enurweb Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Skrevet 29. februar 2008 Hum, leste litt om denne UPS-en jeg ble anbefalt.. Enn kan jo ikke ha sånn en stående... Bråker jo noe sinnsykt om det som står på infoen stemmer! Trodde og håpte også på at det var UPS og overspenningsvern i samme enhet. Fåes det kjøpt noen steder eller er det noen som har meninger om hvordan man kan løse det på en grei måte med både overspenningsvern og UPS?
enurweb Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Skrevet 29. februar 2008 Det jeg også tenker i tillegg til at jeg ønsker beskyttelse mot lyn i tillegg til at strømmen holder seg ved strømbrudd er jo at en eventuell UPS må jo tåle maskinen min da med 680W PSU. Pluss skjerm og router. Skal jo helst ikke koste evig mye heller da...
Demantios Skrevet 29. februar 2008 Skrevet 29. februar 2008 Spørs om det er verdt det. Ville heller ordna med det som forårsaka strømbrudda Sjekka akkurat UPS'en her akkurat, der var output på 700W og det var 1000VA, så det koster da endel
enurweb Skrevet 29. februar 2008 Forfatter Skrevet 29. februar 2008 Hum du sjekket opp i Thermaltaken min eller UPS-en? Hvert fall fant jeg nå ut at det er 3 års garanti på Thermaltake Silent Purepower 680W PSU-en. Så da er det vel muligens håp om å få en ny en. Fant også ut mange som er missfornøyd med denne PSU-en for den skal jo egentlig være ganske stille men den bråker jo som et F-16. Eneste jeg lurer på om jeg i så fall får en ny PSU er hva jeg må gjøre for å forhindre at det samme skjer med den nye.
enurweb Skrevet 1. mars 2008 Forfatter Skrevet 1. mars 2008 Nå er ikke dette for å mase men kunne noen som har bitte litt peiling på UPS-er gitt meg litt info om dem også beskytter mot lynnedslag? En evt. UPS må som sagt tidligere klare å holde liv i maskinen min hvert fall noen få minutter og helst ikke bråke eller koste skjorta. Husk maskinen min har 680W PSU. Kunne også tenkt meg en UPS til den 50" plasmaen i stua samt Xbox og anlegg som også beskytter mot lyn. Denne PSU-en må hvert fall ikke bråke så veldig men til gjengjeld trenger den ikke holde på strømmen så lenge da TV kun står på mens man ser på den og er kjapp å få skrudd av. Håper virkelig noen kan komme med konkrete svar på disse spørsmålene da jeg har søkt i forumet uten å finne noe spesielt. At jeg må bruke mobilen til dette gjør ikke ting bedre
substeve Skrevet 1. mars 2008 Skrevet 1. mars 2008 (endret) Strømbrudd er normalt sett ikke noe problem, overspenninger derimot er det og det kan også være derfor strømmen går. Har ikke så mye peiling på UPS, men såvidt jeg har forstått gjør de to ting, a) beskytter mot overspenning og b) holder liv i utstyr i noen minutter. UPSer er i praksis et batteri, når strømmen går leveres strøm fra batteriet, og ved overspenning sendes den ekstra strømmen til batteriet. Et alternativ er et vanlig overspenningsvern som er koblet til jordet kontakt, overspenningsstrøm (om det er noe som heter det) sendes da til jord, men kan selvfølgelig ikke holde liv i utstyr om strømmen skulle gå. Hva som beskytter mot lynnedslag er en annen ting, i slike tilfeller kan overspenningen bli ganske høy. Meningen er vel heller at lynnedslag skal det beskyttes mot i sikringsskapet, mens UPS og overspenningsvern skal beskytte mot mindre overspenninger på strømkontakten. Har inntrykk av at skal man ha en skikkelig UPS med flere kontakter så må man ut med noen tusen. HW har forresten gjort en test av ulike UPSer, du kan se om du finner den. Du kan også søke etter overspenningsvern på forumet, vet det har vært en del poster om dette. Endret 1. mars 2008 av substeve
enurweb Skrevet 1. mars 2008 Forfatter Skrevet 1. mars 2008 Da har jeg lest tester her på hardware på UPS-er til tross for at det er knotete å lese på mobilen. Jeg fikk et bra inntrykk av en UPS som heter Riello Plug Dialog 550VA. Den kan brukes til både PC og TV-er og skrur av maskinen når batteri nærmer seg tomt. Eneste jeg enda ikke vet er om den beskytter mot lynnedslag. Den må etter hva jeg vet imorteres fra england for en pris på 45 pund, noe som er akseptabelt. Info om den ligger blant annet på misco.co.uk. Flott med andres meninger rundt denne og så håper jeg bare jeg får PSU-en min på garantien så er jeg i mål
enurweb Skrevet 3. mars 2008 Forfatter Skrevet 3. mars 2008 Da har jeg funnet ut at Rielloen ikke beskytter mot lynnedslag og samtidig at Misco ikke sender varer til Norge. Noen forslag til hvordan man klobler sammen UPS med overspenningsvern? Kan det gjøres så enkelt som: Uttak vegg -> UPS -> Lynvern -> PC ?
