Gå til innhold

Innkalt til Panserbataljonen med start januar 2009.


Anbefalte innlegg

Beklager for at jeg oppretter en ny tråd, men jeg fant faktisk ingen andre tråder om akkurat Panserbataljonen. Kanskje noe galt med søkefunksjonen?

 

Uansett, på brevet jeg fikk i dag sto det følgende: "Forsvaret har planlagt å kalle deg inn til 12 mnd førstgangstjeneste i Hæren ved Hærens styrker, Panserbataljonen med start januar 2009."

 

Jeg er ikke sikker på om jeg skal gå befalskolen eller førstegangstjenesten, jeg synes befalskolen høres litt spennende ut, men nå må jeg finne ut litt mer om Panserbataljonen og hva det går ut på. Så det hadde vært hyggelig om noen som har vært eller er der nå forteller litt om hva man gjør der osv. Jeg har lest litt på mil.no.

 

Kan også tilføye at det var litt kjedelig å ikke bli kalt inn i juli, men i januar. Er det mulig å få denne innkallelsen fremskyvet til juli eller?

Endret av RyanReynolds
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er ikke sikker på om jeg skal gå befalskolen eller førstegangstjenesten, jeg synes befalskolen høres litt spennende ut, men nå må jeg finne ut litt mer om Panserbataljonen og hva det går ut på. Så det hadde vært hyggelig om noen som har vært eller er der nå forteller litt om hva man gjør der osv. Jeg har lest litt på mil.no.

Dersom du bruker langt tid på å bestemme deg, foreslår jeg at du søker befalsskole uansett. Du binder deg ikke til dette før du har mottatt innkallelse, sendt svar på denne, møtt opp til opptaksprøver og fullført. Det var ihvertfall mange som møtte opp til vinteropptaket i UB som droppet ut før tom. fase 1 var ferdig. I tillegg går det fint an å ikke bestå opptaket ;)

 

Er det BS eller UB du tenker å søke forresten?

Lenke til kommentar
Er det BS eller UB du tenker å søke forresten?

 

BS, men så skal det sies at jeg vet svært lite om UB?

 

UB har måneder med teori før man sendes ut som UB-korporal og har 6 måneder praksis.

 

BS 1 år med teori, og 1 praksis år som sersjant med lønnstrinn 22 eller noe rundt det.

 

Det beste er å gå BS hvis du har planer om å jobbe i forsvaret, du stiller mye sterkere faglig en de som går UB.

Lenke til kommentar
Okei. :)

 

Ett år med teori i BS? Huff..

 

er ikke teori i den forstand at man sitter på ræv og leser, det er for det meste en praktisk utdanning.

Men man går grundigere gjennom enn man har tid til hvis man går UB.

 

Går man UB så må søke i ettertid hvis man vil jobbe som sersjant. med BS så er man garantert et år som sersjant, noe som gjør det enklere å få jobbe videre i forsvaret.

Lenke til kommentar
Kan også tilføye at det var litt kjedelig å ikke bli kalt inn i juli, men i januar. Er det mulig å få denne innkallelsen fremskyvet til juli eller?

Ring inn til Vernepliktsverket, eller noe, og hør! Hørt om flere som har fått byttet innrykksdato.

 

Da jeg ringte VPV fikk jeg beskjed om at Panser bare hadde innrykk i januar, og at jeg derfor eventuelt måtte inn et annet sted om jeg ønsket å fremskyve førstegangstjenesten. Ble overført til 2. bataljon, med innrykk i august 08 istedetfor, noe som passer meg mye bedre enn januar.

Lenke til kommentar

Jeg tipper de ler godt av hva vi egentlig ønsker. Hadde Jeger på første, grensevakt på andre, og 2. bataljon på tredje. Ble satt opp i Panserbataljonen (som bare har inntak i januar). Det var utelukket å vente et halvt år, men heldigvis fikk jeg byttet til 2. bataljonen i dag. 2. bataljonen er nesten full, før jeg fikk min plass der, var det kun fem plasser igjen. Det var også noen få ledige plasser på grensevakt, mens jeger var fult.

 

TIPS! Ikke sitt og lur for lenge hvis du ikke vil inn i januar. Ring 81555580 og prøv å få byttet!

Lenke til kommentar

Kom i panserbataljonen jeg også. Har ikke lyst til å miste 2 skoleår i det hele tatt. Er motivert til militæret, selv om jeg tviler det er så bra for en med masse allergier,bihuleproblemer og litt astma. Skal sende mail nå å spørre om bytting til 2. bataljon.

Lenke til kommentar
Kom i panserbataljonen jeg også. Har ikke lyst til å miste 2 skoleår i det hele tatt. Er motivert til militæret, selv om jeg tviler det er så bra for en med masse allergier,bihuleproblemer og litt astma. Skal sende mail nå å spørre om bytting til 2. bataljon.

