Gå til innhold

Div inni div med 100% - Innerste DIV'en overlapper

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

Jeg sliter litt med CSS. Holder på å lage en side som skal ha 6 bokser på seg. Hver boks skal ha en banner-tekst og så innhold.

Hver av boksene skal være på 30% av skjermstørrelsen (ønsker å bruke prosent, slik at den blir pen på både store og små skjermer). Banner-teksen skal være 25px i høyde, mens 'boksinnhold'-tagen skal fylle ut resten. Blir innholdet i boksen mer enn det som er plass skal det blir en scrollbar(overflow: auto) i DIV-tagen.

Det som skjer nå er at den 'bokinnhold'-tagen går litt over 'boks'-tagen. Noen som har noen idee om å "låse" 'boksinnhold'-tagen slik at den ikke går over 'boks'-tagen. Spesielt stygg når scroll-baren kommer og går over hovedboksen. Jeg skjønner at det er height:100% i boksinnhold som forusaker det, men er det mulig å gjøre at den fyller foreldre-boksen uten å gå utafor. Noen smart CSS-kode?

mvh

Jo

Har satt på "border" på css-koden, slik at man kan se problemet kjapt.

<style type="text/css"> 
body, html { 
margin:0; 
padding:0; 
height:100%;
} 

.boks{
height: 30%;
width: 45%;
border: 1px solid red;
}

.boksbanner {
height: 25px;
border: 1px solid blue;
text-align: center;
}

.boksinnhold{
height: 100%;
border: 1px solid green;
overflow: auto;
}

</style>
</head>

<body>
<div class="boks">
<div class="boksbanner">Banner</div>
<div class="boksinnhold">innhold</div>
</div>
</body>
</html>

Endret av JustSubby
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør det enkelt: Bytt ut 25px med en variabel verdi.

men..

Det er det beste. Du sier det selv, at siden skal rendres fint på små og store skjermer.

Skrevet

Skulle kanskje ha forklart litt bedre og gitt med info... Håper dette gir dere mere innput for å hjelpe meg med en løsning.

semafor; jeg ønsker at banneren/topplinja er statisk, derfor er det satt fast height, mens innhold-div'en skal vokse/krympe alt etter skjermoppløsningen.

Hvordan det ser ut med border. Som man ser går den "blå" DIV'en utafor. Er det mulig å låse den slik at den ikke går utafor, og at den følger foreldre divens størrelse?

15zf69i.jpg

Her er hvordan den blir når for mye tekst i DIV'en og overflow: auto.

vyqzbs.jpg

Skrevet

.boksbanner er altså ikke fanen i seg selv, men 'Legg til bilde - DIV boksbanner'?

I tilfelle er dette lett. position: relative; på .boks, position: absolute; padding-top: 25px; left: 0; top: 0; på .boksinnhold.

Skrevet
Hei,

Jeg sliter litt med CSS. Holder på å lage en side som skal ha 6 bokser på seg. Hver boks skal ha en banner-tekst og så innhold.

Hver av boksene skal være på 30% av skjermstørrelsen (ønsker å bruke prosent, slik at den blir pen på både store og små skjermer). Banner-teksen skal være 25px i høyde, mens 'boksinnhold'-tagen skal fylle ut resten. Blir innholdet i boksen mer enn det som er plass skal det blir en scrollbar(overflow: auto) i DIV-tagen.

Det som skjer nå er at den 'bokinnhold'-tagen går litt over 'boks'-tagen. Noen som har noen idee om å "låse" 'boksinnhold'-tagen slik at den ikke går over 'boks'-tagen. Spesielt stygg når scroll-baren kommer og går over hovedboksen. Jeg skjønner at det er height:100% i boksinnhold som forusaker det, men er det mulig å gjøre at den fyller foreldre-boksen uten å gå utafor. Noen smart CSS-kode?

mvh

Jo

Har satt på "border" på css-koden, slik at man kan se problemet kjapt.

ok sjekk da:

.boksinnhold height: 100%

.boksbanner height: 25px

100% + 25px = mer enn 100%, derfor stikker den utenfor nede.

er relativt ny til css, men dette virket hvertfall i min browser:

.boksinnhold{
height: 100% - 25px;
border: 1px solid green;
overflow: auto;
}

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...