substeve Skrevet 3. mars 2008 Skrevet 3. mars 2008 Som jeg nevnte isted tviler jeg på at det er særlig nytte med lynvern på stikkontakten. Om du går den veien må du sette lynvernet før UPSen fordi overspenningen skal gå til jord (jordet kontakt).
enurweb Skrevet 4. mars 2008 Forfatter Skrevet 4. mars 2008 Det er vel en kjent sak at sikringsskapet ikke er nok til å stoppe lynet? Jeg har hvert fall tidligere fått ødelagt TV pga lyn. Dog har jeg et nyere elektrisk annlegg nå med automatsikringer. Tror kanskje jeg kun fokuserer på å få kjøpt den Rielloen til PC utstyret ettersom om det virker veldig følsomt. Må bare finne et sted dem selger den Rielloen til et tålig ok pris. Hehe, kjipt da om det går alt utstyret i TV benken til 50 000 om lynet truer
BearCat Skrevet 4. mars 2008 Skrevet 4. mars 2008 Du kan trygt glemme den Rielloen, 550VA er tilnærmet 335W, noe som blir for lite til ditt bruk.
enurweb Skrevet 4. mars 2008 Forfatter Skrevet 4. mars 2008 Sikker på det? Jeg leste at Rielloen holdt i 5-6 minutt og jeg tenker at om jeg da har et dobbelt forbruk (har ikke så mye som dobbelt) så skal den holde i omtrent 2-3 minutt. 2-3 minutt bør være nok tid for at UPS-en klarer å stenge ned maskinen på en sikker måte?
BearCat Skrevet 4. mars 2008 Skrevet 4. mars 2008 Dersom du har dobbelt så stor strømtrekk som den kan levere, så blåser du sikringen ;-)
enurweb Skrevet 4. mars 2008 Forfatter Skrevet 4. mars 2008 Du skjønte nok tankegangen min Er du enig eller uenig? Jeg vil nødig kjøpe noe som ikke jeg kommer til å kunne få brukt. Mitt formål er kun at PC-en har akkurat nok strøm til å kunne ta en kontrollert shut down.
Demantios Skrevet 4. mars 2008 Skrevet 4. mars 2008 Den har ikke nok output. Det er ikke utholdenheten som er målt, det er hvor mye den kan levere av gangen
enurweb Skrevet 4. mars 2008 Forfatter Skrevet 4. mars 2008 Ergo så må jeg ha en langt dyrere UPS... Crap da! Ja da er det tilbake til tegnebrettet da. Får vel bare prøve å få ny PSU fra Komplett og satse på at samme skaden ikke skjer en gang til med den.
enurweb Skrevet 4. mars 2008 Forfatter Skrevet 4. mars 2008 (endret) Da har jeg funnet ut at jeg rett og slett bare kjøper ny PSU i morgen så slipper jeg være uten maskin i evigheter mens Komplett skal teste den gamle PSU-en. Hehe, har blitt mye frem og tilbake i denne tråden men setter pris på forslag fortsatt til: 1. Ny PSU som kan anbefales som er kraftig nok, som er tålig stille, stabil og som får ut en del varme fra kabinettet. 2. Forslag til UPS løsning som er kraftig nok for en PSU som da trekker maks 7-800W. 3. Forslag til vern mot lyn som faktisk funker. Gjerne til både PC og hjemmekinoen i stua. Jeg leter selvsagt hele tiden etter alternativer selv men avgjørelser blir lettere med anbefalinger fra andre. Samtidig er det begrenset å mye info og research jeg klarer via mobiltelefonen. Setter utrolig pris på all hjelp! Endret 5. mars 2008 av enurweb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå