Josefant Skrevet 1. mars 2008 Skrevet 1. mars 2008 (endret) 3 år gammel maskin begynner å få noe lav FPS'en i middels spill (WoW). Planen er å sette sammen en ny maskin, men etterhvert som utvelgelsesprosessen har gått fremover så har jeg begynt å vurdere å gjenbruke noen ytterst få deler. Linker til utstyr på prisguiden: - Delene jeg vil gjenbruke: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=67537 - Nytt utstyr jeg foreløpig har kommet frem til (mangler bl.a. Vista 64): https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=63865 - Utskiftede/gamle komponenter: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=67543 Det er flere ting jeg håper dere kan hjelpe meg å vurdere: - Nye deler (tilbakemeldinger på kvalitet, pris, ytelse, eventuelle kjente problemer, lydnivå, forslag til andre deler osv osv ønskes) - Gjenbruk (kabinett, power, skjermer) - Gamle komponenter (forslag på passende salgspris for alt sammen, eventuelt enkeltpriser): 900-1300? Greiest å få solgt det på QXL? Tar gjerne imot tilbakemeldinger både på enkeltkomponenter og på hele løsningen. Setter stor pris på alle vurderinger dere kommer med. Bruk Maskina skal brukes til spill og Age Of Conan er en viktig grunn til at maskina planlegges akkurat nå. Videre ser dere av eksisterende komponenter at jeg kjører dualscreen (1600x1200 og 1920x1200) og på skjerm 2 kjører jeg mange andre programmer mens jeg spiller (viktig grunn til at jeg ønsker Quad-Core), eksempler: TeamSpeak/Ventrilo, MSN, Steam, Firefox, diverse Adobe programmer og Media Player. Pris Har ingen spesiell totalpris å gå etter, men liker å kjøpe utstyr som er bra uten at det koster skjorta. Det vil si at jeg er åpen for gode argumenter for å bytte til dyrere komponenter. Overklokking Er aktuelt, men trolig ikke med én gang og ikke ekstremt. Ønsker altså en maskin som kan tåle litt overklokking, men dette er ikke veldig viktig. Disker Kan nevne at jeg ønsker å ha en sikker diskløsning, på grunn av lagring av bilder/dokumenter. Planla derfor å bruke 4 disker og teste ut RAID 0+1: høy ytelse og høy sikkerhet. Lydnivå/støy Det optimale (og umulige) er en bra spillmaskin som også er stille! ;-) Siden dette ikke er mulig så sikter jeg på en maskin som er så stille som det er praktisk mulig å få en god spillmaskin til å være, samtidig som det har en fornuftig pris. Ikke så viktig: Vurdering av verdi på gammelt utstyr Om noen har en formening om totalverdi (eventuelt verdi på enkeltkomponenter) av de gamle komponentene så hadde det vært flott med litt tilbakemeldinger! :-) (https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=67543) (Om noen vil kjøpe: Blir selvfølgelig ikke aktuelt å selge noe før nytt utstyr er på plass og installert. ) Har fått en tilbakemelding om at aktuell salgspris kan være 900-1300kr. Andre meninger om dette? Si ifra om det mangler noe informasjon. Veldig fint om dere ser problemer/feil/mangler med ny planlagt maskin! :-) Endret 3. mars 2008 av Josefant
LockBreaker Skrevet 1. mars 2008 Skrevet 1. mars 2008 Min vurdering av dine gamle deler som skal selges: 900-1300 kroner. Ikke mer enn det tror jeg, dessverre.
Josefant Skrevet 1. mars 2008 Forfatter Skrevet 1. mars 2008 Hadde ikke regnet med noe særlig mer. Er jo tross alt en grunn til at jeg vil bytte det ut også: passer ikke for nye spill ihvertfall. Passer nok godt for noen som har litt andre deler og vil sette sammen en maskin, eller erstatte noe enda eldre med noe som faktisk ikke er sååå ille til "normal" bruk.
