Gå til innhold

Ny 24" LCD skjerm til Film og speling!


Elendil

Anbefalte innlegg

Har no ein 20" Samsung SyncMaster 204B som eg er fornøgd med. Den fungerer godt til spel og film.

 

Men vurderer å gå opp nokre hakk, det frister med 24" og oppløysning 1920*1200. Bruksområdene blir speling og film.

Kan nokon gi meg anbefalingar på 24" LCD skjermar til desse formåla?

 

 

Eg har sett på Samsung SyncMaster 245B. Den har fått mykje god omtale i prisguiden og på itpro.no. Men eg vart skeptisk når eg såg testen til Hw.no.

Ellers har den fått god omtale av utenlandske sider og brukere. Den skal visstnok fungere godt til speling og gir veldig mykje for pengane.

 

Det som eg er sketisk til er baklyset mpt på film. Korleis er det? Er baklyset fremtredande eller på linje med gjennomsnittet av LCD skjermane på markedet?

 

Det skal seiast at eg selger Samsung SyncMaster 204B lett opp mot 2500kr. Så mellomlegget blir på omtrent 1000,-kr.

 

Så eg får vel ganske mykje for pengane!

 

Evnt har dere andre 24" LCD skjermar og anbefale i 3000-4000,-Kr prisklasse? Vil gjerne høyre på brukererfaringar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville heller kjøpt en BenQ G2400W. Det skal jeg, opg velger du riktig butikk, så kan du få den til nærmest null mellomlegg. Den selges or 2600 og oppover.

 

Det som er veldig dårlig med SyncMaster 245B, er at den lekker veldig mye baklys, dvs. svarten er mer gråhvit, samtidig som den har en horribel innsynsvinkel. Dette har jeg sett godt i blandt annet en test der de topk bilder av flere 24" skjermer fra 50 graders vinkel, over under og fra sidene. Her kom Samsungen verst ut.

 

Når det kommer til BenQ, så har jeg sett den blitt testet opp mot mange skjermer som koster langt mer, men BenQ kommer ofte ut som vinneren, eller en av de aller beste skjermene i testen (en Dell 2407WFP eller hva den heter til 6 500 som har de gode panelene (gode, ikke raske) vil jo alltid være bedre på farger for eksempel).

 

BenQ får pluss for meget godt svartnivå, samtidig som svart faktisk er svart, så klarer den å skille mørke farger, dvs. den kan skille "svart" fra svart osv. Den har også gode og rene farger over hele spekteret. Den er også god til spill.

 

Merk at selv om BenQ 2400W koster nesten 1000 kroner mer, så er det mest sannsynlig fordi noen velger å selge den billig. Ser man på for eksempel datakjeden.no, så koster 2400W 3600 kroner, og da er det bare noen få hundrelapper som skiller 2400W og 245B.

 

Derfor kommer jeg til å kjøpe 2400W fremfor 245B. Men husk at du må velge riktig webshop for å spare penger. Bare sjekk i prisguiden. Jeg legger ved link under.

 

https://prisguiden.no/product.php?product_id=81257

Lenke til kommentar

Fremfor noen av kandidatene sålangt så anbefaler jeg deg LG L246WH ....

 

Spec. er bedre enn hva som står i prisguiden.

 

Blant annet:

2ms respons

dynamisk 5000:1 og true 2000:1 kontrast

170o innsynsvinkel

 

 

Har den selv og den sliter overhode ikke med baklys på kantene og svart er svart, fine farger.

Satt før på en ordenlig god 21" CRT med flat bilde skjerm og ble overrasket over hvor god denne er ...

 

Eneste minus er at den har gått end i pris siden jeg kjøpte den :thumbdown:

Lenke til kommentar
Fremfor noen av kandidatene sålangt så anbefaler jeg deg LG L246WH ....

 

Spec. er bedre enn hva som står i prisguiden.

 

Blant annet:

2ms respons

dynamisk 5000:1 og true 2000:1 kontrast

170o innsynsvinkel

 

 

Har den selv og den sliter overhode ikke med baklys på kantene og svart er svart, fine farger.

Satt før på en ordenlig god 21" CRT med flat bilde skjerm og ble overrasket over hvor god denne er ...

 

Eneste minus er at den har gått end i pris siden jeg kjøpte den :thumbdown:

 

Den var litt i overkant dyr enda da :p Men den frister. Tror kanskje jeg tar den. Har tross alt råd til den, selv om jeg ikke har så veldig lyst til å bruke over 4 000 kroner på skjerm. Igjen, så er det noe som varer da :)

Lenke til kommentar

OLED du tenker på da eller? :)

 

Den er bedre ja, i alle fall mtp strømsparing og belysning. OLED lyser opp seg selv, og vil gi en jevnere opplevelse av lys. Mens LCD blir opplyst av baklys. :)

 

The Ghost: Fremfor noen av kandidatene sålangt så anbefaler jeg deg LG L246WH ....

 

Spec. er bedre enn hva som står i prisguiden.

 

Blant annet:

2ms respons

dynamisk 5000:1 og true 2000:1 kontrast

170o innsynsvinkel

 

 

Har den selv og den sliter overhode ikke med baklys på kantene og svart er svart, fine farger.

Satt før på en ordenlig god 21" CRT med flat bilde skjerm og ble overrasket over hvor god denne er ...

 

Eneste minus er at den har gått end i pris siden jeg kjøpte den

 

Er den basert på et TN-panel den der også eller? :)

 

Synest den så bedre ut enn Samsung skjermen. Er den det? :)

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar

OLED er vel en teknologi ja, men Laser LCD eller hva man skal kalle det virker også veldig lovende. (tre lasere produserer rødt, grønt og blått, som gir et mye klarere og renere bilde, ettersom lasere er veldig nøyaktig når det kommer til bølgelengde, eller dvs. farge, husker ikke om det i det heletatt var noe baklys her, men det var visst noen forbedringer her og)

 

Kan også nevne SED (husker ikke hva det står for). Det er på mange måter det samme som CRT, men i stedet for en elektronkanon, så har denne veldig mange, små elektronkanner. Vet ikke om det er en per piksel eller en per for eksempel hver 10 piksel etc. Uansett, det har like skarpt bilde som LCD, like tynn og lett som LCD (hvis ikke tynnere og letter) og det perfekte svartnivået som gode CRT-skjermer har. Med andre ord, det beste fra begge to, tilsynelatende uten ulemper. (med unntak av pris?)

 

Uansett, jeg går nokså sikkert for LG Flatron L246WH-BN. Det er fordi den har bedre panel enn TN, dvs. mye bedre farger, samtidig som den ahr god responstid og skal ha et godt svartnivå.

 

Og ser man på skjermer, så holder de seg levende langt lengre enn for eksempel PCer (hardwaren inni tenker jeg da på). Kjøper man en god 24" i dag, så vil den fortsatt være god til spill om 3-4 år, selv om man da kan få like gode skjermer til halve prisen. Så lenge skjermen man kjøper har gode farger og godt svartnivå, sammen med lite eller ingenting etterslep, så vil de færreste forandre mening til at deres egen skjerm suger etter et år eller to, bare fordi det er kommet en ny skjerm som er enda bedre på en del av områdene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...