Gå til innhold

Installe Ubuntu spørsmål


Anbefalte innlegg

Hei

 

Tenkte jeg skulle prøve ut ubuntu, har vært borti det før men da slettet jeg hele windows.

 

Har windows påå maskinen nå, det jeg tenkte nå var om jeg kunne dele opp C: harddisken sånn at jeg kan

bruke den til ubuntu. vil ha windows og ubuntu samtidig.

 

så mine spm:

 

- hvordan jeg installerer jeg ubuntu slik at jeg har windows og på maskinen og kan velge vilken OS jeg vil ha på oppstart av maskinen.

 

- kan jeg eventuelt få tilgang på den andre hardisken min i linux?

 

- hva program kan jeg bruke til å stjele noen gigabytes fra c: ?

 

 

blablabal..

 

vet det er rotete skrevet, men der skjønner sikkert tegningen.

 

På Forhånd Takk :D

Endret av norifra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://wubi.sourceforge.net/

edit: (fant ut at jeg måtte skrive litt)

Wubi installerer ubuntu på harddisken din i et eget harddisk image. Så du slipper stress med partisjonering og sånne ting. :)

Og hvis du liker ubuntu kan du overføre installasjonen til en ekte partisjon.

Wubi er ikke som VMware men du booter systemet som et skikkelig OS.

Endret av Jonas17
Lenke til kommentar

Du kan selvsagt bruke feks gparted til og dele opp en partisjon, eller et annet partisjons program. Men selv har jeg best erfaring av og bare installere det på en egen partisjon, altså ikke dele opp en partisjon/harddisk som allerede er i bruk. Prøvde for ett par år siden og dele opp en slik partisjon og alt gikk til, "sørover"... Når det gjelder Windows programmer som kan ordne med partisjonene dine så har jeg ingen spesielle anbefalinger. men jeg har brukt partition magic og det tror jeg ikke jeg hadde noen problemer med, ikke som jeg kan huske hvertfall... Skaper enten Gparted eller partition magic problemer for deg, så ikke skyld på meg. Bruk det på eget ansvar. Selv anbefaler jeg deg og formatere og så dele opp den partisjonen. Det som har funket best for meg.

 

Ubuntu klarer og lese/skrive til NTFS, men det er ikke helt stabilt enda. For meg har det funket men stoler best på og bruke EXT3 (da jeg ikke har bare positive erfaringer med det). Til dette og har derfor en seperat Windows installering med spill og slik, med litt musikk plassert der.

 

Når du installerer Ubuntu vill du få opp en meny når du starter maskinen hvor du kan velge mellom Windows og Ubuntu. Jeg har nå XP og Ubuntu installert men jeg hadde også Vista installert over en ukes periode før jeg ga det opp og da funket det like bra som med XP.

 

 

EDIT:

husk at LiveCD gir deg mulighet til og utforske Ubuntu litt. Det beste er selvsagt og installere det, men for og se hvordan det ser ut og for og gi deg litt intrykk av hvordan det er så funker LiveCD utmerket syns jeg.

Endret av Ördög
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...