Gå til innhold

TES: Har jeg installert OOO riktig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lastet ned OOO og installert filene i oblivion/data, deretter klikket jeg på OOO i datafiles, så starter jeg opp spillet. Men nå har jeg spillt litt og kan ikke se noen forskjell fra vanilla og nå. Har jeg gjort noe galt, eller ser jeg ikke forandringer før senere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Jeg har lastet ned OOO og installert filene i oblivion/data, deretter klikket jeg på OOO i datafiles, så starter jeg opp spillet. Men nå har jeg spillt litt og kan ikke se noen forskjell fra vanilla og nå. Har jeg gjort noe galt, eller ser jeg ikke forandringer før senere?

Når man skal installere Oscuro's Oblivion Overhaul, så er det høyst anbefalt å lese gjennom OOO Quickstart Guide. Der står det beskrevet hvordan du skal installere den. Jeg anbefaler å bruke Oblivion Mod Manager til dette -- da vil du ende opp med en automatisk installasjon som leder deg gjennom hele prosessen, hvor du kan velge hvilke moduler du skal installere. (OOO er ganske kompleks, og det er på ingen måte anbefalt å sette den opp manuelt. Skal du gjøre det, så må du lese side 9 til 20 i den offisielle readme-filen.)

Rett på sak:

Som nevnt, bruk Oblivion Mod Manager. Følg unstruksjonene under overskriften Patch Install Requirements, og last ned den offisielle readme-filen jeg har lenket til over og følg instruksjonene under Installation --> Automatic via Oblivion Mod Manager (Recommended) (side 11).

Spør om det er noe mer du trenger hjelp til. :)

Edit: Før du gjør noe av dette, så bør du fjerne det du allerede har (muligens feilaktig) installert. Og hvis du skal se etter endringer, så må du vite hva du skal se etter. Igjen, les readme-filen for en kort og en lang liste med hva OOO endrer på. Les gjerne gjennom den korte. :)

Endret av MiSP
Skrevet

Takk for en detaljert og fin post, utrolig avansert installeringsprosess må jeg si.

Nå laster jeg ned : OOO 132f_Complete.7z og OOO_133_OMOD_ready_Patch-15256.7z

Jeg forstår ikke hvordan OMOD virker og hva som er anbefalt å gjøre når jeg installerer denne moden. Du kunne ikke gi meg en enkel steg for steg så jeg kan komme meg igjennom dette uten å gjøre feil?

Skrevet (endret)
Takk for en detaljert og fin post, utrolig avansert installeringsprosess må jeg si.

Nå laster jeg ned : OOO 132f_Complete.7z og OOO_133_OMOD_ready_Patch-15256.7z

Jeg forstår ikke hvordan OMOD virker og hva som er anbefalt å gjøre når jeg installerer denne moden. Du kunne ikke gi meg en enkel steg for steg så jeg kan komme meg igjennom dette uten å gjøre feil?

Det står steg for steg i readme-filen på side 11. Jeg skrev den readme-filen, så jeg hadde ikke sagt noe annerledes nå. :)

Edit: Husk å gjøre slik som det står i Quickstart Guide -- du må laste ned installasjonsskriptet for 1.33, og bruke det i stedet for det som allerede er inkludert. Du bytter det ut når du har trykket på "Create omod" i Oblivion Mod Manager og lagt til mappen du har pakket ut 1.32 og 1.33-oppdateringen til. Da kan du trykke på "edit script". Slett alt som ligger her, og kopier inn det andre skriptet du lastet ned (lenke finner du i Quickstart Guide, i den seksjonen jeg lenket til).

Hva selve installasjonen angår, så skjønner du nok alt når du kommer dertil. Jeg har prøvd å gjøre skriptet så brukervennlig som mulig, og jeg forklarer gjennom hele prosessen hva de ulike modulene gjør, og hvorfor du bør/ikke bør installere dem.

Endret av MiSP
Skrevet

Får prøve å se hva som skjer da... :) Må jeg også gjøre dette med andre mods jeg har lastet ned? Har prøvd å laste ned Qarl's Texturepack og Natural Faces, men jeg får dem ikke opp på Datafiles etter de er installert..

Skrevet (endret)
Får prøve å se hva som skjer da... :) Må jeg også gjøre dette med andre mods jeg har lastet ned? Har prøvd å laste ned Qarl's Texturepack og Natural Faces, men jeg får dem ikke opp på Datafiles etter de er installert..

