Gå til innhold

Mitt prosjekt: DIY Digital fotoramme


Anbefalte innlegg

Prosjekt: Digital Fotoramme

 

Forord:

 

Etter jeg ga madammen en Macbook til jul, så jeg mitt snitt å slakte hennes gamle Toshiba laptop, jeg har alltid gått rundt og tenkt at en Digital fotoramme hadde vært spennende å lage. Et krav jeg hadde var at den måtte være tynn, jeg har satt mange lignende prosjekter, der rammen har vært alt for tykk, og det så ikke bra ut på veggen.

 

Prosjektet:

 

Prosjektet startet med å demontere hele maskinen, skjerm, hovedkort og alt det andre som skulle brukes måtte ut. Selve demonteringen gikk fint, og jeg innså at jeg ikke kom til å få bruk for halvparten av delene engang. Batteriet visste jeg var skutt, så det kasta jeg. Modemet som var kobla til hovedkortet ble også fjernet. Fant ut at det er lurt å ta sin tid når en demonterer en laptop, det er bokstavlig talt hundrevis av skruer over alt, skjulte og ikke skjulte. Litt tålmodighet, så klarte jeg å demontere alt uten å måtte ta i bruk tang, sag og hammer. 

thumb-fotoramme-05.jpg thumb-fotoramme-01.jpg thumb-fotoramme-02.jpg thumb-fotoramme-03.jpg thumb-fotoramme-04.jpg

(Klikk for større)

Dette prosjektet hadde ingen tegninger, planer osv. på hvordan slutt produktet skulle bli. Så det ble mye måfå og brainstorming etter hvert som jeg oppnådde progresjon. Det første jeg begynte med var å prøve å finne en brukendes kjøling. Jeg ville ikke ha noen vifte i maskinen, den måtte være 98% stillegåendes. Så valget falt på en Termalright HR-11 VGA cooler.

Jeg håpet at kjøleeffekten på ribben skulle være tilstrekkelig til og ikke trenge noen vifte. Kjøleren ble levert med en 90 graders "knekke", så denne måtte bøyes ut, dette gjorde jeg ved å varme opp rørene med propanbrenner, og med rolige nykk og napp, så ble den flata ut. Et lite hull ble det, men dette loddet jeg sammen med litt loddepasta og loddetinn, ikke pent, men jeg er ikke en rørlegger heller. 

Det viste seg at hullene på HR-11 kjøleren passet perfekt med de festene som allerede var på hovedkortet.. flaks 

thumb-fotoramme-06.jpg thumb-fotoramme-09.jpg thumb-fotoramme-10.jpg thumb-fotoramme-11.jpg thumb-fotoramme-14.jpg

(Klikk for større)

I begynnelsen valgte jeg en CF – IDE adapter løsning for lagring, men denne ble i sluttfasen dumpet for en 2.5” standard laptop harddisk. Grunn: alt for my mas å legge inn XP på et CF kort. For ikke å snakke om den trege overføringshastigheten og maximum read/write cycle et slikt kort har. Visstnok kan read/writes minskes ved bruk EWF (finnes i XP embedded bla.). Men dette ble for mye arbeid for meg, i hvert fall når jeg hørte den minimale støyen harddisken laget (en Samsung 100GB disk)

 

Imens jeg ventet på alle delene skulle komme i posten, begynte jeg med å lage rammen som skjermen skulle monteres i. Rammen som jeg laget skulle bare brukes til å montere de forskjellige delene på. Jeg måtte frese ut spor i rammen for å tilpasse der hovedkortet ville ligge.