 

Må vel gjøre det samme jeg også. Må bare finne ut om jeg skal søke på Befalsskolen eller ikke. :hmm:

Tror bare jeg søker om å bli byttet til 2. bataljon. Får sikkert ikke tid til så mye fotball når en går Befalsskolen.

Lenke til kommentar
Kom i panserbataljonen jeg også. Har ikke lyst til å miste 2 skoleår i det hele tatt. Er motivert til militæret, selv om jeg tviler det er så bra for en med masse allergier,bihuleproblemer og litt astma. Skal sende mail nå å spørre om bytting til 2. bataljon.

 

Hva er mailadressen?

bedre: tlf 03003 vpv så fikser de det.

Lenke til kommentar
Kom i panserbataljonen jeg også. Har ikke lyst til å miste 2 skoleår i det hele tatt. Er motivert til militæret, selv om jeg tviler det er så bra for en med masse allergier,bihuleproblemer og litt astma. Skal sende mail nå å spørre om bytting til 2. bataljon.

 

Hva er mailadressen?

bedre: tlf 03003 vpv så fikser de det.

 

Okei, takk!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er også innkalt til PBN i januar 2009 og må innrømme at jeg gleder meg veldig. Ringte VPV for å høre om man kunne bytte over til 2. bataljon, men der er det helt fult og ventelista er sprengt, så er nok ikke noe vits å prøve å få bytta.

 

Så.. er det noen her med erfaringer fra PBN? Har selv lyst til å være fotsoldat og regner da med at Stormesk 3 & 4 vil være mest aktuelle. Er det vanskelig og komme inn dit, og er det noen som har erfaringer fra noen av stormeskadronene.

 

Nå blir det deilig med en lang ferie med trening etter skolen før jeg skal opp til kalde indre troms.

Lenke til kommentar
Jeg er også innkalt til PBN i januar 2009 og må innrømme at jeg gleder meg veldig. Ringte VPV for å høre om man kunne bytte over til 2. bataljon, men der er det helt fult og ventelista er sprengt, så er nok ikke noe vits å prøve å få bytta.

 

Så.. er det noen her med erfaringer fra PBN? Har selv lyst til å være fotsoldat og regner da med at Stormesk 3 & 4 vil være mest aktuelle. Er det vanskelig og komme inn dit, og er det noen som har erfaringer fra noen av stormeskadronene.

 

Nå blir det deilig med en lang ferie med trening etter skolen før jeg skal opp til kalde indre troms.

 

 

De "intervjuer" deg på sessvollmoen, så bare si hvor du vil da (de stiller med representanter fra Stridsvognskvadronen, Kavaleri Eskadronen(ey!), og Storm Eskadronene).

 

Panserbataljonen er herlig digg! masse variasjon i hva du gjør, og litt tøft fysiskt arbeid (mye skyting med AG for de som liker dette, jeg kom inn i Kav-Esk altså patruljejegerne, noe som var kjempe stas! utrolig hyggelig og flinkt befal)

Og ikke minst! setermoen har beste maten i militæret! period!

Lenke til kommentar
Jeg er også innkalt til PBN i januar 2009 og må innrømme at jeg gleder meg veldig. Ringte VPV for å høre om man kunne bytte over til 2. bataljon, men der er det helt fult og ventelista er sprengt, så er nok ikke noe vits å prøve å få bytta.

 

Så.. er det noen her med erfaringer fra PBN? Har selv lyst til å være fotsoldat og regner da med at Stormesk 3 & 4 vil være mest aktuelle. Er det vanskelig og komme inn dit, og er det noen som har erfaringer fra noen av stormeskadronene.

 

Nå blir det deilig med en lang ferie med trening etter skolen før jeg skal opp til kalde indre troms.

 

 

De "intervjuer" deg på sessvollmoen, så bare si hvor du vil da (de stiller med representanter fra Stridsvognskvadronen, Kavaleri Eskadronen(ey!), og Storm Eskadronene).

 

Panserbataljonen er herlig digg! masse variasjon i hva du gjør, og litt tøft fysiskt arbeid (mye skyting med AG for de som liker dette, jeg kom inn i Kav-Esk altså patruljejegerne, noe som var kjempe stas! utrolig hyggelig og flinkt befal)

Og ikke minst! setermoen har beste maten i militæret! period!

 

 

Takk for info. Jeg har hørt mye bra om PBN og gleder meg veldig mye. Hvordan er det å være patruljejeger i forhold til stormer i stormsk. Noe av den samme utdanningen? Som sagt vil jeg gjerne være fotsoldat og jeg ønsker å bli trent opp til INTOP. Ønsker etter førstegangstjeneste å tjenestegjøre i utlandet. Hvilken eskadron vil du anbefale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...