statoilhydro mener at du kan utføre jobben. Du skal nå overbevise dem om at du er en person som ville passet fint inn i statoilhydro

 

- Få fram at du er i stand til å jobbe selvstendig, men at du også kan jobbe i team.

- Vis dem at du er genuint interessert i jobben

- Gjør research på hva Statoil hydro driver med, og prøv å finn ting ved deres virksomhet som du lurer på. Spør om dette på intervjuet!

- Gransk deg selv og finn ut hva dine sterke sider er, fremhev disse! Vær også obs på dine litt mer negative sider, dette er det lurt å være ærlig om, er du ærlig og sier ting som de skal være teller dette bare positivt

- Spør deg selv hvorfor de bør ansette deg, dette spør de seg selv under intervjuet.

- Statoilhydro ejakulerer hvis de hører du bryr deg mye om HMS (helse miljø og sikkerhet) (hvis du i tillegg er utlending er du garantert jobb)

- Finn ut hvorfor du vil ha jobben, men husk å si svada som "jeg føler jeg kan utvikle meg her / HMS / mener statoilhydro er en bedrift som tar den ansatte på alvor bla bla bla".

- Si at du er veldig fleksibel mtp eventuell overtid og ekstra utkallelser.

- Si at du kan tenke deg å være hos dem så lenge du føler du utvikler deg, og kan stå inne for hva SH driver med

 

Ja dette + mye mer.

 

Lykke til

 

 

 

 

Det der hadde kansje fungert for en person med arbeidserfaring.

Hvis en 18åring skulle på intervju om en lærlingplass hos meg og kommet med det svadaet du har nevnt, så hadde jeg ant ugler i mosen med en gang og vært skeptisk til ansettelse.

Lenke til kommentar
Ok, her er det du burde gjøre på et lærlingeintervju (etter min mening).

 

Husk at du skal nå på intervju. Det betyr at statoilhydro mener at du kan utføre jobben. Du skal nå overbevise dem om at du er en person som ville passet fint inn i statoilhydro

 

- Få fram at du er i stand til å jobbe selvstendig, men at du også kan jobbe i team.

- Vis dem at du er genuint interessert i jobben

- Gjør research på hva Statoil hydro driver med, og prøv å finn ting ved deres virksomhet som du lurer på. Spør om dette på intervjuet!

- Gransk deg selv og finn ut hva dine sterke sider er, fremhev disse! Vær også obs på dine litt mer negative sider, dette er det lurt å være ærlig om, er du ærlig og sier ting som de skal være teller dette bare positivt

- Spør deg selv hvorfor de bør ansette deg, dette spør de seg selv under intervjuet.

- Statoilhydro ejakulerer hvis de hører du bryr deg mye om HMS (helse miljø og sikkerhet) (hvis du i tillegg er utlending er du garantert jobb)

- Finn ut hvorfor du vil ha jobben, men husk å si svada som "jeg føler jeg kan utvikle meg her / HMS / mener statoilhydro er en bedrift som tar den ansatte på alvor bla bla bla".

- Si at du er veldig fleksibel mtp eventuell overtid og ekstra utkallelser.

- Si at du kan tenke deg å være hos dem så lenge du føler du utvikler deg, og kan stå inne for hva SH driver med

 

Ja dette + mye mer.

 

Lykke til

 

 

 

 

Det der hadde kansje fungert for en person med arbeidserfaring.

Hvis en 18åring skulle på intervju om en lærlingplass hos meg og kommet med det svadaet du har nevnt, så hadde jeg ant ugler i mosen med en gang og vært skeptisk til ansettelse.

 

Hva tenker du på da? HMS kanskje? Det er jo en vanlig misoppfattning blandt oss "eldre" av elever på VGS er totalt uinteressert i HMS. Mitt inntrykk er at dette står mye mer i senter i praktiske utdanninger idag enn før. Så at de synes det er bra at SH tar HMS på alvor er jo ikke utenkelig

Lenke til kommentar
Hva tenker du på da? HMS kanskje? Det er jo en vanlig misoppfattning blandt oss "eldre" av elever på VGS er totalt uinteressert i HMS. Mitt inntrykk er at dette står mye mer i senter i praktiske utdanninger idag enn før. Så at de synes det er bra at SH tar HMS på alvor er jo ikke utenkelig

 

Tenker helst på:

 

- Få fram at du er i stand til å jobbe selvstendig, men at du også kan jobbe i team.