Josefant Skrevet 2. mars 2008 Forfatter Skrevet 2. mars 2008 Har oppdatert med litt mer informasjon. Håper noen har lyst til å komme med tilbakemeldinger. Er jeg helt på villspor? Er utstyret ok? Burde noe vært byttet ut? osv osv. :-)
lain Skrevet 2. mars 2008 Skrevet 2. mars 2008 Ser egentlig veldig greit ut. Minne står ikke oppført på http://www.asus.com/999/download/products/1850/1850_10.pdf oversikten, men så lenge du ikke skal ha brikker i alle slots, burde det ikke være noe problem. Håper for din del at du har kontroll på kabinettets mål innvendig, så du har plass til Thermaltake Big Typhoon VX, da denne er "høy". Angående skjermkort, er det nok delte meninger for og mot 1gb versjonen, ut ifra testen til hw.no http://www.hardware.no/artikler/asus_gefor...gt_1_gb/48597/8 så har du lite igjen for det. Da det er snakk om en 2-300 spenn, er det ikke godt å si om det er verdt å gå for det ene eller andre, personlig ønske er vel kanskje hva som vil telle mest. PSU burde holde om du ikke skal ha inn noe mer enn hva du har satt opp, samme med kabinett og det andre du ønsker å ta vare på. Alt i alt ser jeg ikke sånn i utgangspunktet noen feil som står ut, men er sikkert noen som har litt bedre oversikt på ting enn meg her inne.
Josefant Skrevet 3. mars 2008 Forfatter Skrevet 3. mars 2008 RAM Minne står ikke oppført på http://www.asus.com/999/download/products/1850/1850_10.pdf oversikten, men så lenge du ikke skal ha brikker i alle slots, burde det ikke være noe problem. Hmm... Hadde egentlig planlagt minne i alle slots... 2 kits á 2x1GB. Kanskje gå for 2x2GB istedenfor? Noen som har forslag til annet minne jeg bør gå for? Kabinett, passer med cpu kjøler? Håper for din del at du har kontroll på kabinettets mål innvendig, så du har plass til Thermaltake Big Typhoon VX, da denne er "høy". Innvendige mål, hmmm, får kanskje måle litt. Eller kanskje noen kjenner kabinettet (link) og har gjort noen erfaringer? Skjermkort Angående skjermkort, er det nok delte meninger for og mot 1gb versjonen, ut ifra testen til hw.no http://www.hardware.no/artikler/asus_gefor...gt_1_gb/48597/8 så har du lite igjen for det. Da det er snakk om en 2-300 spenn, er det ikke godt å si om det er verdt å gå for det ene eller andre, personlig ønske er vel kanskje hva som vil telle mest. Ok, så 1GB blir litt overkill. Har lest om at 256MB er for lite og at ytelsen da går vesentlig ned. Skal jo også kjøre spillskjermen på 1920x1200 og "sideskjerm" på 1600x1200, regnet da med at minnebehovet ikke akkurat ble lavt... Ellers så har jeg også begynt å vurdere 8800GTS! (Kanskje heller 8800GTS 512MB enn 8800GT 1GB? ) Skulle gjerne hatt noen tilbakemeldinger på grafikkytelsen med såpass oppløsning og dualscreen. Hvor stor betydning har det egentlig med PCI Express / PCI Express 2? Også har jeg stort sett sett på Asus skjermkort... Er de greie?... Den jeg hadde satt opp: Asus GeForce 8800 GT 1 GB (link) PCI Express 2 ca 2100,- Om jeg går ned til 512MB, Asus og 8800GT: Asus GeForce 8800 GT (link) PCI Express ca 1700,- Hva med denne? Forskjellen er vel bare at denne er klokket opp og har raskere minne? Asus GeForce 8800 GT TOP (link) PCI Express ca 2000,- Denne er kanskje også aktuell. Hadde jeg enda visst litt mer om hvordan forskjellene på 8800GT og 8800GTS var på "mine" oppløsninger... Må lese mer! Asus EN8800GTS 512 MB (link) PCI Express 2 ca 2100,- (Billigste 8800GT 512MB som også har PCI Express 2) Club3D GeForce 8800 GT 512 MB (link) PCI Express 2 ca 1700,- PSU PSU burde holde om