Gå til innhold

-Sekularismen truer fredelig sameksistens


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Militante ateister er aktive ateister som utfordrer religioner og ikke bare respekterer dem.

Det er i såfall etter min mening en veldig uheldig form for ordbruk da ordet militant gir helt andre tilnærmelser enn til en verbal, fredelig, konfrontasjon. Er Linstad da en militant muslim?

Lenke til kommentar
Nå er det hvertfall ikke slik på dette forumet at det er den religiøse som banker propaganda på ateistene, og beskylder de for å være blinde osv., men nesten direkte motsatt..

 

Er helt enig i post 14 (av kjetil02). Det er sunne holdninger. Målet bør ikke være å avskaffe religion, men å jobbe for en samlet, mer rettferdig verden enn slik den er i dag.

 

Propaganda, hmmm.... Jeg kan ikke huske å ha sett noe propagandalignende annet enn fra "jesusfreakere" her inne.

En kan ikke si at oppfordring til bruk av den vitenskapelige metode, fremming av kritisk tankegang og skeptisisme er propaganda, heller tvert i mot. At det kommer sterke utsagn som ikke har noen annen effekt eller hensikt å provosere er klart, jeg er nok ikke uskyldig der selv, men det er fortsatt ikke propaganda.

 

Ellers er jeg enig med konseptet P.Z Myers beskriver på Pharyngula angående religion og dens rolle i samfunnet.

 

 

"...what I want to happen to religion in the future is this: I want it to be like bowling. It's a hobby, something some people will enjoy, that has some virtues to it, that will have its own institutions and its traditions and its own television programming, and that families will enjoy together. It's not something I want to ban or that should affect hiring and firing decisions, or that interferes with public policy. It will be perfectly harmless as long as we don't elect our politicians on the basis of their bowling score, or go to war with people who play nine-pin instead of ten-pin, or use folklore about backspin to make decrees about how biology works."

 

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Propaganda, hmmm.... Jeg kan ikke huske å ha sett noe propagandalignende annet enn fra "jesusfreakere" her inne.

En kan ikke si at oppfordring til bruk av den vitenskapelige metode, fremming av kritisk tankegang og skeptisisme er propaganda, heller tvert i mot. At det kommer sterke utsagn som ikke har noen annen effekt eller hensikt å provosere er klart, jeg er nok ikke uskyldig der selv, men det er fortsatt ikke propaganda.

"Religion - roten til alt ondt!", "En bedre verden uten religion", "Kristne er trangsynte!", "Kristne er ignorante!" osv.. Skal ikke si at det ikke finnes forkynnende mennesker her på forumet, men de prøver ikek akkurat å banke folk med korset sitt.. Det er mer vanlig med korsbrekkende debattanter så vidt jeg har erfart..

Lenke til kommentar
Propaganda, hmmm.... Jeg kan ikke huske å ha sett noe propagandalignende annet enn fra "jesusfreakere" her inne.

En kan ikke si at oppfordring til bruk av den vitenskapelige metode, fremming av kritisk tankegang og skeptisisme er propaganda, heller tvert i mot. At det kommer sterke utsagn som ikke har noen annen effekt eller hensikt å provosere er klart, jeg er nok ikke uskyldig der selv, men det er fortsatt ikke propaganda.

"Religion - roten til alt ondt!", "En bedre verden uten religion", "Kristne er trangsynte!", "Kristne er ignorante!" osv.. Skal ikke si at det ikke finnes forkynnende mennesker her på forumet, men de prøver ikek akkurat å banke folk med korset sitt.. Det er mer vanlig med korsbrekkende debattanter så vidt jeg har erfart..

 

Tillater å sitere meg selv:

At det kommer sterke utsagn som ikke har noen annen effekt eller hensikt å provosere er klart, jeg er nok ikke uskyldig der selv, men det er fortsatt ikke propaganda.

 

Det du nevner faller pent og pyntelig inn i denne kategorien sammen med korsbrekkerne, det kan knapt kalles propaganda like lite som en sikrusplakat er et politisk manifest.

Lenke til kommentar
"Religion - roten til alt ondt!", "En bedre verden uten religion", "Kristne er trangsynte!", "Kristne er ignorante!" osv.. Skal ikke si at det ikke finnes forkynnende mennesker her på forumet, men de prøver ikek akkurat å banke folk med korset sitt.. Det er mer vanlig med korsbrekkende debattanter så vidt jeg har erfart..

 

Tja og dette har INGENTING med at dette : "En bedre verden uten religion", "Kristne er trangsynte!", "Kristne er ignorante!" osv. faktisk er en smule sant? Jeg utelot roten til alt ondt, da de fleste onde handlinger foretatt i guds navn antagelig ble foretatt av stokk dumme menn som muligens trodde de gjorde selsomme gud en tjeneste, men resten er neimen ikke langt unna sannheten!!!