Verken QTP Natural Faces har ingen .esp-filer eller .esm-filer. Den endrer kun på teksturer, og følgelig inneholder den også kun teksturer. Men ved slike modifikasjoner må du bruke noe som kalles Archive Invalidation, hvis ikke tuller Oblivion seg fordi den ser to sett med teksturer -- ett sett i Oblivions stæsjfiler (som inneholder alle teksturer, 3D-modeller, lyder, etc.) og ett sett i Data-mappen. Det aller beste er å lage OMODs av dem ja, for da tar Oblivion Mod Manager hånd om dette helt automatisk. Problemet er at QTP er en ganske stor modifikasjon når det kommer til diskplass, og den blir liggende både som en omod-fil og som selve det som er installert i Data-mappen. Om du har nok diskplass er dog ikke dette et stort problem.

Endret av MiSP
Skrevet (endret)
Hvordan gjør jeg dette egentlig?

Archive Invalidation? Jeg er ikke sikker, for jeg har alltid brukt Oblivion Mod Manager. Du kan bruke OBMM til å gjøre dette semi-automatisk også, det kan du nok lese om i en hjelpefil til OBMM.

Hvis du vil vente til litt senere i kveld/i morgen, så skal fyren bak OOO prøve å få lastet opp en komplett 1.33-versjon, med det nye skriptet mitt også. Da blir prosessen jeg nevnte tidligere ganske mye enklere, for da er det bare å laste ned hele filen (på noen hundre MB), og så legge det til under "Create omod" i Oblivion Mod Manager. Ikke noe mer kluss. :)

Endret av MiSP
Skrevet

Har klart å installere OOO 1.33 nå. eg har spillt litt og kommet meg ut av fengselet. Ble en Nord knekt født under krigeren. (Grei setup?)

Er det noe jeg nå kan gjøre for å se at jeg har OOO riktig installert? Ser noen forandringer nå som blomstene jeg plukker forsvinner og kister jeg har utforsket blir merket, bortsett fra det ser det ganske likt ut.

PS: Har du noen tips om andre mods utenom OOO som jeg burde ha?

Takker for hjelpen jeg har fått.. :)

Skrevet (endret)
Har klart å installere OOO 1.33 nå. eg har spillt litt og kommet meg ut av fengselet. Ble en Nord knekt født under krigeren. (Grei setup?)

Det finnes ingen fasit her, men det høres ut som et godt valg i mine ører. :)

Er det noe jeg nå kan gjøre for å se at jeg har OOO riktig installert? Ser noen forandringer nå som blomstene jeg plukker forsvinner og kister jeg har utforsket blir merket, bortsett fra det ser det ganske likt ut.

At blomstene forsvinner har å gjøre med Harvest [Flora]. Jeg vil gjette på at alt er riktig installert. Du kan prøve å ta turen inn i Dzonot Cave, den finnes på øyen med Imperial City. Hvis du finner amazones der, så har du gjort det riktig. Obs: Pass deg for disse, de gir deg rundjuling med mindre du er i relativt høy level.

PS: Har du noen tips om andre mods utenom OOO som jeg burde ha?

Absolutt. Personlig hater jeg brukergrensesnittet i Oblivion -- det er tilpasset konsoll, og ikke PC. Bruk f. eks. Phinix Immersive DarkUI, jeg elsker denne modifikasjonen. Last også ned Phinix Immersive Dark UI Compatiblilty Fix for OOO and SI. Hvis du vil være litt smart, så laster du ned OBMM-installasjonsskriptet mitt og følger instruksjonene der, da ender du opp med en omod-fil som gjør det superlett å installere, avinstallere og konfigurere. :) Men husk at før du gjør steg 4 i instruksjonene mine, så må du installere kompatibilitetsoppdateringen jeg lenket til over (det er bare et par filer som skal overskrives).

Jeg anbefaler også Unofficial Oblivion Patch. Denne "modifikasjonen" fikser titusenvis av feil, små og store, i Oblivion. Husk at denne må lastes helt først i lasterekkefølgen i Oblivion Mod Manager (altså helt øverst, men under alle .esm-filene -- .esp-filer lastes alltid etter .esm-filer uansett), dette fordi den bare fikser feil, og ikke bør overskrive andre modifikasjoner (modifikasjoner lenger nede i listen i OBMM overskriver modifikasjoner lenger oppe). Jeg har ikke laget noe "offisielt" installasjonsskript til denne, for den oppdateres så ofte, og den er også ganske lett å installere. Husk å lese readme-filen!

Jeg vil også anbefale Natural Environments, som gjør vær og miljø i Oblivion mye, mye penere og mer variert. Denne modifikasjonen har jeg også laget installasjonsskript med instruksjoner til, så det skal ikke være vanskelig å installere den. :)

Sist, men ikke minst (dog ikke større enn OOO) vil jeg anbefale Kobu's Character Advancement System (ja, jeg har laget installasjonsskript til denne også). Denne endrer på hvordan karakteren din går opp i nivåer, og fjerner fokuset på "powerleveling". Husk også å lese readme-filen!