En paspartou skal dekke det stygge treverket og en finere ramme skal monteres på utsiden av denne, har satt et rammeverksted på saken.

thumb-fotoramme-07.jpg thumb-fotoramme-08.jpg thumb-fotoramme-09.jpg thumb-fotoramme-12.jpg

(Klikk for større)

Jeg bestemte meg for å montere hovedkortet på hengsler, for easy access på baksiden. Hengslene ble montert på trerammen, og hovedkortet.

thumb-fotoramme-13.jpg thumb-fotoramme-16.jpg thumb-fotoramme-17.jpg thumb-fotoramme-18.jpg

(Klikk for større)

Alt ble skrudd sammen, og sluttproduktet ble ganske bra egentlig, på det tykkeste er rammen 3.1cm. Jeg hadde satt meg et mål å holde meg under 3cm, så det får bare gå. Selve rammen som blir laget på rammeverksted er på 3.3cm, så det går fint å skjule alt bak denne.

Mer bilder kommer når rammen er ferdig om ca 2 uker. Håper dette gir inspirasjon til andre som har lyst å gjøre et lignende prosjekt.

 

Programvare som er i bruk:

 

Windows XP Pro, MotionPicture screensaver.

Jeg har alltid vært litt fan av Ken Burns effect, slik du finner i iphoto på mac, det gir liksom en annen følelse i bildene, og det var her via wiki jeg fant at MotionPicture screensaver var genial og enkel. Det første jeg fryktet var en total "core meltdown" av CPU’en, siden denne var passivt kjølt. Ved 1 times bruk av screensaveren stabiliserer CPU’en seg på 54 grader… det er helt greit for meg… den går aldri høyere, og forbruket ligger på 55 – 70%

 

Kommentarer kan legges inn:HER

 

- Richard

Endret av t0ffluss
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt spec på laptop som er ibruk:

 

2Ghz Celeron CPU

1GB DDR ram

100GB 2.5 samsung disk

onboard intel grafikkort

 

det morsomme er at på den gamle kjøleren så gikk vifta konstant.. det var umulig å sitte med laptoppen på fanget.. men nå, med den nye vga kjøleren, HR11, så er den kjølig og fin, idler på ca 43grader.

 

kommentarer HER.

 

-Richard

 

ps:

Om det er noen her som kan hjelpe til med å lage en krets for å simulere et knappetrykk når laptoppen får spenning, så hadde det vært supert!. Den må helst være så lite som mulig. Toshiba`en har ikke noen options i BIOS på "resume from power loss" ....

Tenkte det måtte være mulig å lage en krets som ble aktivert når maskinen fikk strøm ifra nettadapteren (15V), som sendte et simulert knappetrykk på powerknappen... for å få en auto boot up...

Lenke til kommentar

Da var endelig rammen ferdig! :) fikk rammen fra rammeverkstedet igår.

Den ble veldig bra synes jeg.

 

thumb-fotoramme-24.jpg thumb-fotoramme-25.jpg thumb-fotoramme-26.jpg thumb-fotoramme-27.jpg

(Klikk for større)

 

Jeg venter fremdeles på komponentene til auto-on kretsen jeg må lage.

Har handlet inn et lite relè, noen resistorer og kondensatorer.

 

Mer om dette senere :)

 

Måtte frese ut plass til strømkontakten, etterpå var det bare å henge opp :)

 

thumb-fotoramme-28.jpg thumb-fotoramme-29.jpg thumb-fotoramme-30.jpg thumb-fotoramme-31.jpg

(Klikk for større)

 

kommentarer kan legges inn HER.

 

-Richard

Lenke til kommentar

Kostnader:

 

Ramme fra rammeverksted, glass og paspartou inkludert: 390,-

Laptop: Freebie :)

IDE - CF adapter (foreløpig feilkjøp / ikke i bruk): 55,- inkl frakt fra Kina

Sandisk 4GB Extreme IV (også foreløpig feilkjøp / ikke i bruk): 505,-

Termalright HR11 VGA cooler: 240,-

Auto-on Resistor/Kondensator/Relè krets: 35,-

Diverse deler: 40,-

 

Totalt: 1265,- (kunne endt på rundt 600,- hadde jeg ikke handlet inn de CF tingene som ikke er i bruk...)

 

kommentarer kan legges inn HER.

 

 

- Richard

Endret av t0ffluss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...