Gå til innhold

cpu og gpu klokking


Anbefalte innlegg

Har funnet en bra bruker klokk på 3.5Ghz til 3.6Ghz men sliter litt med stigene tempraturer,

så jeg lurer på om jeg har brukt litt for mye kjøle pasta.

Kan den pastaen tørke ut og bli mindre effektiv og hva er "nok" påføring av pastan?

 

Har betilt meg vannsettet som -Shark- anbefalte får se om jeg greier å knekke 4Ghz og oppover :dribble:

Blitt helt hekta på klokkinga her jeg:)

Endret av T_A_G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg mener skal man ha vann kjøling så må man klinke til.. og skal det for min del være noe vits må gpu og chipsettet også kjøles.. gjerne ram også.. da blir det vannsatett litt pusletet og man må ha det største og med utbygging av det vil det komme opp på 4500 for min del.. ser ikke på det som lønnsomt for 400 mhz ekstra...

 

for mye kjølepasta vil jo bare bli gris, vil jo tyte ut på sidene..

viktige med pastaen er at det er heldekkende og ikke noe luft, klare man å nå en absolutt 100% kontakt mellom kjøler og cpu vil den ha best effekt.. men tror det står mere på selve kjølern enn pastaen din..

Lenke til kommentar

Har sittet og knottet en liten stund nå, får pc`n stabilt på 4Gh når det gjelder tunge oppgaver som orthos,prime95 og Seti@home(Boinc).

Men så fort jeg begynner å spille så går det alt ifra 1 til 10 min så fryser hele sullamitten seg. Alt er på luft og jeg HAR sett på tempen under gameload...ikke over 55C.

Men under de prog som jeg har nevnt ligger cpu på 60-72C load.

Wonder why? spilla fryser?

Kjører 24/7 med 3.6Ghz da er alt bra.

(Måtte kjempe med nebb og volt for å få pc`n stabilt på 4Ghz...lol fra 1.3v(3.6Ghz) til 1.49v og andre tweaking til 4Ghz:)

 

Edit:leif:)

post-42807-1204918034_thumb.jpg

Endret av T_A_G
Lenke til kommentar
Pen klokk det der.. More to go, du klarer 4?

 

 

:)

Flink gutt. :yes: Men den er vel ikke helt stabil der?

 

3dmark score med 4ghz?

 

 

Hmm...Fatter ikke åssen jeg har klart det men når jeg kjørte boinc og orthos for å stresse cpu dro den på bare EN kjærne og det på 2.3Ghz, når den er på 4Ghz idle.

Er som du sier ikke stabil!

Har brukt et par dager for å vise 3dmark06 med 4Ghz men får bare hardware feil p.g.a stilt shutdown temp på 78C, tør ikke å gå høyere på tempen.

Måtte opp i 1.525v i bios får å kjøre orthos i 10 sec før tempen tok meg.

Men cpu-z viste bare 1.40v og i bios stilte jeg den på 1.525v?!?

Skal jeg stole mer på bios settings enn fks, cpu-z og core temp programene?

 

Dro nesten rett opp til 3.6Ghz uten å puste men 4Ghz neeeida...fytti %&¤#" for noen kranglete ekstra lusene 400mhz.

Lenke til kommentar
Pen klokk det der.. More to go, du klarer 4?

 

 

:)

Flink gutt. :yes: Men den er vel ikke helt stabil der?

 

3dmark score med 4ghz?

 

 

Hmm...Fatter ikke åssen jeg har klart det men når jeg kjørte boinc og orthos for å stresse cpu dro den på bare EN kjærne og det på 2.3Ghz, når den er på 4Ghz idle.

Er som du sier ikke stabil!

Har brukt et par dager for å vise 3dmark06 med 4Ghz men får bare hardware feil p.g.a stilt shutdown temp på 78C, tør ikke å gå høyere på tempen.

Måtte opp i 1.525v i bios får å kjøre orthos i 10 sec før tempen tok meg.

Men cpu-z viste bare 1.40v og i bios stilte jeg den på 1.525v?!?

Skal jeg stole mer på bios settings enn fks, cpu-z og core temp programene?

 

Dro nesten rett opp til 3.6Ghz uten å puste men 4Ghz neeeida...fytti %&¤#" for noen kranglete ekstra lusene 400mhz.

 

Stol på BIOS, helt klart! Men det kan jo være noe feil som lusker her. Jeg ville oppdatert BIOS, slettet CMOS og begynt på nytt.

Og at du ikke tør gå over 78C er en grei plan ;) 1.525 burde du heller ikke dra så veldig mye lengre, med mindre du har forsikring på riggen din,hehe.

Lenke til kommentar

I følge bios versonen har jeg den nyeste.

Dette skulle kansje vere i minne avdelingen men men,

i følge cpu-z har jeg pc2-6400 crucial minne brikker og jeg har jo kjøpt pc-8500?

Har lest litt rundt her at du må fikkle med timingen men det jeg lurer på er om jeg kan få til dette automatisk med dividereren på fsb/ddram?

Som dere ser har jeg satt dem "blint" til 4-4-4-10.

 

Har fått TRUE kjøleren og merker liten forbedring i tempratur ca 1-2C,

venter forsatt på vannsettet, så sikkler jeg på ny cpu også da hehe.

Lenke til kommentar
1 til 2 grager fra stock kjølern???? eeeeehh.... du har 120mm vifte på denne?

 

 

Har denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=339248 som har blitt postet tideligere:)

Den sitter nå i en server jeg skal bygge.

 

Har egentlig skjønt nå at min clock på 3.6ghz på luft er "taket" på riggen min...

har prøvd 3.7, 3.8 til 4Ghz får det til men tempen tar meg hvis jeg skal ha det stabilt(24/7).

gleder meg til vann settet kommer:)

 

Edit:med 120mm vifte på TRUE monsteret ja:)

Endret av T_A_G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...