Jeg anbefaler å ta en titt på innleggene mine i disse to trådene:

Oblivion til PC eller X360? (Her forklarer jeg om OOO og KCAS og hvorfor jeg bruker dem)

Forklaring av 000 mod? (Her går jeg mer i dybden på hva OOO egentlig er)

Takker for hjelpen jeg har fått.. :)

Bare hyggelig! :)

Endret av MiSP
Skrevet

-Nå blir jeg litt forvirret igjen. Jeg har allerede installert Unofficial Oblivion Patch og aktivert den i Data Files. Er det enda noe mer jeg må gjøre for få den til å virke?

-Skjer det konflikter hvis jeg har natural environments og qarl's teksturepack kjørende samtidig? Da jeg slo på NE ble spillet rett og slett stygt å se på.

- Har allerede lastet ned BTmod, men er ikke helt fornøyd med det. Litt for masse klikking og forvirrende meny. Må jeg slette den før jeg installerer PI for å ungå konflikter?

Skrevet (endret)
-Nå blir jeg litt forvirret igjen. Jeg har allerede installert Unofficial Oblivion Patch og aktivert den i Data Files. Er det enda noe mer jeg må gjøre for få den til å virke?

Niks, da virker den. Jeg ser at du laster den først, så alt er vel her.

-Skjer det konflikter hvis jeg har natural environments og qarl's teksturepack kjørende samtidig? Da jeg slo på NE ble spillet rett og slett stygt å se på.

Niks, QTP fungerer fint sammen med NE. Synes du det ble for gult? Du er ikke alene. Bruk Natural Environments Color Override!

Edit: Jeg ser av bildet at du bruker både HDR-versjonen og non-HDR-versjonen av Natural Weather. Disse kan ikke brukes sammen. Igjen, prøv med installasjonsskriptet mitt. Da får du spørsmål og informasjon å forholde deg til, og etter å ha svart på spørsmålene blir modifikasjonen satt opp slik du ville ha den. Og alt er idiotsikkert.

- Har allerede lastet ned BTmod, men er ikke helt fornøyd med det. Litt for masse klikking og forvirrende meny. Må jeg slette den før jeg installerer PI for å ungå konflikter?

Absolutt. Min personlige mening er at Phinix Immersive Dark UI overgår BTmod med flere store hakk.

====================

Annet: Legg merke til at du ikke trenger å bruke Container Trap Effects plugin-en som følger med OOO dersom du installerer patchen for Phinix Immersive Dark UI som jeg lenket til.

Endret av MiSP
Skrevet (endret)

-Jeg har selvfølgelig prøvd å bare bruke HDR-versjonen. dessverre blir grafikken helt ødelagt når jeg bruker den. Skyene blir stygge og teksturene blir utdatert når den er på. Klarer ikke å lage screenshots i oblivion av en merkelig grunn så jeg får ikke vist deg.

Resten av NE moddene har jeg på. (installert feil?)

- Enig i at Phinx UI var mye bedre enn BTmod.

Sist, men ikke minst (dog ikke større enn OOO) vil jeg anbefale Kobu's Character Advancement System (ja, jeg har laget installasjonsskript til denne også). Denne endrer på hvordan karakteren din går opp i nivåer, og fjerner fokuset på "powerleveling". Husk også å lese readme-filen!

Virker denne sammen med OOO? Må jeg starte karakteren min på nytt hvis jeg installerer den?

Lurer på en ting til.. Er lvling treigere med OOO enn vanilla? Har gjort et par quests og vært i noen huler og jeg har bare gått opp en lvl. Synes det går ganske treigt, så jeg lurer på om det er sånn det skal være.

Endret av Myagos
Skrevet

Leveling går en god del tregere ja. I OOO 1.31 følger det med noen filer som lar deg styre dette selv (2 ganger langsommere, 3 ganger, 4 ganger og 5 ganger mener jeg å huske, samtidig som noen få av skillsene er uendret eller levler raskere), men du vil uansett gå tregere opp i level enn i "vanilla".

