Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen fryser uregelmessig.


Anbefalte innlegg

Hei, håper noen kan hjelpe.

 

For noen uker siden frøs plutselig maskinen og jeg fikk blåskjerm. Dette skjedde under en del belastning (lastet inn et spill mens jeg byttet mellom oppgaver - CPU på 100%).

 

Re-bootet og maskinen frøs på forskjellige steder i oppstarten, men alltid etter lasting av windows var startet.

Så fikk jeg beskjed om at det manglet eller var feil i forskjellige kritiske windows-filer. Jeg kjørte reparasjon av installasjonen fra windows-cd og fikk bootet igjen. Fikk litt driver-relaterte problemer etter dette, men det var forventet.

 

Så begynte plutselig maskinen å fryse igjen. Den klarte å starte helt inn i windows skrivebord hvis den hadde vært avslått noen timer, men frøs som regel etter 3-10 minutter.

 

Jeg gikk inn i BIOS og satte CPU FSB volt til 1,3v (1,2 standard) og alt så ut til å være i skjønneste orden i noen dager. Men nå fryser den under windows "loade-skjermen" hver gang.

 

Kan det være at HK var ved å ta kveld, og at jeg klarte å hente ut litt mer "levetid" ved å kjøre på med litt mer spenning?

 

Jeg har prøvd å omrokkere på RAM-brikkene og bruke en om gangen.

Har også prøvd å klokke ned CPU og prøvd med annen CPU uten hell.

 

Hadde lignende problem sent i høst. Nesten samme symptomer og bootsektor ødelagt. Da var det CPU som var ødelagt (også e6750) - fikk ny på reklamasjon. Lurer på om det var HK som forårsaket det også..

 

Specs:

 

CPU: Intel C2D e6750 (aldri vært over standard spenning) med TT Ultra120-kjøler.

HK: EVGA 680i SLI AR (mistanke om at dette tuller..)

RAM: Corsair TWIN2X 2048-6400C4 (på 2,0v)

GPU: 8800GTX

HDD: 1xWDC 500gb, 1xSeagate Barracuda 7200.10 320gb

PSU: Corsair HX 620W

OS: Windows XP PRO

 

Alt har vært kaldt og fint i ANTEC P182.

 

Håper på gode forslag, evt. bekreftelse på at mistanken min er riktig.

Endret av SuperChris
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er så og si umulig, siden dette plutselig oppstod etter månedsvis med stabilt kjør.

Men det er mulig at det var noe annet som opprinnelig gjorde at jeg fikk blåskjerm og måtte kjøre windows repair, og at det etter det har blitt litt kødd med drivere etc.

 

Windows update påstår f.eks. at det er 69 oppdateringer klare for installering, men får mislykket resultat hver gang. Jeg har jo installert alle disse oppdateringene fra før.

 

Tror jeg kjører full reformatering nå som jeg har fått hentet ut alt som er viktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...