du ikke skal ha inn noe mer enn hva du har satt opp, samme med kabinett og det andre du ønsker å ta vare på. Begynner å bli litt usikker på om den gamle er for svak. Har tenkt å prøve, men er åpen for tilbakemeldinger om at det ikke går. Tenkte nemlig å beholde de 2 gamle diskene (2x200GB), den gamle DVD-brenneren og floppy'en. Sjekket på Asus sin powersupply calculator og endte opp med 800W! mens eXtream (link) endte på ca 450W. Noen tips/tilbakemeldinger på dette? Hovedkort Fikk også en muntlig tilbakemelding som lød omtrent: "Hvorfor gir du så mye for et hovedkort"... Må innrømme at jeg akkurat der og da ikke klarte å svare på det, men kunne ihvertfall fortelle at jeg har lest at andre har skrevet mye positivt om kortet. Er det noen som kan gi meg noen gode grunner til å kjøpe akkurat dette kortet? Eventuelt om det er andre kort jeg bør vurdere, enten på grunn av lavere pris eller like god/bedre ytelse, løsning osv? Alt i alt ser jeg ikke sånn i utgangspunktet noen feil som står ut, men er sikkert noen som har litt bedre oversikt på ting enn meg her inne. Håper noen har gode tilbakemeldinger på utstyret. Er relativt høy oppløsning jeg bruker, vil spille blant annet AoC (og teste Crysis! ) og har en del ønsker.
HAG Skrevet 3. mars 2008 Skrevet 3. mars 2008 Det lønner seg vel for tida og kjøpe 2x2 pakker med RAM - det blir "lønnsomt" den dagen 4GB er for lite og en skal inn med mer, har man 4x1 (to pakker 2x1) må "alle" ut og erstattes med to 2x2 pakker. Står i manualen til mitt M3A32-MVP hovedkort (790FX) at minne ved "dual" blir begrensa av paret med minst størrelse, har man et par 1024 sammen med et par 2048 MB Ram blir det "store" paret halvert i størrelse til dual bruk, "resten går som "single". Stod noe om 64 bit Vista og da blir RAM over 4GB utnytta, har 32 bit XP Pro, men tenker på "fremtida" (litt seint) og har et sett 2x2 i ei maskin og et på 4x1 i maskin to. - Tok Mushkin sitt PC8000 sett for 2x2 RAM, dette PC8000 settet
Josefant Skrevet 4. mars 2008 Forfatter Skrevet 4. mars 2008 Det lønner seg vel for tida og kjøpe 2x2 pakker med RAM - det blir "lønnsomt" den dagen 4GB er for lite og en skal inn med mer, har man 4x1 (to pakker 2x1) må "alle" ut og erstattes med to 2x2 pakker. Står i manualen til mitt M3A32-MVP hovedkort (790FX) at minne ved "dual" blir begrensa av paret med minst størrelse, har man et par 1024 sammen med et par 2048 MB Ram blir det "store" paret halvert i størrelse til dual bruk, "resten går som "single". Stod noe om 64 bit Vista og da blir RAM over 4GB utnytta, har 32 bit XP Pro, men tenker på "fremtida" (litt seint) og har et sett 2x2 i ei maskin og et på 4x1 i maskin to. - Tok Mushkin sitt PC8000 sett for 2x2 RAM, dette PC8000 settet Blir nok trolig Vista 64. Ihvertfall frem til jeg får alvorlige problemer. ;-) Som minne bør jeg nok finne en pakke med 2x2GB brikker... Gjerne av en type som hovedkortet støtter 4 stk av, da har jeg muligheten til å kjøpe flere senere. Noen gode forslag? Ingen som har noen kommentarer om hovedkortet og hvorfor jeg skal kjøpe akkurat dette (link) kortet? Kabinett, passer med cpu kjøler?Håper for din del at du har kontroll på kabinettets mål innvendig, så du har plass til Thermaltake Big Typhoon VX, da denne er "høy". Innvendige mål, hmmm, får kanskje måle litt. Eller kanskje noen kjenner kabinettet (link) og har gjort noen erfaringer? Har prøvd å måle, men det er ikke så lett å få til nøyaktig (er ganske nært at det går) og før jeg har hovedkort+CPU så vet jeg jo ikke hvor