En ting jeg først la merke til i dag fordet var hvilken enorm forskjell det å stille på vanskelighetsgraden i Oblivion (under "options" inne i spillet) når man har OOO installert. Har hatt den på "normal" til nå (med en lvl 23 assassin) og har fått OK motstand. Men satte så vanskelighetsgraden ned på "easy" bare for moro skyld og da ble jeg visst plutselig über-Gud. Jogga inn i nærmeste Oblivion-gate og første Xivilai jeg møtte gikk i bakken etter ett treff med Umbra. Prøvde så Dragon-bua mi og samme skjedde etter ett skudd i "sneak-mode", to når de hadde sett meg. I "vanilla" merket jeg så og si ikke forskjellen samme hvilken vanskelighetsgrad spillet stod på. Tenker jeg prøver meg på "hard" i morgen - blir nok eid av den første rotta jeg møter tenker jeg :D

Anyways, OOO reddet Oblivion for min del og hvis du likte Morrowind så gjør OOO at man får den gode "grøss-hva-venter-meg-bak-den-døra"- og "JESS-jeg-fant-et-fett-item"-følelsen også i Oblivion. Burde kåres til Mod of the Decade eller noe!

@MiSP: Kan man bruke den "Natural Environments" modden uten å bruke Oblivion Mod Manager?

Skrevet (endret)
-Jeg har selvfølgelig prøvd å bare bruke HDR-versjonen. dessverre blir grafikken helt ødelagt når jeg bruker den. Skyene blir stygge og teksturene blir utdatert når den er på. Klarer ikke å lage screenshots i oblivion av en merkelig grunn så jeg får ikke vist deg.

Resten av NE moddene har jeg på. (installert feil?)

Som sagt, prøv installasjonsskriptet mitt. Da er du sikker på at ingenting er installert feil. Men avinstaller den du har nå først.

Virker denne sammen med OOO? Må jeg starte karakteren min på nytt hvis jeg installerer den?

Ja, denne fungerer ypperlig sammen med OOO. Du må ikke starte på nytt om du installerer den. Dette står for øvrig i readme-filen jeg lenket til. :)

Lurer på en ting til.. Er lvling treigere med OOO enn vanilla? Har gjort et par quests og vært i noen huler og jeg har bare gått opp en lvl. Synes det går ganske treigt, så jeg lurer på om det er sånn det skal være.

Som Hugo sier, så går det mye tregere. Dette er fordi spillet blir såpass mye vanskeligere og får så mye mer substans at det tar mye lenger tid å spille gjennom. Da hadde det vært kjedelig om du levlet like raskt som ellers (tro meg, jeg har prøvd -- du går fort lei, og mister fort utfordingene).

@MiSP: Kan man bruke den "Natural Environments" modden uten å bruke Oblivion Mod Manager?

Absolutt, men da må du lese readme-filen og være sikker på at du gjør alt riktig. Men jeg anbefaler å bruke Oblivion Mod Manager. Det er absolutt ingen grunn i det hele tatt til ikke å bruke den -- alt blir mye, mye enklere. Dette gjelder både installering og avinstallering såvel som Archive Invalidation, som OBMM tar hånd om automatisk.

Dette gjelder spesielt de omfattende modifikasjonene det allerede finnes installasjonsskript til, slik som de jeg har lenket til i denne tråden. Jeg har til og med beskrevet steg for steg, i nøye detalj, hvordan du går frem for å lage omod-filen. Det kan ikke gå galt, og du vil takke deg selv for dette i etterkant. :)

Endret av MiSP
Skrevet

Har spillt en stund nå og jeg er fortsatt på LVL 2. Etter jeg installerte KCAS kommer jeg ikke videre opp i lvl. Lvl baren sitter fast på 0% og jeg forstår ingenting av den "destiny boka" som virker veldig forvirrende.

Du kan ikke hjelpe meg med å fikse på den boka så den passer bra til men NORD knekt?

Synes det går litt for treigt å være fortsatt på lvl 2 etter tre dagers spilling...

Skrevet
Har spillt en stund nå og jeg er fortsatt på LVL 2. Etter jeg installerte KCAS kommer jeg ikke videre opp i lvl. Lvl baren sitter fast på 0% og jeg forstår ingenting av den "destiny boka" som virker veldig forvirrende.

Du kan ikke hjelpe meg med å fikse på den boka så den passer bra til men NORD knekt?

Synes det går litt for treigt å være fortsatt på lvl 2 etter tre dagers spilling...

Det kan godt hende at du har stilt inn noe du ikke burde stille inn i boken du snakker om (som er konfigurasjonsverktøyet til KCAS). Jeg har nylig begynt å spille med nGCD (installasjonsskript) og Progress. Jeg anbefaler disse, her er alt gjort mye enklere. Ingenting som må stilles inn. :) Hvis du vil holde deg til KCAS, så må du lese readme-filen jeg lenket til. Der står alt forklart.

• 2 uker senere...
Skrevet
Må jeg slette KCAS og installere nGCD? Går vel greit å bruke den på karakteren jeg har nå?

nGCD skal kunne brukes på en eksisterende karakter, ja. Du må avinstallere KCAS først.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...