Er jo begrenset erfaring han har med dette, så hvordan han kan vite det ville jeg lurt på.

 

- Si at du er veldig fleksibel mtp eventuell overtid og ekstra utkallelser.

Samme her. Noe kan ikke fordra overtid, mens andre har ingen problemer med det, vanskelig å vite uten å ha prøvd.

 

HMS står kansje mer i senter i skolen nå enn før er sikkert riktig, men ungdommer er ungdommer alikavel.

At det er ungdommer som står for størsteparten av hærverk, tulleskader, mobbing og annet er ikke til å se bort fra. Slik er vi og slik vil vi alltid være i den alderen, med mindre man er et sosialt avvik som bare sitter i et hjøre og koper.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei! ;)

 

Jeg har også fått innkalling til jobbintervju hos StatoilHydro, i Bergen den 07.04.08, angående lærlingplass i elektrikerfaget. Jeg er derfor veldig interressert i å få vite aktuelle spørsmål som kan dukke opp på intervjuet?

 

Jeg ønsker å få lærlingtiden offshore, og interressert i å vite om det er vanskeleg å komme offshore, og hva som avgjør om en kommer offshore eller blir plassert på landanlegg?

 

Viss det er jobbintervjuet som bestemmer hvor en blir stasjonert, så har jeg en del argument jeg kan nytte; jeg bor i en landsby et helt stykke fra de aktuelle landanleggene, og jeg ønsker å bo på hjemplassen min, samtidig som jeg er veldig interressert i å jobbe for StatoilHydro offshore og det er det jeg vil satse på i fremtiden.

 

Fint om det er noen som har flere argument for å få lærlingtiden på en offshore-installasjon.

 

Til gromit190

Hvordan gikk det med intervjuet ditt? Og hvordan var prosessen angående valg av lærlingsted (offshore /landanlegg)?

 

På forhånd tusen takk!

Lenke til kommentar

Intervjuet gikk veldig bra, tror jeg :)

Hadde ikke forventet at de skulle være så greie, var kjempelett og være åpen og ærlig. Jeg troddet det skulle være strengere folk som intervjuet meg og var derfor kjempenervøs før jeg møtte dem. Dette stemte ikke overhodet. Både Øivind B. og sensoren var kjempehyggelige folk :)

 

elektr0:

Gratulerer med innkalling til intervju :) Er dette første intervjuet ditt?

De vil at man skal fortelle om seg selv. Jeg fortalte om hvor jeg kom ifra, at jeg hadde bodd der så og si hele livet, at jeg vokste opp med begge foreldrene mine, at jeg hadde vokst opp på et gårdsbruk og lignende. Han spurte også om ting som f.eks. hadde jeg noengang angret på at jeg valgte elektro? Gikk det greit å bo på hybel? Hvilke fritidsinterreser jeg hadde. Om jeg røyker eller om jeg drikker alkohol. Han spørr som om han vil finne ut hvilken personlighet du har.

 

Ang. de fagmessige spørsmålene var det ikke vanskelige spørsmål overhodet. Han ene av de to som intervjuet meg (han var elektriker og automatiker på sokkel), fortalte en del om hvilke nettsystemer de bruker på sokkel og lignende. Han spurte meg et par små spørsmål etterhvert som han forklarte.

Spørsmålene:

Han spurte om hvilke nettsystemer som vi har.

Han tegnet opp et TN-anlegg hvor to datamaskiner var tilkoblet, den ene til L1-N og den andre til L2-N, også spurte han om det skjedde noe spesielt hvis plutselig N-lederen falt ut i skapet el.

Jeg tror det var de to konkrete spørsmålene han spurte.

Ganske enkle spørsmål, altså..

 

De kommer til å spørre deg om du vil på sokkel eller på landanlegg, ja. Bare si at du har mest lyst til å komme offshore, så skriver han det ned. Argumentet ditt kommer nok godt med det også.

 

Totalt får 16 søkere lærlingeplass. 11 på sokkel, og 5 på landanlegg.

 

 

Lykke til :)

Endret av gromit190
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...