 

Verden hadde helt sikkert blitt en langt bedre sted uten religon, for da hadde vi hatt en STOR ting mindre å krangle om! Og mange, de fleste, kristne ER jo trangsynte, men dette har jo med at de flest også er IGNORANTE, de velger faktisk å forbli trangsynte fremfor å lese NOE som helst som bryter med troen deres. Jeg har inntrykk at du også er blandt de ignorante, for du sier at vitenskapen betyr masse osv men på det du skriver mistenker jeg deg for å syntes at gud har mer enn nok og at du bruker vitenskap for ikke å virke "dum" (Les ignorant og trangsynt)

 

Faktum er at religion har hatt sitt "GO" i to tusen år og du kan ikke med hånden på hjertet si at religion har lykkes særlig godt i sitt "freds skapende og forsonende" arbeid i disse årene, kan du vel? Annet enn å skape nye "bedre religioner. I løpet av to tusen år har det blitt noe sånt som 34000 av disse "bedre" religioner og det bare innen kristendommen. Det vil si at uansett hvem av disse DU tilhører vil det være 0,6% sjanse for at DIN gud har rett. Hvis du deler dette med ALLE religioner folk tror på i dag vil din gud ha 0,01% sjanse for å være rett. Merkelig at ikke troende kan se hvor lite dette henger på greip, vil nok aldri slutte å forbløffe meg hva de kan få seg til å tro... Alt de trenger å gjøre er å lese litt annet enn en gammel bok, men det fordrer at du gjør det med åpne øyne og da har du lest deg til sannheten. Men isteden VELGER utrolig mange religiøse å FORBLI ignorante og trangsynte og helt greit det, bare å være det for min del, men saken er den at de ikke klarer å la være å dytte denne dritten på andre. Det være seg på egne unger, som faktisk er FØDT ateister og på andre de treffer på gata eller i hallelulja telt, de MÅ rekrutere!

 

Så den sameksistensen han typen her savner og som mange andre religiøse her i landet etterlyser er noe religion i alle år har nektet alle andre..... den gangen det å tro var skikkelig big "bissniss" og prester og dens like var respekterte menn og nåde dem som ikke trodde! Bullshit og det som verre er sier jeg, for nå er religion på vikende front og DET kan de jo ikke bare stå å se på, ikke sant?. Religion har hatt sin tid her på jorden, det er nok med ignoranse og trangsynthet nå, selv de mest religiøse må jo se dette, eller er det greit å dure i vei om den samme gamle leksa liksom? Å la være å se skogen på grunn av at det står for mange trær i veien?

 

I mine øyne MÅ du være ignorant og trangsynt for i det hele tatt å tro på noe så utrolig dumt som en gud! Det finnes så utrolig masse som taler i mot det og så spinkelt lite som taler for og da hjelper det ikke å sette seg på sin høye religiøse hest og si at det følger moral, godhet og snillisme med gudstro og gudstro alene, DEN går ihvertfall ikke jeg på!

Hadde de religiøse kunne satt seg litt mer inn i hvordan tingene FAKTISK er så hadde de droppet tro som en varm potet, men som en annen kristen sa her, 316, at du må droppe fornuft og logikk for å virkelig tro og DET tror jeg på!!

:D

Endret av strayder
Lenke til kommentar
Nå er det hvertfall ikke slik på dette forumet at det er den religiøse som banker propaganda på ateistene, og beskylder de for å være blinde osv., men nesten direkte motsatt..

Slett ikke. Forumet er fullt av religiøse som nesten begynner å skrike om "nazisme!" hver gang noen argumenterer mot dem. At man ikke svelger overtroisk pjatt helt uten videre betyr ikke at de som tenker rasjonelt banker noe som helst inn i hodet på de religiøse. Å motsette seg religiøs hjernevasking er ikke det samme som å banke noe inn i hodet på andre.

Lenke til kommentar
Mystisk hvordan denne diskusjonen handler om alt annet enn fredelig sameksistens — kanskje Rana fikk rett likevel...? ;)

 

Det var de som begynte såå!!! Bædda!

 

:p

 

Ser ut til at fredelig sameksistens ikke er helt på høyden her nei... :)

 

Hvordan er verden blitt? :dribble:

 

:innocent:

 

Stopp verden, jeg vil av!

Lenke til kommentar
For å sitere en på et annet forum: Let's kill faith kindly with weapons of enlightment and reason!

 

:D

Ja, kunne det vært gjennomgangstonen her i kategorien så hadde moderator vært glad. Desverre har vel nedenfor siterte bruker så alt for rett:

 

Mystisk hvordan denne diskusjonen handler om alt annet enn fredelig sameksistens — kanskje Rana fikk rett likevel...? ;)

Jeg skal ikke forby noen å bekjempe tro med de våpen de måtte ønske, men skal dere gjøre det her på forumet så skal dere følge reglene. Det gjelder både de som vil bekjempe religionen og de som vil spre den.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Så sett i religiøs historisk sammenheng, så er vi veldig ufattelig fredelige og tålmodige.

 

Dagens non sequitur. Sett i alle krigshistoriske sammenhenger er "vi" fredelige, religiøse eller ikke. Steven Pinker har en forelesning på ted.com (som for øyeblikket av en eller annen grunn ikke funker), hvor han går gjennom vår oppfatning av hva som er akseptabel og ikke-akseptabel vold, og konklusjonen er at vi etter alle solemerker er på rett vei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...