Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vil studere Jus, hvilket universitet?


Iverfar

Anbefalte innlegg

Jeg har da planer om jusstudier i fremtiden, går i andreklasse på videregående nå, og vil tru jeg har karakterer og vett nok til jusstudier i fremtiden. Spørsmålet er hvor? Hva er hovedforskjellene på de forskjellige universitetene, da spessielt Oslo og Bergen.

 

Oslo har høyere inntakskrav ifølge samordnaopptak, er det pga. større interesse eller fordi det er en bedre skole?

 

Takk og farvel:- )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke hvorfor Oslo har høyere inntakskrav. Østlandet er folkerikt, og jeg kan tenke meg at mange ikke vil gå over bekken etter vann ved å studere i Tromsø eller Bergen.

 

I Oslo er studieløpet ganske gammeldags lagt opp: Man har to eksamener i året, og kan ta dem opp igjen neste semester hvis man vil forbedre karakteren. Ryktene sier dog at man fremover kun får ta opp totalt to eksamener, og det er ingen fordel.

 

I Bergen har man suksessive fag med avsluttende eksamener. Man begynner med ett fag, og har eksamen etter et par måneder; så begynner en på et nytt fag osv. osv. Man kan ta opp igjen eksamen neste år hvis man ikke er fornøyd.

 

I Bergen er det også obligatorisk undervisning. For å ta eksamen må man ha vært med på så og så mange arbeidsgrupper (nærmest kollokvier) og ha skrevet så og så mange oppgaver.

 

Hvilken ordning som er best, er vel opp til hver enkelt å vurdere. Når det gjelder det rent nivået, tipper jeg det er temmelig jevnt. De fleste jusprofessorer er fabelaktige forelesere. Ryktene vil ha det til at bergensstudentene er flinkere enn kollegene i Oslo, men det er sikkert mange oslostudenter som vil avkrefte dette. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...