Gå til innhold

70-200 f4.0L IS eller 2.8 uten IS?


Anbefalte innlegg

skal kjøpe meg nytt glass fra b&h, og lurer derfor på hva jeg burde vektlegge, is eller blender trinn?

lønner det seg å kjøpe fra b&h og sende med ups, hva skal jeg regne moms på, og hva er tollgebyret på, merker de pakken som gave?

er det noe anet jeg apsolutt burde hive med når jeg først handler derfra

har 30d, nok minnekort,og sigma 10-20 fra før av?

 

mange spørsmål, svar på det dere vil...

 

kan noen flytte denne? postet feil...

Endret av moviemartin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
skal kjøpe meg nytt glass fra b&h, og lurer derfor på hva jeg burde vektlegge, is eller blender trinn?

lønner det seg å kjøpe fra b&h og sende med ups, hva skal jeg regne moms på, og hva er tollgebyret på, merker de pakken som gave?

er det noe anet jeg apsolutt burde hive med når jeg først handler derfra

har 30d, nok minnekort,og sigma 10-20 fra før av?

 

mange spørsmål, svar på det dere vil...

 

kan noen flytte denne? postet feil...

 

Jeg skal også ha enten F4 eller F2.8 av en av disse 70-200 zoomene til Canon, men vil ikke vurdere noen av de uten IS. Hvis man ser bort fra optisk kvalitet er vekten (og prisen) mitt eneste ankepunktet mot 2.8, og siden IS ikke gir særlig mer vekt ville jeg kun gått for 2.8 med IS. Har lest en del tilbakemeldinger fra de som angre veldig på at de ikke tok steget helt ut når de først gikk så langt opp i pris...

 

Imidlertid er tester ganke entydige på at F4 med IS er optisk betydelig bedre enn 2.8.

2.8 kom regelrett middelmådig ut ved testing (av 2 ulike eksemplarer) på photozone, mens f4 fikk meget bra omtale.

 

Slik jeg ser det vil 70-200 f4 med IS være mer lyssterkt enn 2.8 uten IS så lenge begge skal brukes uten stativ. Og da er valget enkelt mellom disse to. Ikke fullt så enkelt mellom begge med IS, men mitt valg faller trolig på f4 siden den har fått utrolig mye skryt for skarpheten og jevnheten (like skarp nesten uavhenging av blenderåpning og brennvidde).

 

B&H er forøvrig seriøse og vil nok aldri merke noe som gave. Ikke det at det spiller noen rolle heller siden dette vel kun øker tollgrensen til 1000 kr hvis jeg ikke husker feil.

Du bør forresten undersøke om du kan få tak i en promokode på disse objektivene som vil gi deg tilgang på rabatt på 100 dollar eller mer. Var nettopp en annen tråd om dette her på forumet.

Lenke til kommentar

som sagt tidligere: det spørs helt hva du skal bruke den til. Husk at IS ikke gir deg bedre lysstyrke, men mulighet for lengre lukkertider.

 

Men det er bruken som avgjør. Dersom du f.eks. bruker stativ og raskest mulig lukkertider er viktigst, ville jeg valgt lysstyrke fremfor IS, men dersom du f.eks. jobber mye håndholdt og det å jobbe på 2.8 kanskje er uaktuelt i tillegg ville jeg heller valgt IS.

 

Husk også at selv om du jobber med stativ, så vil du mange ganger ha bruk for raske lukkertider allikevel for å fryse bevegelser.

 

Men jeg ville nok sterkt vurdert å heller gå for 2.8 IS. Dersom du bruker 200mm en gråværsdag trenger du all den hjelpen du kan få for å få nok eksponering.

 

det er forøvrig ikke noe tollgebyr på fotoutstyr, kun vanlig moms.

Lenke til kommentar

Forøvrig sikler jeg også litt på 135mm f/2. Den skal være sylskarp og gi fantastisk naturtro farger. Ulempen er ingen IS og fast brennvidde. Men jeg liker at den er svart og litt mindre.

 

Du får jo også 200mm 2.8 med fast brenvidde for en slikk og ingenting på BHPhoto, som også

skal være sylskarp, og som også er svart og fin.

 

Hvis du har råd kan du jo slenge med den i tillegg til 70-200 f/4 og selge den hvis du ikke liker den. Evt selge begge hvis du finner ut at du må ha 2.8 lysstyrke, men også må ha zoom og evt IS. Ikke vanskelig å bli kvitt noen av disse for en grei pris vil jeg tro...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...