Gå til innhold

Hvordan lage din egen Linux-distribusjon?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

...jeg er ute etter noe lignende, men samtidig litt anderledes- hvordan er det å bundle en egen distro med en ferdig applikasjon? (Beklager hvis jeg stiller dumme spørsmål, er ganske blank på Linux)

 

For å gjøre en lang histore kort så har jeg en Adobe AIR applikasjon, som om noen måneder kommer til å snurre på Linux også bare Adobe får lansert AIR for Linux. Tanken var å ta noe sånt som Ubuntu, strippe den for all skræl jeg ikke trenger, legge inn min app som... øh.. desktop eller hva jeg skal kalle det - og lage en iso av hele greia. Last ned saken, brennpå cd, inn i dvd-rommen og boot derfra, og vips - PC-en er nå i praksis et embedded system.

 

Lar det seg gjøre, eller blir det for mye jobb og ikke bra nok resultat? Tips til hvor jeg kan lete opp mer info? Noen som har erfaring med dette- send gjerne en pm. Takker på forhånd for svar! :-)

Lenke til kommentar
...jeg er ute etter noe lignende, men samtidig litt anderledes- hvordan er det å bundle en egen distro med en ferdig applikasjon? (Beklager hvis jeg stiller dumme spørsmål, er ganske blank på Linux)

 

For å gjøre en lang histore kort så har jeg en Adobe AIR applikasjon, som om noen måneder kommer til å snurre på Linux også bare Adobe får lansert AIR for Linux. Tanken var å ta noe sånt som Ubuntu, strippe den for all skræl jeg ikke trenger, legge inn min app som... øh.. desktop eller hva jeg skal kalle det - og lage en iso av hele greia. Last ned saken, brennpå cd, inn i dvd-rommen og boot derfra, og vips - PC-en er nå i praksis et embedded system.

 

Lar det seg gjøre, eller blir det for mye jobb og ikke bra nok resultat? Tips til hvor jeg kan lete opp mer info? Noen som har erfaring med dette- send gjerne en pm. Takker på forhånd for svar! :-)

 

Mener Fedora og OpenSUSE har program som tillater deg å gjøre dette. Men tror ikke dette finnes for Ubuntu... enda...

Lenke til kommentar

Ok, hvilken distro jeg bruker er egentlig ganske irrelevant, det er mest for å sikre meg innebygget støtte for mesteparten av skjermkort, lydkort osv.

 

Tanken er at folk skal slippe holde på "under panseret", men ha et GUI som i praksis gir deg mulighet til å endre ip-innstillinger og kanskje en webproxy adresse. Sånn sett kunne jeg sikkert brukt noe BSD-greier også, men tror jeg bør holde meg i Linux-verdenen for å sikre tilgang på folk med kunnskap.

 

Men da skal jeg se om jeg kan finne ut mer om dette... takker for innspillet! :)

Lenke til kommentar

Skal absolutt prøve dette når 0.3 er ute.

.rss eller mail liste på release noen plass?

 

Har brukt slackware siden 8.0 og holder fremdelse meg til denne distroen selvom jeg har testet andre. Føler Slackware's måte å gjøre ting på er oversiktlig og behagelig.

Endret av Charlie
Lenke til kommentar
LiveCD blir laget, men ikke før i neste major versjon. Jeg kommer til å lage LiveCD først og fremst for å forbedre installasjonsprossesen.

 

En ekstra partisjon eller Virtualbox er greie alternativer :)

 

Lenge leve virtualbox! Benytter den i alle mine tester (i tillegg til hdd installasjon da selvfølgelig)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...