Gå til innhold

Thinkpad X61s, erfaringer med viftestøy/varmeutvkling?


overlynx

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt en ny X61s (UK43JNO) og ble litt overrasket over hvor ofte viften går på denne maskinen. Etter oppstart kan jeg bruke den lenge og vel i XP, men når viften først begynner å gå så går den ofte svært lenge. Synes også viften lager relativt mye støy. Har målt viften til ca 3800 rpm med TPFanControl. Også når jeg bruker maskinen i linux går viften mye av tiden.

 

Er det flere med samme erfaringen? Eller er dette unormalt?

 

Jeg er jo klar over at maskinen er liten og viften må vel bli brukt en del for å holde temperaturen nede.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har lest noe om det i et par tester av maskinen også. Nå er det jo svært forskjellig hva folk mener er støy, så er ikke så lett å se ut fra tester akkurat hvor mye den støyer.

 

Er det slik at det er plagsomt? Kan du sitte i en forelesning uten å forstyrre andre?

 

Som du sier så er jo oppfatningen av støy relativt fra person til person, og med vanlig bakgrunnstøy i en forelesning så er jo det sikkert ikke et problem. Men jeg sitter ofte i stille omgivelser å jobber med maskinen og der er det irriterende. Men det kommer jo an på hva du forventer fra en maskin.

 

Men det som irriterer meg mest er hvordan viftestyringen fungerer, viften er av når du starter maskinen, deretter bygger det seg opp varme og viften begynner å gå relativt raskt. Det burde jo være bedre om viften kunne gått på et lavere rpm for å forhindre den vanlige varme oppbyggingen, og heller trå til litt ekstra når det trengs.

 

For meg er det i alle fall irriterende nok til at jeg kommer til å bytte den ut mot en annen ultraportabel.

Lenke til kommentar
Men det som irriterer meg mest er hvordan viftestyringen fungerer, viften er av når du starter maskinen, deretter bygger det seg opp varme og viften begynner å gå relativt raskt. Det burde jo være bedre om viften kunne gått på et lavere rpm for å forhindre den vanlige varme oppbyggingen, og heller trå til litt ekstra når det trengs.

 

 

Kan ikke du styre dette med tpfancontrol?

Siste versjon finner du her: http://forum.thinkpads.com/viewtopic.php?t...777b3ba882c08a5

Lenke til kommentar
Men det som irriterer meg mest er hvordan viftestyringen fungerer, viften er av når du starter maskinen, deretter bygger det seg opp varme og viften begynner å gå relativt raskt. Det burde jo være bedre om viften kunne gått på et lavere rpm for å forhindre den vanlige varme oppbyggingen, og heller trå til litt ekstra når det trengs.

 

 

Kan ikke du styre dette med tpfancontrol?

Siste versjon finner du her: http://forum.thinkpads.com/viewtopic.php?t...777b3ba882c08a5

 

Jo, det er fullt mulig å kontrollere det med tpfancontrol. Som sagt i det første innlegget mitt så har jeg brukt dette programmet. Men jeg synes dette er en dårlig løsning, det er jo bare å dekke over problemet. Og jeg bruker også andre operativsystem enn windows.

Lenke til kommentar
Har du prøvd å senke spenningen på CPU'n? (Hvis det da er mulig.)

 

Dette er også sikkert en mulighet. Men jeg synes ikke at dette er en god løsning, hvorfor justere ned ytelsen på prosessoren en har betalt for? Da er det vel bedre å satse på en bærbar som har prosessor som bruker lavere spenning originalt.

 

Jeg har ingenting imot forslaget, men i prinsippet ser jeg ikke dette som en løsning :)

Endret av overlynx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...