Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan sette opp et lite Windows 2000 server nett?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg skal ha fagprøve til sommeren og vil nå forberede meg litt med å sette opp en Windows 2000 server med to arbeidstasjoner. Altså en server maskin og to arbeidstasjoner.

 

Jeg vil satt stor pris på en step-by-step framgangsmåte på hvordan det gjøres, så jeg får gjort alt riktig den første gangen. Å få installert Windows 2000 klarer jeg greit selv, men det er når jeg skal få koblet arbeidstasjonene til servermaskin jeg blir litt usikker..

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor 2000? Er i stor grad på vei ut det da... Og hva slags fagprøve snakker vi om her da?

Det burde være et mere naturlig valg å laste ned en tidsbegrenset 2003 server å bruke til dette, eller kansje gå for den nye 2008 server Beta. Uansett; jeg anbefaler deg rett å slett å lese deg opp på dette rett å slett.. Instalasjon, definere bruk av server, og opprette brukere, resurser og rettigheter. Om det MÅ være W2K server så (finner ikke den igjen, eller så skulle jeg sent den til deg) er dette den jeg leste mest: MASTERING 2000 SERVER av Mark Minasi, Christa Anderson, Brian M. Smith og Doug Toombs. Men der er mange flere også... ellers så er det faktisk noen artikler på microsoft.com/technet.. Og du burde da ha lærebøker og en lærer som har gitt deg den nødvendige kunskapen... Så jeg er ikke helt med på hva du egentlig vil her....

Endret av private_tux
Lenke til kommentar

Det du altså ønsker er og sette opp en server med AD (Active Directory) på servern? Skal det kun være et lokal nettverk du ønsker og sette opp? Eller skal lokalmaskinene kunne ha muligheten og koble seg til et eksternt nettverk?

 

Hva er det du jobber som, og hva gikk du før lærlingtiden? Da det virker som du skal ta en fagprøve og ikke har noe kunnskap i oppsett av et nettverk?

 

Vil anbefale deg og lese litt rundt om dette på nettet, om du ikke vet hvordan framgangsmåten er og sette opp et såpass lite nettverk.

 

Hadde dere ikke noe slike oppgaver på VK1.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Gikk VK1 IKT-driftsfag. Vi hadde ikke noen praktisk gjennomføring av å sette opp en server, bare teoretisk dessverre.

Det skal være AD ja, og det skal bare vare tikobling mellom serveren og to arbeidsPCer. Det skal ikke ha internett, men et felles område på serverern til å opprette mapper osv. Det skal være simplet.

 

Jeg skal ha en kurs satt i gnag av opplæringskontoret nå snart, men vil se litt på egen hånd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...