Gå til innhold

[LØST]Fare for virus og slikt med virtualisering av Windows


Anbefalte innlegg

Jeg kjører nå Ubuntu 7,10 og har samtidig Windows XP installert på harddisk nr2 da den er kjekk og ha til spilling og slikt, om det skal være nødvendig... Det jeg nå har planer om er og installere WinXP og kjøre den via virtualbox da jeg har lest her på forumet og ellers at det er ett bra vertøy til det formålet. Pluss at det er en kjekk måte og utforske nye distroer. Alltid gøy og utforske noe nytt vettu... Når det gjelder det og installere og kjøre WinXP via virtualbox, så lurer jeg jo på faren iforhold til virus og slikt. Som vi alle vet er jo Win en magnet for slikt. Installering og anskaffelse av antivirus program er ikke noe problem. Men om jeg er så uheldig og får virus, vill dette påvirke min Ubuntu installasjon og gjøre min ubuntu installering infisert (og kanskje ubrukelig) eller vill det evt bare påvirke Win installasjonen (og kanskje en reinstall nødvendig)?

 

Ett annet, kanskje dumt spm. En installasjon av virusprogram på den virituelle Win installsjonen er vell nødvendig uansett? vill bare få dette avklart da jeg installerer det via Ubuntu.

 

På forhånd, takk for all hjelp :)

 

 

BTW: Ett side spm som jeg ikke syns trenger en ny tråd. Når jeg skal installere en Linux distro. I valgene for OS står det Linux 2,2 og 2,4 og 2,6. Hvem skal jeg velge og har dette med kernel og gjøre?

Endret av Ördög
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kjører nå Ubuntu 7,10 og har samtidig Windows XP installert på harddisk nr2 da den er kjekk og ha til spilling og slikt, om det skal være nødvendig... Det jeg nå har planer om er og installere WinXP og kjøre den via virtualbox da jeg har lest her på forumet og ellers at det er ett bra vertøy til det formålet. Pluss at det er en kjekk måte og utforske nye distroer. Alltid gøy og utforske noe nytt vettu... Når det gjelder det og installere og kjøre WinXP via virtualbox, så lurer jeg jo på faren iforhold til virus og slikt. Som vi alle vet er jo Win en magnet for slikt. Installering og anskaffelse av antivirus program er ikke noe problem. Men om jeg er så uheldig og får virus, vill dette påvirke min Ubuntu installasjon og gjøre min ubuntu installering infisert (og kanskje ubrukelig) eller vill det evt bare påvirke Win installasjonen (og kanskje en reinstall nødvendig)?

 

Ett annet, kanskje dumt spm. En installasjon av virusprogram på den virituelle Win installsjonen er vell nødvendig uansett? vill bare få dette avklart da jeg installerer det via Ubuntu.

 

På forhånd, takk for all hjelp :)

 

 

BTW: Ett side spm som jeg ikke syns trenger en ny tråd. Når jeg skal installere en Linux distro. I valgene for OS står det Linux 2,2 og 2,4 og 2,6. Hvem skal jeg velge og har dette med kernel og gjøre?

 

Siste spørsmål først :) Linux kjerner 2.2 2.4 og 2.6. Det blir nok 2.6 som er nå. De andre er veldig gamle kjerner. Nyeste stable branch linux er 2.6.24.

 

Ingen fare for at windows virus skal skade ubuntu'n din. Disse virusene er skrevet for windows og vil kun ha innvirkning i windows. Antivirus i gjeste os'et trenger du ja. Man kan også få virus i wine :) Men det er ikke farlig da det er bare å slette en mappe :)

Lenke til kommentar

Merk at antivirus-software ofte går ganske "dypt" ned på kernel-nivå. Sånn sett kan det være tungt å virtualisere (dvs, slowe ned systemet en god del).

 

Jeg ville nok heller brukt linux til å laste ned ting du skal bruke i Windows-installasjonen, og evt. scanne det med ClamAV eller noe sånt derfra før du kjører det i Windows.

 

Eventuelt bare droppe hele AV-greia og bruke sunt vett. Du kan jo også bruke snapshot-funksjonen til VirtualBox ofte, så kan du ta en rollback om du skulle få noe tvilsomt.

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...