Gå til innhold

KEF iQ5 høyttaler. Synspunkter?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har nå nettopp kjøpt brukt NAD C320 integrert forsterker og NAD C540 CD-spiller. Nå trenger jeg høyttalere. På jobben selger vi litt av hvert og jeg har sett på KEF iQ5. Skal låne dem med meg hjem og teste når jeg får stereokomponentene i hus, men har dere noen synspunkter på disse? Er alltid interessant å høre. Ser også på Dynavoice DF-5. Forsterkeren yter 2x40W i 8ohm kontinuerlig. Er det for lite? Bør jeg se meg om etter en bokhyllehøyttaler istedet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har BEE versjonen av 320, som yter 2x50W. Men ikke se på wattene, for du har en forsterker som yter mye mer enn 40W om du skal "sette watt på" forsterkeren slik mange andre produesenter gjør.

 

Min har f.eks. et (maksimalt?) strømtrekk på 1,5A står det bakpå, noe som omregnet til watt og medregnet varmetap under konvertering av spenningen, blir ca 103W per kanal. Og det er dobbelt så mye som de sier.

 

Men ikke se for mye på watt, fokuser heller på høyttalerenes følsomhet, motstand (ohm), og også litt på hvor store og mange elementer de har. (Men først og fremst følsomheten)

KEF høyttalerene har en kanskje litt lav følsomhet, så jeg ville kanskje vurdert noen andre. Men prøv de, for all del!

Dynavoice DF-5 vil du lettere kunne spille høyt med, og de vil kanskje være mer passe for forsterkeren.

 

NAD har generellt en litt "rocka" lyd, med litt tilbakelent diskant, og litt kraftig bass. Ikke at det er så veldig fremtredende, men det er nyanser som du enkelt hører sammenlignet med andre forsterkere.

 

Stativhøyttalere er ingen dum ide, og er absolutt noe du bør vurdere.

Et par stativhøyttalere med 6,5" elementer for eksempel, og en subwoofer. Det vil spille bra, og være ganske kompakt.

Dessuten er det som regel sånn at du får bedre høyttalere for pengen når du kjøper de små enn de store. Og det er jo positivt :)

 

Til slutt noen spørsmål ;)

Hvilke andre merker kan du få tak i via jobb eller til gunstig pris?

Noen merker du er spesiellt glad i?

Hvor stort er lytterommet?

Hva slags musikk skal du spille?

Busjett?

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Stativ høyttalere kan også være spress for forsterkere å drive.

Jeg vurderte selv SuperExact fra Eltek/Dynabel, men fikk beskjed om at min Xindak XA-6950 ikke var kraftig nok til å drive dem.

 

Men litt mere ontopic. De Kef høyttalerene der er veldig gode høyttalere. Men tror de blir litt tunge for den NADen din.

Lenke til kommentar

Jeg tror også at de kan bli litt i tyngste laget. Skal deponere for dem og prøve dem noen dager, så får jeg se om jeg kjøper dem eller om jeg leverer dem tilbake.

 

Snoker rundt på bruktmarkedet også. Er mye bra å finne for en med begrenset budsjett (les: student). Siste funn er et par Dali Suite 2.5 til 2000,- en times kjøring unna. Skal dra å kikke på dem imorgen. Kanskje det blir kjøp. Skal sette dem opp mot de iQ5 høyttalerne fra jobben og samtidig prøve begge høyttalerne opp mot min fars Hegel 2x200w forsterker, for å se hva som egentlig bor i høyttalerne.

 

Gleder meg til imorgen. Håper de Dali'ene er like fine som selger påstår.

Lenke til kommentar
Stativ høyttalere kan også være spress for forsterkere å drive.

Jeg vurderte selv SuperExact fra Eltek/Dynabel, men fikk beskjed om at min Xindak XA-6950 ikke var kraftig nok til å drive dem.

 

Men litt mere ontopic. De Kef høyttalerene der er veldig gode høyttalere. Men tror de blir litt tunge for den NADen din.

 

Nå er vel SuperExact unormalt lite følsomme. Men uansett er det tre ting som ikke lar seg kombinere i en høyttaler, nemlig liten kasse, høy følsomhet og dyp bass. Du må velge to av de. Eltek har nok valgt liten kasse og dyp bass.

 

Når det gjelder Kef iQ5, så har jeg sammenlignet dem med PSB Alpha B1(Interconnect), og uten å ha testet så voldsomt, hadde jeg nok helt klart valgt PSB'ene. Har dessverre ikke hørt den gulvstående Alpha'en, men den har jeg tro på.

 

Siden du får tak i Kef, er jo også Celestion et godt alternativ. Det er høyttalere som jeg liker godt og synes får alt for lite oppmerksomhet.

 

Frode

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...