høyt det blir med dem.... Ingen som har noen erfaringer med dette? Dersom det viser seg at jeg MÅ bytte kabinett: Hvilket kabinett bør jeg kjøpe (hovedkort: link, cpu: link og cpu-kjøler: link)? Og om det blir aktuelt å kjøpe PSU også: Hvilken PSU bør vurderes? Ellers så har jeg også begynt å vurdere 8800GTS! (Kanskje heller 8800GTS 512MB enn 8800GT 1GB? ) Leste en test som viste at GT var bedre enn GTS, men det sto nederst i testen noe om at Nvidia økte spesifikasjonen til GTS... Ingen som har noen kommentarer om 8800GT sammenlignet med 8800GTS? Og hvordan disse yter i dualscreen med 1920x1200 og 1600x1200? Hvor stor betydning har det egentlig med PCI Express / PCI Express 2? Har lest at dette ikke har så stor betydning... ennå... Også har jeg stort sett sett på Asus skjermkort... Er de greie?... Hmm... Kanskje Asus bare enkelt og greit er best!? Akkurat nå vurderer jeg nok mest å gå for ett av følgende kort: Asus GeForce 8800 GT (link) PCI Express ca 1700,- Asus EN8800GTS 512 MB (link) PCI Express 2 ca 2100,-
Josefant Skrevet 4. mars 2008 Forfatter Skrevet 4. mars 2008 Kabinett (link) Har lest litt tester fra da kabinettet var nytt... og det ble skrevet allerede den gangen at kabinettet var litt varmt... Ser jo at det er varmere cpu/gpu/hk når jeg har igjen sidelokket, men ikke så veldig mye. Burde jeg kanskje gå for nytt kabinett? Isåfall: Hvilket!? (Og det må være plass til det hk+cpu+cpu-kjøler jeg har siktet meg inn på. )
Josefant Skrevet 4. mars 2008 Forfatter Skrevet 4. mars 2008 Beklager bump'ing, men finner stadig nye endringer og argumenter for/imot. :-) Spesielt siden få andre har noen innspill på foreslått maskin, så får jeg legge inn mine egne forslag. Håper andre også har nytte av å lese vurderingene mine. Istedenfor å bytte kabinett så kan jeg jo selvfølgelig bytte KJØLER! :-) Har surfet hovedsakelig om kjøling de siste timene og ser at de fleste Thermaltake Big Typhoon VX testene er litt eldre. Fant også en test som sammenligner Thermaltake V1, Thermaltake MaxOrb og Thermaltake Big Typhoon VX. Se testen HER. Det blir der påpekt at TT BT VX "er litt eldre". Uansett: resultatet er at TT V1 vinner, dessuten er den LAVERE og håper den da passer i kabinettet mitt (mulig at TT BT VX også hadde passet, men om TT V1 koster 50kr mer og kjøler bedre... ) Ellers så er også Thermalright ultra 120 en mulighet, men tror nok at Thermaltake V1 blir valgt. (Har forresten oppdatert handlevogn med ny kjøler)
Josefant Skrevet 4. mars 2008 Forfatter Skrevet 4. mars 2008 Hovedkort: Har erstattet Asus Maximus Formula SE med vanlig utgave: Asus Maximus Formula. Bakgrunn: Trodde kun "Special Edition" versjonen hadde "LCD Poster" og hadde dessuten misforstått hva "LCD poster" er... Trodde poenget med den var mer informasjon om status/temperaturer under vanlig drift, men den viser visst hovedsakelig detaljert oppstartsinformasjon (og klokke til vanlig?) Såvidt jeg kan se er eneste forskjell da at "Special Edition" utgaven er forberedt for vannkjøling av chipset.
LockBreaker Skrevet 5. mars 2008 Skrevet 5. mars 2008 Det følger med et Supreme FX lydkort med den SE utgaven. I alle fall står det det på ASUS sine sider.
Josefant Skrevet 5. mars 2008 Forfatter Skrevet 5. mars 2008 Hmm.... Må visst lese litt mer om det da. ;-) Noen som har erfaring med de to forskjellige hovedkortene? Spesielt lurer jeg da på: Er lydkortet i standardutgave ok? Er det noe vits å kjøpe SE-utgaven på grunn av lydkortet?...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå